Majowe targi Fespa Digital w Monachium odwiedziła rekordowa w ośmioletniej historii imprezy liczba zwiedzających – blisko 16 800 osób ze 121 krajów. Przez cztery słoneczne dni hale targowe tętniły życiem jakie pamiętamy chyba tylko z drupy, co jest najlepszym dowodem na to, że przyszłość branży druku wielkoformatowego jest równie świetlana.
Targi Fespa to – obok Labelexpo – moja ulubiona europejska impreza wystawiennicza. Liczne premiery nowych technologii i rozwiązań dla konkretnego rynku, maszyny w akcji, ciekawe aplikacje, zadowoleni wystawcy, bogaty program merytoryczny. Jak informują organizatorzy, tegoroczna edycja przyciągnęła rekordową liczbę zwiedzających – 16 766 unikalnych gości (co oznacza, że wejście danej osoby było zliczane tylko raz), o 30 proc. więcej niż Fespa Digital 2011 w Hamburgu. 49 proc. z nich spędziło na targach więcej niż jeden dzień, co przełożyło się na blisko 25 tysięcy odwiedzin. I trudno się dziwić – 536 wystawców miało do zaoferowania naprawdę wiele innowacyjnych produktów. 70 proc. zwiedzających przyjechało spoza Niemiec, co potwierdza zdecydowanie międzynarodowy charakter imprezy. Włochy, Austria, Wielka Brytania i Hiszpania to najliczniej reprezentowane kraje, ale Monachium okazało się atrakcyjną lokalizacją także dla zwiedzających z Europy Centralnej: Szwajcarów, Czechów, Słoweńców, Polaków, Węgrów, Rumunów, Słowaków i Chorwatów. Globalna ekspansja Fespy i fakt organizacji tureckiej czy chińskiej edycji targów w 2013 roku paradoksalnie przyciągnęły do Monachium jeszcze więcej gości z tych krajów niż w latach ubiegłych. Nasza strategia organizowania wydarzeń w różnych miastach Europy przekłada się na coraz większą ilość fanów z nowych regionów, którzy związują się z nami i podróżują na kolejne edycje targów w innych krajach – komentuje Neil Felton, dyrektor zarządzający federacji Fespa. – Podobnie działa to na rynkach rozwijających się – ci, którzy odwiedzili targi w Turcji czy Chinach przekonali się, jakie możliwości otwierają się przed nimi dzięki uczestnictwu w wydarzeniach organizowanych przez Fespę i chętnie odwiedzają również zagraniczne ich odsłony. Fespa Digital 2014 przyciągnęła gości ze 121 krajów z całego świata, co pozwala nam określać się globalną marką światowej klasy. Jesteśmy przekonani, że „przeprowadzka” z tzw. dużą Fespą do Ko-lonii w 2015 roku ugruntuje naszą pozycję w Europie, zaś Fespa Africa, którą organizujemy na początku lipca br. w Johannesburgu, będzie początkiem budowy naszej społeczności na tym kontynencie.
Pewność siebie Neila Feltona jest jak najbardziej uzasadniona – Fespa Digital 2014 była niewątpliwym sukcesem, co potwierdzają w wypowiedziach jej kluczowi wystawcy.
Sukces Fespy sukcesem wystawców
Firma Agfa Graphics zaprezentowała w Monachium trzy udoskonalone wersje swoich flagowych systemów: Anapurna M2050i, Anapurna M3200i RTR oraz Jeti Titan S/HS, które opisywaliśmy już w majowej Poligrafice. Tegoroczna wystawa, w odróżnieniu od ubiegłorocznych targów w Londynie, była z naszego punktu widzenia dużo ciekawsza – mówi Przemysław Arabski, szef działu inkjetowego Agfa Graphics. – Odwiedziła nas liczna grupa obecnych i potencjalnych klientów z Polski, zainteresowanych zarówno rozwiązaniami z oferty Agfa Graphics, jak też nowymi tendencjami na rynku wielkoformatowego druku cyfrowego. Wśród nich przeważali przedstawiciele sektora poligraficzno-reklamowego, choć na stoisku gościliśmy również osoby związane z branżą produkcyjną. Ci ostatni poszukiwali systemów drukujących, które mogłyby zostać włączone w część całego procesu realizowanego np. w firmie meblarskiej czy motoryzacyjnej.
Firma Canon po raz pierwszy pokazała w Monachium nową serię Océ Arizona 6100, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. Fespa Digital to olbrzymi sukces dla firmy Canon, sukces, który przekroczył wszelkie nasze oczekiwania, zarówno na poziomie sprzedaży, jak i zapytań ofertowych – mówi Pierre-Olivier Esteban, dyrektor marketingu w Canon Europe. – Światowa premiera serii Océ Arizona 6100 była jednym z targowych hitów, co utwierdziło nas w przekonaniu, że rozwijamy nasze linie produktowe we właściwym kierunku. Prezentacja nowej technologii pozwoliła nam rozpocząć rozmowy z nową grupą klientów rynku wielkoformatowego. O nowej serii Océ Arizona 6100 więcej napiszemy w lipcowej Poligrafice.
Technologia UV LED firmy EFI to kolejny targowy hit, któremu poświęcamy osobny materiał na s. 34. To najlepsza Fespa w historii – nie kryje zadowolenia Paul Cripps, wiceprezes ds. sprzedaży w regionie EMEA. – Stoisko EFI było oblegane przez prawdziwe tłumy od otwarcia targów do ich zamknięcia i jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatu przeprowadzonych rozmów i pokazów druku. Wszechstronność naszych systemów z utrwalaniem UV LED w połączeniu ze zintegrowanym portfolio oprogramowania workflow i do automatyzacji przełożyły się na dużą ilość konkretnych zapytań ofertowych.
W podobnym nastroju jest Richard Barrow, senior product manager w Epson Europe: Wszystko było fantastyczne na Fespa 2014: jakość zwiedzających z całego regionu EMEA, miejsce, organizacja i znacząca ilość kontraktów, które spodziewamy się sfinalizować w najbliższych kilku miesiącach. Nasze kompletne rozwiązania „od projektu do wykończenia” do produkcji t-shirtów, ubrań, tapet i oznakowań przyciągnęły prawdziwe tłumy i potwierdziły, że Epson jest liczącym się dostawcą wysokiej klasy produktów dla rynku sign&display.
Firma Fujifilm przedstawiła w Monachium m.in. swój najnowszy produkt: wielkoformatową maszynę inkjetową Vybrant F1600 przeznaczoną dla przemysłu oznakowań i komunikacji wizualnej. Ta 4-kolorowa maszyna drukująca z roli na rolę w formacie 1,60 m jest pierwszą wyposażoną w nową technologię farb hybrydowych Fuze opracowaną przez Fujifilm. Technologia Fuze łączy wyjątkowe zalety chemii UV z nośnikiem ekosolwentowym – twierdzi Mike Battersby, odpowiedzialny za marketing w sektorze wielkiego formatu Fujifilm Speciality Ink Systems. – Hybrydowe farby UV Fuze łączą składnik podatny na suszenie UV z rozpuszczalnikiem na bazie wody, co pozwala uzyskać warstwę farby bardzo odporną na zadrapania i cieńszą, dzięki czemu ułatwione są dalsze czynności po druku i obróbka wykończająca. Dodatkowo, dzięki polimeryzacji UV, nie potrzeba czasu na odgazowywanie i podłoża mogą być natychmiast po zadrukowaniu wykańczane i dostarczane do klienta.
Dla Gandy Digital Fespa była miejscem światowej premiery nowej hybrydowej drukarki SL8TE. Podczas targów udało nam się sprzedać nie tylko pierwszy model SL8TE w regionie EMEA, ale również podpisać kontrakty na dwie udoskonalone, wysokoprędkościowe drukarki płaskie Domin8tor – mówi Hary Gandy, CEO Gandy Digital.
Fespa Digital 2014 była wielkim sukcesem również dla firmy HP, której poświęcimy osobny materiał w lipcowym wydaniu. Nowe drukarki serii HP Latex 300 cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem zwiedzających, podobnie jak nasz przemysłowy model HP Scitex FB10000 – mówi Ronen Zioni, market development director w firmie HP. – Drugiego dnia targów sfinalizowaliśmy sprzedaż pierwszej na świecie drukarki HP Scitex 15000 Corrugated Press przeznaczonej dla przetwórców opakowań z tektury falistej.
Firma Mimaki licznymi premierami i wspaniałą imprezą urodzinową świętowała w Monachium 10-lecie swojego europejskiego oddziału. Fespa Digital po prostu emanowała pozytywną energią, którą zwiedzający przywieźli ze sobą do stolicy Bawarii – stwierdza Mike Horsten, general marketing manager w Mimaki Europe. – Czuliśmy to nie tylko na naszym stoisku, gdzie podpisaliśmy wiele umów, ale również na naszym urodzinowym przyjęciu. Jesteśmy gotowi na lepsze czasy! Kreujmy je razem!
Firma Mutoh zaprezentowała na Fespa Digital trzy nowe konstrukcje. Mutoh ValueJet 628 to uniwersalny ploter o szerokości zadruku 60 cm, który może drukować różnymi atramentami: ekosolwentowym, pigmentowym i tuszami sublimacyjnymi. Mutoh ValueJet 426UF to zaawansowany technologicznie ploter UV LED. Wyposażony został w zmodyfikowaną dla druku UV technologię Intelligent Interweaving. Z kolei Mutoh ValueJet 1626UH to wszechstronna drukarka o niskim poborze prądu (318 W) i długowiecznych lampach LED (14 250 godzin pracy). Ploter drukuje ekologicznymi, pozbawionymi ozonu atramentami UV LED.
Szwajcarska firma SwissQPrint w Monachium zaprezentowała po raz pierwszy nową wielkoformatową maszynę inkjetową Nyala 2, która cieszyła się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Równie ciekawe były aplikacje, które za jej pomocą można wyprodukować – opiszemy je szerzej w lipcowej Poligrafice.
Technologie przyszłości
Targami Fespa Digital inkjet ugruntował swoją pozycję w branży sign&display. Popularność utrwalania UV rośnie dynamicznie, podobnie jak zimnego utrwalania UV LED, które dzięki niskim temperaturom lamp znacząco zwiększa spektrum możliwych do zadrukowania podłoży i drastycznie zmniejsza zużycie energii. Producenci maszyn UV i UV LED zazwyczaj nie ujawniają nazw dostawcy lamp, ale obecność na targach Fespa Digital producentów takich jak firma GEW sugeruje, że jest to dla nich rynek o wciąż wysokim potencjale. Wiele targowych nowości opisywaliśmy już w majowej Poligrafice, o wielu piszemy w niniejszym numerze i z pewnością do targowych premier będziemy jeszcze wracać w wydaniach wakacyjnych.
A kolejna, tym razem „duża” Fespa już w dniach 18-22 maja 2015 w Kolonii.