Polska poligrafia pod lupą
14 Dec 2022 11:13

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Już po raz ósmy zostało przeprowadzone badanie polskiego rynku poligraficznego. Raport Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga powstał we współpracy z Wydziałem Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. W opracowaniu zaprezentowano sytuację przedsiębiorstw poligraficznych w trakcie pandemii oraz w obliczu obecnych wyzwań stojących przed całą branżą. Jak wynika z danych, pod względem przychodów i liczby zatrudnionych osób Polska jest największym rynkiem poligraficznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz piątym w całej Unii Europejskiej. 

Część analityczna tegorocznego raportu składa się z trzech głównych elementów: analizy danych statystycznych opracowanej na podstawie danych GUS i Eurostatu; analizy wpływu branży poligraficznej na polską gospodarkę z perspektywy produkcji globalnej (a także wartości dodanej brutto, zatrudnienia i płaconych podatków) oraz badania ankietowego przeprowadzonego w dwóch etapach przy użyciu metody CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Pierwsza część badania odbyła się w okresie styczeń-marzec 2020 roku na próbie badawczej N=145 przedsiębiorstw poligraficznych, natomiast etap drugi badania został zrealizowany w okresie czerwiec-sierpień 2022 roku na próbie N=149. 

Korzystając z danych za lata 2020 i 2022, zaprezentowano sytuację przedsiębiorstw poligraficznych w trakcie pandemii COVID-19 oraz w obliczu obecnych wyzwań stojących przed całą branżą. Analizując główne wskaźniki ekonomiczne charakteryzujące polski rynek poligraficzny na przestrzeni ostatnich lat, zaobserwowano systematyczny wzrost. Natomiast w 2020 roku wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego zmniejszyła się do poziomu 15,8 mld PLN, co oznacza spadek o 4,9 proc. w porównaniu z rokiem 2019, przy czym zmniejszyła się również liczba firm poligraficznych, głównie w rezultacie pandemii COVID-19. 

Branża poligraficzna pomogła wygenerować dodatkowe 79,5 tys. miejsc pracy, co łącznie z efektem bezpośrednim daje zatrudnienie na poziomie 134,4 tys. osób w skali całej polskiej gospodarki. Zapewnia też istotne wpływy do budżetu państwa, które obejmują m.in. podatki zapłacone przez przedsiębiorstwa, pracowników oraz konsumentów dóbr i usług, a także składki ubezpieczeniowe pracodawców i pracowników. W 2020 roku całkowite wpływy budżetowe związane z działalnością branży poligraficznej wyniosły blisko 4,9 mld zł. 

W 2022 roku znacząco zwiększyła się liczba przedsiębiorstw poligraficznych wskazujących pogorszenie się ogólnej sytuacji ekonomicznej w ostatnim roku działalności. Ponad 2/3 osób wskazujących pogarszającą się sytuację przedsiębiorstwa w 2022 roku jako przyczynę podało pandemię COVID-19. Drugim czynnikiem wpływającym na pogorszenie oceny ogólnych perspektyw dla biorących udział w badaniu przedsiębiorstw okazały się skutki wprowadzenia zmian związanych z Polskim Ładem.

Spodziewaj się niespodziewanego – powiedział Marek Belka, poseł do Parlamentu Europejskiego, były premier i prezes NBP i dodał: Tym zawołaniem można podsumować ostatnie lata – i to nie tylko w gospodarce, ale i w całym naszym życiu. Któż bowiem mógł zakładać na początku 2022 roku, że powolne wychodzenie z kryzysu pandemicznego okaże się jedynie preludium do nowych kłopotów? Świat z nadzieją zaczął patrzeć na zdejmowanie obostrzeń i powrót do względnej „normalności”. Przed rządzącymi rysowała się, co prawda, wizja zapłaty rachunku za wszystkie „covidowe” programy pomocowe, ale miała być to cena warta poniesienia w świetle nadchodzących lepszych czasów i odreagowania. Koniec lutego przyniósł wszystkim kolejny szok. Wojna – i to u naszych sąsiadów.

Rynek poligraficzny w Polsce od trzech dekad zmienia się dynamicznie. Od połowy lat 80. XX w., poza coraz nowocześniejszym parkiem maszynowym, integruje w większym stopniu systemy informatyczne pomagające w przygotowaniu wydawnictw czy też zarządzaniu procesami od projektu po gotowy produkt. Wraz z globalną cyfryzacją poligrafia staje się coraz bardziej związana z narzędziami komunikacji internetowej, marketingiem tradycyjnym i cyfrowym oraz nowymi mediami. Rośnie też świadomość drukarń i dostawców w zakresie rozwiązań proekologicznych i zrównoważonego rozwoju. Obecnie poligrafia jest nowoczesną, pełną innowacji i mocno powiązaną z innymi branżami częścią gospodarki, zatrudniającą rzeszę wysoko wykwalifikowanych fachowców z wielu dziedzin, nie tylko z obszaru poligrafii, ale również finansów, ekonomii, zarządzania czy IT. 

Rynek w liczbach

W 2020 roku wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego wyniosła 15,8 mld PLN, co oznacza spadek o 4,9 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Jednocześnie liczba firm poligraficznych zmniejszyła się o 1097 (-10,5 proc.). 

Liczba przedsiębiorstw poligraficznych, które prowadziły w Polsce w 2020 r. działalność gospodarczą, to 9322 (spadek o 10,5 proc. w stosunku do 2019 roku), z czego ponad 92 proc. to mikroprzedsiębiorstwa, 6 proc. – małe firmy, a pozostałe to spółki średnie i duże. Taka struktura utrzymywała się z pewnymi odchyleniami w ostatnich latach. Natomiast trudno wyróżnić jakikolwiek trend dotyczący liczby firm. Po wzroście w 2016 roku o 4,7 proc. następny rok przyniósł spadek o 2,6 proc. W 2018 miało miejsce dynamiczne wybicie o 18,5 proc., po czym liczba firm ponownie spadła o 1,3 proc. w 2019. W kolejnym roku nastąpił wyraźny spadek liczby firm, spowodowany pandemią COVID-19. Najmniejsze firmy najbardziej odczuły skutki pandemii – ich liczba w 2020 roku zmniejszyła się o ponad 1000. W stosunku do 2019 roku rynek uległ nieznacznej koncentracji. Liczba przedsiębiorstw średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw zmniejszyła się – jednak pomimo wyraźnego spadku rynek poligraficzny w Polsce wciąż wykazuje bardzo niską koncentrację. 

Analizując główne wskaźniki ekonomiczne charakteryzujące polski rynek poligraficzny na przestrzeni ostatnich lat, obserwowaliśmy jego systematyczny wzrost. Pandemia COVID-19 w 2020 roku spowodowała jednak zatrzymanie wzrostowego trendu w przemyśle przetwórczym i sektor poligraficzny nie był wyjątkiem, doświadczając spadku produkcji globalnej o 7,4 proc. do poziomu 16,1 mld PLN. Wartość produkcji sprzedanej sektora w 2020 r. spadła o 4,9 proc. r/r. Było to pierwsze załamanie trendu wzrostowego trwającego od 2012 roku, kiedy zmiana roczna w wartości produkcji sprzedanej wyniosła -0,3 proc. r/r. 

Największy udział w wartości produkcji sprzedanej w 2020 roku posiadały firmy średnie – przedsiębiorstwa z tego segmentu sprzedały produkty za 4,9 mld PLN. Z kolei przedsiębiorstwa duże, których było tylko 18, sprzedały produkty o wartości niższej jedynie o 0,3 mld PLN. Warto zaznaczyć, że udział eksportu produktów poligraficznych (w ogólnej wartości produkcji sprzedanej) z każdym rokiem jest coraz większy. 

Większy spadek w branży poligraficznej niż w całym sektorze przetwórstwa przemysłowego w 2020 roku znalazł również odzwierciedlenie w zmianie wynagrodzeń. Nominalne średnie wynagrodzenie brutto pracowników wzrosło w obu sektorach, jednakże wyższy wzrost został zanotowany w szerokim przetwórstwie przemysłowym (5,3 proc. r/r) niż w branży poligraficznej (zmiana o 3,1 proc.). 

Sektor poligraficzny na tle Unii Europejskiej

Pod względem przychodów i liczby zatrudnionych osób Polska jest największym rynkiem poligraficznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz piątym w całej Unii Europejskiej. Ponadto produktywność polskiego sektora poligraficznego znajduje się pomiędzy największymi rozwiniętymi rynkami zachodniej Europy a regionem środkowo-wschodnim. W 2020 roku Polska znalazła się na piątej pozycji wśród krajów Unii Europejskiej pod względem wygenerowanych obrotów przedsiębiorstw poligraficznych na poziomie 4,3 mld EUR, co oznacza awans o dwie pozycje w stosunku do ubiegłych lat i poprzedniej edycji raportu poligraficznego. 

Największym rynkiem były Niemcy (16,8 mld EUR), drugim – Włochy (8,9 mld), a trzecim – Francja (6,6). Biorąc pod uwagę liczbę przedsiębiorstw poligraficznych, Polska była szóstym największym krajem w UE (9322 operujące firmy) oraz drugim w regionie. 

Tak o polskim rynku wypowiadał się na łamach raportu Krzysztof Pindral, prezes zarządu Heidelberg Polska Sp. z o.o.: Rynek poligraficzny w Polsce, podobnie jak i w wielu innych krajach, nie jest jednorodny. Inna jest sytuacja w sektorze opakowań, który radzi sobie całkiem dobrze, inna w drukarniach dziełowych i akcydensowych. Powiedziałbym, że w okresie badanych dwóch ostatnich lat, mimo ogromnych zmian i zawirowań na rynku w przepływie produktów, łańcuchach dostaw, planowaniu czy wreszcie rosnącej inflacji oraz cen energii nie tylko w strefie euro spowodowanych m.in. pandemią COVID-19 oraz wojną w Ukrainie, polska poligrafia radzi sobie całkiem dobrze. Dynamiczne zmiany rynkowe, które powodują, że trzeba reagować szybciej, wyprzedzać fakty, a nie odpowiadać na bieżące zdarzenia, tylko przyspieszyły konieczne zmiany w krajobrazie naszej branży. Myślenie o robotyzacji i automatyzacji, zielonej energii, optymalizacji procesów i ich permanentnej analizie, korzystanie z rozwiązań chmurowych i nowoczesnych systemów zarządzających produkcją – to właściwa droga, choć nie należy oczekiwać, że łatwa, również w perspektywie społecznej.

Spojrzenie w przyszłość sektora 

Podmioty sektora poligraficznego mierzą się obecnie z wieloma zadaniami i wyzwaniami. Z jednej strony drukarnie i producenci opakowań borykają się ze znacznymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Część z nich w obliczu zagrożenia niedoborami materiałowymi tworzyła duże zapasy, co doprowadziło je do problemów z płynnością finansową. Co więcej, branża poligraficzno-opakowaniowa jest bardzo energochłonna, a ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły. Ponadto przedsiębiorstwa z branży poligraficznej wymagają znacznych nakładów inwestycyjnych na zakup nowoczesnych urządzeń i usprawnianie istniejących procesów. Tylko dzięki temu są w stanie skutecznie konkurować z innymi podmiotami z sektora. Jednocześnie nie wszystkie z nich posiadają wystarczające środki własne, by je ponieść. 

W 2022 respondenci zostali między innymi zapytani o przewidywania dotyczące poziomu sprzedaży, z jakim zakończy się ten rok. Przedsiębiorstwa wykazały się mniejszym optymizmem niż w 2020 roku, gdyż 56,2 proc. odpowiadających wskazało potencjalny wzrost poziomu sprzedaży na koniec roku 2022. 27,8 proc. wytypowało brak zmian poziomu sprzedaży, a 16 proc. przewiduje spadek.

Odpowiadając na pytanie o wyzwania dla współczesnego biznesu Jerzy Czubak, prezydent grupy Amcor Specialty Cartons, członek zarządu koncernu Amcor powiedział: Pierwszy obszar, jakiemu powinniśmy się przyjrzeć to są ludzie, drugi obszar to jest strategia firmy. Dzisiaj jest czas, aby przyjrzeć się temu, co robimy, dlaczego i dla kogo, a także czego nie robimy. Strategia to jest wybór między tym, co robię, a czego nie robię. Często uważa się, że robimy wszystko, a dzisiaj warto przyjrzeć się temu, gdzie jestem najlepszy i co mogę rozwinąć. Trzecia rzecz to jest ochrona środowiska. W końcu jest też czwarty obszar, który łączy poprzednie trzy procesy, czyli proces digitalizacji. Trzeba brać pod uwagę, że przemysł poligraficzny jest starą technologią – i offset, i rotograwiura, i flekso są bardzo starymi technologiami. Przyszłością jest druk cyfrowy oraz prepress cyfrowy.

Zapytany o to, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i nadążyć za stale zmieniającymi się warunkami gospodarczymi John Stano, wiceprezes ds. rozwoju biznesu i transformacji Quad, powiedział: Przyspieszenie transformacji cyfrowej przez COVID-19 było bez wątpienia jednym z największych katalizatorów cyfrowej transformacji. Wpływając na potrzeby, preferencje i zachowania konsumentów, wymusił na firmach nieznaną dotąd dynamikę rozwoju. W nowych, błyskawicznie zmieniających się warunkach marki muszą skrócić cykl życia produktów, tworzyć bardziej spersonalizowane portfolio produktowe i przyspieszyć proces produkcyjny. W tym ostatnim niezwykle pomocne okazują się rozwiązania chmurowe, które dzięki możliwości zdalnego monitoringu, serwisu czy kontroli jakości i kolorów przyspieszają proces automatyzacji i robotyki w branży druku i opakowań.

Opracowała BZ