Polish Prinect User Day wirtualnie
10 Dec 2020 15:28

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

System Prinect jest innowacyjnym rozwiązaniem, które pozwala na daleko posuniętą integrację poszczególnych działów drukarni oraz całego przedsiębiorstwa poligraficznego ze środowiskiem zewnętrznym. Taka integracja przyczynia się do wzrostu wydajności, efektywności oraz jakości produkcji, a to przekłada się na większą konkurencyjność i rentowność firmy. Użytkownicy systemu cyklicznie wymieniają doświadczenia podczas spotkań International Prinect User Days oraz krajowej edycji – Polish Prinect User Day. 

Z uwagi na trwające ograniczenia wywołane pandemią, w tym roku firma Heidelberg Polska zaprosiła użytkowników systemu Prinect na seminarium Polish Prinect User Day (PPUD) w formule online. W spotkaniu, które odbyło się 10 listopada br., wzięli udział eksperci z centrali firmy i specjaliści Heidelberg Polska oraz ponad 50 zarejestrowanych uczestników. Uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń, mogli też zapoznać się z nowościami, jakie planuje firma Heidelberg w zakresie oprogramowania.

Listopadowe wydarzenie PPUD odbywające się w ramach jesiennej serii webinarów Akademia Heidelberga Online Webinars zgromadziło obecnych i przyszłych użytkowników systemu. Gospodarzami wirtualnego spotkania byli Tomasz Pawlicki, PR/events manager i Tomasz Jasiński, odpowiedzialny za system Prinect w Polsce. Podczas webinarium poruszono między innymi zagadnienia dotyczące: transformacji cyfrowej i koncepcji Przemysłu 4.0.; narzędzi transformacji cyfrowej, jak również nowości, które mają pojawić się wraz z kolejną wersją systemu Prinect 2021. Słuchacze poznali kierunki ogólnej modernizacji rozwiązania z uwzględnieniem zmian w zakresie: zarządzania formami drukowymi, planowania, rastrowania/naświetlania form, impozycji i finishingu. Przybliżono także obszar rozwiązań modułowych i procesowych systemu Prinect łączących procesy drukowania i procesy introligatorskie – przedstawione zostały szczegóły funkcjonowania modułów Prinect Press oraz PostPress, które spajają całość systemu jako łańcuch procesów oparty na standardzie JDF.

W drugiej części wydarzenia omówiono zagadnienie wykorzystania analizy danych pozyskiwanych z systemu Prinect oraz długo wyczekiwany temat rozwiązania dla drukarń opakowaniowych, jakim jest Prinect Business Manager. Po raz pierwszy system został zaprezentowany podczas odbywającego się w październiku Heidelberg Innovation Week. Teraz uczestnicy PPUD mieli możliwość zapoznania się ze szczegółami nowego pakietu. 

Na zakończenie webinarium, podczas sesji „tips & tricks” zorganizowanej w formie warsztatowej, prowadzący – Dawid Żyta pokazał wybrane operacje automatyzujące pracę w systemie Prinect, dzieląc się specjalistyczną wiedzą, która pozwala usprawnić i przyspieszyć pracę z systemem. Zdaniem uczestników ta część spotkania była szczególnie interesująca. Odezwały się głosy klientów, że ten blok powinien być znacznie obszerniejszy, co też przy projektowaniu następnych edycji Polish Prinect User Day weźmiemy pod uwagę – deklaruje Tomasz Jasiński i tak podsumowuje wirtualne spotkanie: Stworzony przez nas program PPUD miał na celu zainspirowanie naszych klientów, pokazanie im kierunków rozwoju i zachęcenie do ścisłej współpracy z Heidelberg Polska. Tym razem tematem przewodnim PPUD była transformacja cyfrowa; przyspieszenie tej transformacji „zafundowała” nam pandemia. Obok tematów „miękkich” zaprezentowane zostały rozwiązania software'owe Prinect mające bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój drukarni. Nie zabrakło informacji o nowościach Prinect i o kierunkach rozwoju naszego systemu. Użyłem określenia „system”, ponieważ jako jedyni na świecie dostarczamy nie pojedyncze moduły, tylko cały sprzężony ze sobą system modułów, który pokrywa większość aktywności drukarni zarówno od strony produkcyjnej, jak i biznesowej, włączając w to rozwiązanie MIS i nowoczesne technologie Business Intelligence.

Organizatorzy otrzymali wiele pozytywnych opinii od użytkowników, nie zabrakło też wskazówek dotyczących pożądanych kierunków rozwoju systemu. Anna Sarama, kierownik działu prepress firmy Prografix podzieliła się doświadczeniami, wskazując mocne i słabe strony rozwiązania. W pracy DTP-owca najistotniejsze są narzędzia, dzięki którym można szybko i bezboleśnie skorygować pliki, które dostarczył klient. Ważne są dla nas możliwości Prinect PDF Toolbox, szczególnie kontrola plików i szybkie edycje w zakresie formatu, znaczników, bleedów, składowych kolorów, konwersji kolorów, overprintów, profili, dodawanie masek lakierowych oraz dodawanie pomocniczych linii typu wykrojnik. Poza niekwestionowanymi licznymi zaletami są też obszary, gdzie można rozwijać ten produkt. I tak wymieniłabym: niedostępną edycję tekstu, brak symulacji falcowania lub innych operacji postpress, np. opraw typu zszywka, klej, szycie nićmi, spirala czy brak symulacji zwężeń w grzbiecie pod oprawę zeszytową.

W wydarzeniu wzięło udział ponad 50 uczestników, co zważywszy na obecną sytuację i formułę online wydaje się dobrym wynikiem. Pierwsza stacjonarna edycja PPUD w ubiegłym roku w Warszawie zgromadziła podobną liczbę gości, a udział w spotkaniach International Prinect User Days w Heidelbergu bierze co roku ok. 150 osób. 

System Prinect zmierza w odpowiednim kierunku. Obecnie maszyny drukujące osiągnęły już bardzo wysokie wydajności, przy jednoczesnym trendzie rynkowym do zmniejszania nakładów produkcyjnych. Skutkiem tego jest przetwarzanie dużej ilości danych. Dlatego też największym polem do optymalizacji są procesy przed drukiem, czyli ofertowanie, sprzedaż i przygotowanie plików do druku. Znając system Prinect wiemy, że jego część dziełowa pozwala na całkowitą automatyzację przepływu pracy w tych obszarach, czyli od pomysłu na produkt i pliku PDF do gotowych płyt CtP w zadaniach, które mogą odbywać się bez udziału pracowników. Heidelberg stara się, aby taki kompletny proces można było przeprowadzić w przypadku opakowań. Gdy to się uda, system ten w drukarniach takich jak nasze przedsiębiorstwo jeszcze bardziej usprawni procesy. W dobie silnej konkurencji nieodzownym narzędziem dla każdej firmy są analizy biznesowe zapewniane przez moduł B. I. Tylko firmy, które szczegółowo znają centra kosztów, mogą poprawnie je kalkulować i podejmować na ich podstawie strategiczne decyzje. Prezentacje pokazały plan rozwoju systemu, który całkowicie wpisuje się w filozofię przemysłu 4.0. – podsumowuje klient znanej drukarni opakowaniowej.

Na podstawie materiałów firmy Heidelberg Polska opracowała BZ