Po krótkotrwałym uspokojeniu ceny druku online ponownie wzrosły w 4. kwartale 2022. Tak wskazuje indeks ZOPI (Zipcon Online Print Price Index), sporządzany co kwartał przez firmę konsultingową Bernda Zippera.
Rynek druku online jest zdominowany przez określoną liczbę międzynarodowych graczy. Zwłaszcza Niemcy stały się w ostatnich latach znaczącym producentem druków zamawianych w sieci. Interesujące jest spojrzenie z bliska na ewolucję cen produktów poligraficznych takich jak ulotki, broszury, wizytówki. Zipcon Consulting, firma doradcza Bernda Zippera, trzyma rękę na pulsie tego sektora od czerwca 2020, publikując swój indeks ZOPI (Zipcon Online Print Price Index).
10 tysięcy ulotek
Pod koniec września 2022 można było sądzić, że ceny produktów drukowanych uwzględnianych w indeksie ZOPI osiągnęły, a nawet przekroczyły swój szczyt. Jednakże to, co wydawało się początkiem stabilizacji, było w rzeczywistości jedynie krótkim oddechem w spirali podwyżek. Ceny ponownie zaczęły rosnąć począwszy od października u większości dostawców ujętych w indeksie, i to dotyczyło bardziej koszyka produktów (ulotki, broszury i wizytówki) niż pojedynczych druków.
Indeks Zipcon uwzględnia globalne ceny druków online 9 dostawców; są to: Vistaprint, Wir-machen-Druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, Redprintgroup i source-e. Do każdego z nich wysłano zapytanie o cenę druku 10 tysięcy ulotek w formacie A5, dwustronnie zadrukowanych w 4 kolorach na błyszczącym papierze o gramaturze 135 g/m2. Średni koszt takiego zamówienia na koniec września był wyższy o 25,17 proc. w porównaniu z czerwcem 2020 – i ceny wciąż wzrastały: +2,35 punktów procentowych w grudniu, by ostatecznie osiągnąć wzrost na poziomie 27,52 proc.
Obraz jest bardziej skomplikowany, jeśli przyjrzeć się szczegółom. I tak Unitedprint/print24 odnotował największą podwyżkę ceny za 10 000 ulotek w porównaniu z wartością wskazaną w indeksie: 58,12 proc. w grudniu (wrzesień: 40,98 proc.). Vistaprint natomiast obniżył cenę o 12,43 proc. (wrzesień: -0,18 proc.) w porównaniu z tą z początku badania, czyli sprzed ponad 2 lat. Pomiędzy tymi dwiema skrajnościami znalazły się, w porządku malejącym, w grudniu: Wir-machen-Druck ze wzrostem 39,10 proc. (wrzesień: 30,55 proc.), Saxoprint z 34 proc. (wrzesień: 36,38 proc.), Onlineprinters z 31,7 proc. (wrzesień: 28,63 proc.), source-e z 29,20 proc. (wrzesień: 29,20 proc.). Jedynie Redprintgroup z 21,13 proc. (wrzesień: 21,13 proc.) i Flyeralarm z 18,43 proc. (wrzesień: 14,09 proc.) uplasowały się poniżej średniej grudnia.
Największe różnice w stosunku do wartości początkowej z czerwca 2020 odnotowano w listopadzie 2022 i w pełni szczytu świątecznego pod koniec roku. Średnia cena za 10 000 ulotek była wyższa o 28,77 proc. od wartości wskazanej w indeksie, a rozpiętość u poszczególnych dostawców wynosiła od maksymalnej 62,27 proc. (Unitedprint/print24) do minimalnej -17,25 proc. (Vistaprint). Vistaprint była praktycznie jedyną firmą w ub.r., która stosowała politykę obniżki cen, nawet w stosunku do wartości z czerwca 2020. Jeden z pozostałych dostawców lekko obniżył ceny w porównaniu ze styczniem 2022, natomiast Vistaprint od czerwca 2022 wykazuje systematycznie niższe ceny za 10 000 ulotek od tych sprzed dwóch lat.
Stagnacja w 3. kwartale
Podobną tendencję można zauważyć w odniesieniu do koszyka produktów u siedmiu dostawców regularnie ujmowanych w indeksie ZOPI: Wir-machen-Druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken i Redprintgroup. Oprócz 10 000 ulotek A5, koszyk ten zawiera także broszury (32 strony, A4 dwustronnie zadrukowane, szyte zeszytowo) oraz wizytówki (4/4 kolory, bez wykończenia).
Po lekkiej stagnacji w 3. kwartale ceny koszyka produktów wzrosły w 4. kwartale: od średniego wzrostu o 26,60 proc. we wrześniu aż do 33,46 proc. w grudniu. Ze wzrostem o 54,46 proc. w porównaniu z pierwszą edycją sondażu dla tej kategorii produktów w listopadzie 2020, Unitedprint/print 24 tu także osiąga najwyższą cenę. We wrześniu ten wzrost wynosił 40,98 proc. Najniższy wzrost spośród wszystkich dostawców: 21,37 proc. w grudniu 2022 roku odnotował Flyeralarm, który znowu lekko obniżył ceny w porównaniu z wrześniem (26,54 proc.). Pozostałych pięciu dostawców zaklasyfikowało się następująco, od największej podwyżki do najmniejszej: Wir-machen-Druck 35,47 proc. (wrzesień: 29,38 proc.), Saxoprint 34,67 proc. (wrzesień: 35,01 proc.), Onlinedrucken 33,60 proc. (wrzesień: 27,99 proc.), Redprintgroup 28,17 proc. (wrzesień: 28,17 proc.) i Onlineprinters 24,50 proc. (wrzesień: 24,29 proc.).
Patrząc z bliska na te dane można stwierdzić, że listopad był najdroższym miesiącem, jeśli chodzi o koszyk produktów, z podwyżką o 34,97 proc. W grudniu 2022 roku była ona podobna i miała wartość 33,46 proc. Te cyfry potwierdzają tendencję, którą wszyscy wiążą z rokiem 2022: wzrost cen w związku z wojną w Ukrainie. Energia jest niezbędna wszędzie – przedsiębiorstwa przemysłu poligraficznego i papierniczego nie stanowią wyjątku. Przeciwnie, są szczególnie energochłonne.
Można powiedzieć, że różnica między wartościami maksymalnymi i minimalnymi w cennikach różnych dostawców była największa w ostatnim kwartale, zarówno w przypadku ulotek, jak i koszyka produktów. Stąd płynie wniosek, że drukarnie internetowe w coraz większym stopniu przerzucają rosnące koszty na swoich klientów. To trend wart śledzenia w przyszłości.
W nadchodzących miesiącach ważne będzie uważne obserwowanie i szybkie reagowanie na zmiany. Doświadczenie ostatnich lat pozwala sądzić, że przedsiębiorstwami wygrywającymi w tej grze będą te, które już włączyły transformację cyfrową do swojego modelu ekonomicznego i kanałów sprzedaży, automatyzując swoje procesy. Bez tego nie ma co liczyć na sukces. Jednak nawet drukarnie internetowe, stanowiące awangardę cyfryzacji, nie powinny zaniechać wysiłków, lecz kontynuować rozwój z myślą o przyszłości i nadchodzących wyzwaniach.
Opracowano na podstawie „Nouvelles Graphiques” nr 2/2023