Pomysłowość nagrodzona
6 Dec 2016 14:55

Finat – międzynarodowe stowarzyszenie reprezentujące interesy firm z branży etykiet samoprzylepnych – ogłosiło laureatów 31. edycji konkursu Label Awards. Jak stwierdziła organizacja, w tym roku napłynęła rekordowa liczba zgłoszeń, co – w połączeniu z wyższym niż średni poziomem przyjętych do konkursu prac – bardzo utrudniło wytypowanie zwycięzców. Dlatego jurorzy postanowili wyróżnić więcej konkursowych etykiet. Best in Show Zwycięzcą całego konkursu oraz w kategorii „Marketing End Users Group” okazała się firma Collotype Labels USA, która została nagrodzona za pracę „Kenwood Artist Series”. Jurorzy byli pod wrażeniem nie tylko technicznego wykonania etykiety (przy jej produkcji zastosowano technologię offsetową oraz foliowanie), ale także jej artystycznego wyglądu. Ta etykieta to technicznie doskonała, niemal eteryczna i niezwykle delikatna replika odcieni skóry –powiedział Tony White, przewodniczący jury. – Jej staroświecki wygląd przywołuje na myśl początki teatru i wystarcza, aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Nagroda specjalna jury W tym roku międzynarodowe jury składało się z ekspertów branżowych. Wśród nich znaleźli się Murat Sipahioglu (Turcja), Ferdinand Rüesch (Szwajcaria), Emilio Gerboni (Włochy) oraz Lianne van den Berg (Holandia). Ich uwagę przyciągnęła etykieta o niezwykłej konstrukcji i kształcie, która została wyróżniona nagrodą specjalną jury. Etykietę Hirschmugl wydrukowała firma Marzek Group z Austrii. Po nałożeniu na butelkę wyglądem przypomina ona zwiniętego węża z widocznymi głową i ogonem. Przyciągnęło nas połączenie nietypowego kształtu i połysku pigmentowego atramentu – skomentował Tony White. W tym roku liczba nadesłanych zgłoszeń w kategorii „Marketing i użytkownik końcowy” przekroczyła 200. W jednej z podkategorii – „Napoje alkoholowe” – zwyciężyły ex aequo Collotype Labels USA, za najlepszą w konkursie pracę, oraz Skanem Introl SA za etykietę „Żubrówka 1L Czysta Wódka”. Firma ta została również nagrodzona w podkategorii booklety za pracę Oriflame Book-let. Wśród polskich zwycięzców znalazła się także firma CheMes M. Szperliński za etykietę Dr Marcus Titanium. Zwycięzcą kategorii „Procesy drukowania” została firma Pago International ze Szwajcarii za pracę „Just Malve – Mauve Bath” – delikatną etykietę, która prezentuje zalety umiejętnego zastosowania technologii typografii UV. Subtelny design nadaje etykiecie bardzo „kobiecy” wygląd. W kategorii „Etykiety niesamoprzylepne” wygrała firma Stratus Packaging z Francji za etykietę termokurczliwą dla produktu „Soupe l'oignon”. Jak stwierdziło jury, wydrukowana na niej cebula wygląda niezwykle prawdziwie, a świetny efekt potęguje też zastosowana na niej folia PVC. Jury zauważyło również, że uczestnicy tegorocznego konkursu zgłosili znacznie więcej etykiet termokurczliwych niż w latach ubiegłych. Pomysł na przechowywanie danych ważnych podczas ratowania samochodów po wypadkach został zauważony nie tylko jako nowa aplikacja, ale także ważny wkład dla skrócenia czasu potrzebnego przy ratowaniu ludzi uwięzionych we wrakach powypadkowych pojazdów oraz możliwość ratowania życia. Prosta – ale skuteczna – „Safety Bag” przechowuje wszystkie niezbędne informacje na temat samochodu. Pomysł ten pokazuje, jaki wpływ na sytuacje awaryjne może mieć skromna etykieta. Produkt został wydrukowany przez Schreiner Group z Niemiec i nagrodzony w kategorii „Innowacje”. Rekordowa liczba zgłoszeń Otrzymaliśmy ponad 360 zgłoszeń z 50 firm na całym świecie – powiedział Tony White – i tym samym odnotowaliśmy 11 proc. wzrost w porównaniu z ostatnim rokiem. Uczestnicy, którzy nadesłali największą liczbę zgłoszeń, pochodzili z: Indii (62 zgłoszenia; 28 nagród), Turcji (34; 15), Polski (33; 11), Niemiec (30; 14); Danii (25; 10); Francji (24; 11), Wielkiej Brytanii (24; 8), Szwajcarii (19; 14), Austrii (15; 10) i Włoch (15; 10). Jak poinformowała organizacja Finat, wielu zwycięzców tegorocznego konkursu weźmie również udział w konkursie World Label Award, który będzie miał miejsce we wrześniu, tuż przed targami Labelexpo Europe. Spośród zwycięzców z ubiegłych lat siedmiu zostało w nim nagrodzonych: Schreiner Group, Royston Labels, Skanem Newcastle, Tapp Technologies, Marzek Etiketten, Dow Industries i Skanem Hobro. Tegoroczni zwycięzcy konkursu: Best in Show: Collotype Labels, USA za Kenwood Artist Series Nagroda specjalna jury: Marzek Etiketten, Austria za Hirschmugl Kategoria: „Marketing End Users Group” Zwycięzca kategorii: Collotype USA za Kenwood Artist Series n Napoje alkoholowe: ex aequo: Collotype Labels, USA za Kenwood Artist Series i Skanem Introl SA za Żubrówka 1L Czysta Wódka n Produkty spożywcze: Wintek Flexo Prints, Indie za Bon Gold Coffee n Produkty gospodarstwa domowego: Skanem Skurup AB, Szwecja za Sun n Produkty przemysłowe: Skanem Hobro A/S, Dania za Kosangas n Kosmetyki: Etisan Etiket, Turcja za Cortex Herbal Therapy Shampoo n Farmaceutyki: Universal Print Systems, Indie za Himalaya Eyecare n Bezpieczeństwo: Securikett Ulrich & Horn GmbH, Austria za TÜV Car Plate n Booklety: Skanem Introl SA, Polska za Oriflame Booklet n Kupony promocyjne: Schreiner Group, Niemcy za etykietę ze zdejmowanymi częściami n Promocja własna: IPE, Hiszpania za IPE Optical Pigments n Zestaw etykiet: ex aequo: Kolibri Labels B. V., Holandia za Brouwerij‘t IJ; Stratus Packaging, Francja za Delpeyrat magret de canard i CheMes M. Szperliński, Polska za Dr Marcus Titanium Kategoria: Procesy drukowania Zwycięzca kategorii: Pago International AG, Szwajcaria za Just Malve-Mauve Bath n Fleksografia: Wintek Flexo Prints, Indie za Himalaya Herbals Revitalising Night Cream n Druk rotacyjny typograficzny: Pago International, Szwajcaria za Just Malve-Mauve Bath n Sitodruk (Jedwab): schäfer-etiketten GmbH & Co. KG, Niemcy za Trinity Créasoin n Offset: Tapp Technologies Inc., Kanada za Sea Smoke One Barrel Pinot Noir 2008 n Druk cyfrowy: Flexiket A/S, Dania za ASDA Bed Cabinet n Druk kombinowany: Kimbells Pack Inc., Filipiny za Arengga Coffee Alamid Kategoria: Aplikacje niesamoprzylepne Zwycięzca kategorii: Stratus Packaging, Francja za Manchon Saveurs en or soupe l’oignon n Tektura: Kimbels Pack Inc, Filipiny za Omega Pain Relieving liniment metallised box n Tuleje: Stratus Packaging, Francja za Manchon Saveurs en or soupe à l’oignon Kategoria: Innowacje Schreiner Group GmbH & Co. KG, Niemcy za „Safety Bag” Na podstawie informacji organizacji Finat opracowała DA