Jak wskazują najnowsze dane Santander Leasing, w pierwszym kwartale br. nastąpiło bardzo mocne odbicie w dynamice udzielanego finansowania pojazdów osobowych. Od początku roku do połowy marca wartość udzielonego finansowania wyniosła prawie 560 mln zł, co stanowi dynamikę 43,17 proc. r/r. TOP 5 najpopularniej-szych wśród przedsiębiorców marek, które spółka sfinansowała, to: BMW, MERCEDES-BENZ, FORD, TOYOTA i FIAT.
Powyższy trend w motoryzacji potwierdzają informacje pochodzące z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023 roku na unijnym rynku zostało zarejestrowanych prawie 1,6 mln nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 11,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Patrząc na cztery główne rynki UE, Hiszpania (+32,1 proc.) i Włochy (+18,2 proc.) odnotowały największe wzrosty, a następna była Francja (+9,1 proc.). Z kolei rejestracje w Niemczech na koniec lutego br. pozostały w zasadzie bez zmian (+0,2 proc.). Natomiast według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 38 525 nowych samochodów osobowych, o 14,86 proc. więcej niż rok wcześniej i o 9,92 proc. więcej niż w styczniu 2023 r. Od stycznia do lutego 2023 roku zarejestrowano w naszym kraju 73 572 samochody osobowe, o 17,68 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ub.r.
Nasze i rynkowe dane ewidentnie pokazują, że pomimo nieco trudniejszej koniunktury w gospodarce branża motoryzacyjna zarówno w Europie, jak i w Polsce stara się konsekwentnie rozwijać. Z pewnością pomaga w tym stopniowe odmrożenie łańcucha dostaw, co sprzyja z kolei zwiększeniu dostępności pojazdów, którymi zainteresowani są przedsiębiorcy i osoby prywatne – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing. – Już nie tylko dwa pierwsze miesiące br. skłaniają do pozytywnych prognoz na ten rok, ale i połowa marca. Jak wskazuje IBRM Samar, w pierwszych dwóch dekadach marca zarejestrowano w Polsce 25 212 nowych samochodów osobowych, o 20,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Nasze dane sprzedażowe tylko potwierdzają ten trend, gdzie liczba zawartych przez nas umów w tym roku wzrosła r/r aż o ponad 27 proc.
Ostatnie 2 lata nauczyły zarówno branżę leasingową, jak i przedsiębiorców pewnego poziomu cierpliwości oraz jeszcze większej dojrzałości inwestycyjnej. Nasi klienci zrozumieli, że dostęp do nowych aut jest powiązany z dużymi trudnościami w dostępności przedmiotów, komponentów do nich oraz surowców. Z drugiej strony z roku na rok rósł odsetek umów, które zakładały możliwość zastosowania przesunięcia terminu wydania samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu. Jeszcze w 2020 r., czyli na początku pandemii z takiej możliwości skorzystało 2,6 proc. przedsiębiorców finansujących zakup auta. W kolejnym roku było to już ponad 5 proc. umów w ramach finansowania pojazdów, by na koniec trzeciego kwartału 2022 roku zatrzymać się na poziomie prawie 10 proc.
Przedsiębiorcy bardziej świadomie podejmują decyzję o inwestowaniu, co cieszy z perspektywy branży leasingowej. Miejmy nadzieję, że otoczenie makroekonomiczne stopniowo będzie sprzyjało powrotowi do poziomu stałych dwucyfrowych wzrostów, z jakimi mieliśmy do czynienia w 2021 r. – wskazuje Jakub Poręcki.
Opracowano na podstawie materiałów Santander Leasing