Poligraficzne rajdy
6 Dec 2016 14:43
22 czerwca br. odbyła się w Inowrocławiu jedna z oryginalniejszych imprez, towarzyszšca corocznym obchodom Dnia Drukarza Đ mianowicie X samochodowy turystyczny rajd poligrafów, wymylony w 1990 roku przez Przemysława Miklasa z inowrocławskiej drukarni Polprint.
Historia tych rajdów zaczęła w 1990 roku, gdy w Inowrocławiu była tylko jedna drukarnia, więc w pierwszym rajdzie wystartowali wyłšcznie jej pracownicy. Wzięło w nim udział 14 załóg, co jak na tamte czasy i jednš firmę było niezłym wynikiem. II rajd (1991) to 10 załóg z 5 firm (zaczęły powstawać firmy prywatne), III (1992) Đ to 18 załóg reprezentujšcych 7 firm, IV (1993) Đ 10 załóg i 5 firm, V (1994) Đ 14 załóg, 7 firm, VI (1995) Đ 11 załóg z 3 firm, VII (1996) Đ 3 załogi, 2 firmy.
Następnie ideę rajdu wstrzymano na kilka lat, aż do 2003 roku, gdy nadeszła propozycja inż. Tadeusza Chęsego, właciciela ZP-W ăPozkal Đ Drukarnia KujawskaÓ, aby reaktywować imprezę.
Szef Pozkalu zaoferował daleko idšcš pomoc oraz sponsorowanie, dzięki czemu zorganizowano IX rajd, w którym wzięły udział 23 załogi z 6 firm.
W tym roku rajd towarzyszył obchodom więta poligrafów w Pozkalu. Wystartowało w nim 15 załóg reprezentujšcych 6 firm. Organizator zakłada, że w 2005 roku zorganizuje kolejnš Turystycznš Samochodowš Imprezę Poligrafów pn. ăXI Samochodowy Rajd PoligrafówÓ (bo tak brzmi jej pełna, oficjalna nazwa).
Ciekawym jej urozmaiceniem byłoby uczestnictwo załóg z innych regionów Polski (do tej pory sporadycznie startowały pojedyncze załogi spoza Inowrocławia, np. w tym roku z Bydgoszczy i Łodzi). Zainteresowanym wzięciem udziału w rajdzie czy też organizacjš podobnych imprez na własnym terenie, służy pomocš główny organizator Przemysław Miklas (absolwent IP PW 1980) pod adresem mailowym technologia@polprint.pl.
Idea rajdu nie przewiduje bowiem ostrego cigania, nie ma odcinków specjalnych i w ogóle nie trzeba przerabiać samochodu. Drogę od startu do mety (liczšcš na ogół 60-80 km) pokonuje się wg tzw. itinerera, czyli trasy rozrysowanej w ponumerowanych kratkach. W czasie rajdu odpowiada się na pytania turystyczno-krajoznawcze, a odpowiedzi na nie trzeba szukać w mijanych miejscowociach lub obiektach. Oczywicie rozwišzuje się różne testy Đ obowišzkowo z przepisów ruchu drogowego i pierwszej pomocy medycznej, ale mogš być i inne, np. motoryzacyjny, z pamięci trasy. Sš też próby sprawnociowe dla kierowców (różnego rodzaju slalomy pomiędzy gumowymi słupkami). PM