Praca na pełnych obrotach
6 Dec 2016 14:49
Alistair Coombs, manager ds. środowiska w firmie Madico Graphic Films Ltd zastanawia się, w jaki sposób drukarnie wielkoformatowe mogą działać prośrodowiskowo.
Niektóre czują się moralnie zobowiązane do troski o przyszłość naszej planety; w przypadku innych wiąże się to jedynie z wymogiem działania w zgodzie z prawem. Niemniej zagadnienia związane z ochroną środowiska naturalnego coraz częściej podejmowane są przez firmy poligraficzne.
Drukarze obecnie nie tylko muszą zmagać się z konkurencyjnym rynkiem oraz wymaganiami klientów dotyczącymi szybszego wykonywania zleceń czy stałego podnoszenia jakości. Nowe surowe akty prawne, regulujące stosowanie pewnych materiałów i substancji, nakładają na nich także obowiązek dokładnej znajomości zawartości oraz właściwości owych środków chemicznych. Wystarczy wymienić choćby stale rozwijany REACH – regulację UE dotyczącą chemikaliów i ich bezpiecznego stosowania (Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals – rejestracja, ocena i udzielanie zezwoleń na bezpieczne stosowanie chemikaliów). Rozporządzenie to weszło w życie w ubiegłym roku. Jego cele to poprawa oraz ochrona ludzkiego życia i środowiska poprzez lepszą (szybszą) identyfikację wewnętrznych własności substancji chemicznych i preparatów. W rezultacie drukarnie są zobowiązane do zamiany niebezpiecznych związków na substancje niezagrażające życiu, zdrowiu i otoczeniu. Dla wielu drukarń objętych tą regulacją przykrą niespodzianką może być fakt, że pewne substancje będą trafiać na czarną listę w ciągu zaledwie jednej nocy, a firmy poligraficzne – kupując materiały eksploatacyjne znajdujące się na liście zabronionych – nieświadomie będą łamać prawo.
Oczywiste jest również, że bardzo często to właśnie klienci drukarń żądają, aby działały one w zgodzie z obowiązującymi przepisami. W związku z tym przybywa zakładów, które posiadają wymagane akredytacje i dbają o środowisko naturalne – nie tylko dlatego, aby uniknąć ewentualnych kar czy dalszych kosztów, ale także aby dzięki temu budować silniejszą konkurencję.
Przemysłowe regulacje prawne (takie jak REACH) przemierzają długą drogę, zanim cała gama szkodliwych substancji faktycznie wyjdzie z użycia. Często jednak nie jest to wystarczające. Dlatego wiele firm podejmuje się wprowadzania w życie jeszcze surowszych, a jednocześnie przyjaznych środowisku norm. Dla przykładu firmy Marks & Spencer i Waitrose całkowicie zakazują używania folii okiennych PVC w ich sklepach. W zamian namawiają do wykorzystywania alternatywnych materiałów, np. folii poliestrowych, które nie zawierają szkodliwego dla środowiska chloru i nie wyzwalają wysoce toksycznych, rakotwórczych dioksyn.
W przekonaniu Alistaira Coombsa podobnie jest w przypadku drukarń cyfrowych. Działanie zgodne z wymaganiami prawnymi i obowiązującymi przepisami może niebawem nie gwarantować im zachowania obecnych klientów i pozyskania następnych. Dlatego powinny one tworzyć takie oferty, które będą umożliwiać wykorzystywanie alternatywnych substancji odpowiadających kryteriom środowiskowym klientów. Dobrą wiadomością, zwłaszcza dla cyfrowych drukarń wielkoformatowych, może być np. chęć klientów do stosowania recyklingu i aktywnego redukowania odpadów. Niemniej większość drukarń wielkoformatowych powinna pamiętać, że ważne jest nie tylko to, w jaki sposób przestrzeganie regulacji przemysłowych i funkcjonowanie w zgodzie z obowiązującymi przepisami wpłynie na natychmiastowe potrzeby klientów, ale również jak będzie oddziaływać na ich zachowanie w przyszłości. Dlatego odrobina czasu i wysiłku poświęconego na refleksje nad innowacyjnymi materiałami eksploatacyjnymi oraz próby wcielania ich w życie w artystycznych projektach graficznych czy innych aplikacjach sprzyjać będzie osiąganiu dalekosiężnych korzyści.
Przyjazną środowisku działalność firmy Madico podkreśla posiadany przez nią certyfikat ISO 14001, który – wraz ze strategią rozwoju produktów – ukształtował Mother Green: nową gamę prośrodowiskowych folii inkjetowych niezawierających PVC, stosowanych do znakowania wewnętrznego i zewnętrznego. Na rodzinę Mother Green składa się około 20 różnych folii, zaprojektowanych z myślą o osiąganiu podobnych właściwości i korzyści jak w przypadku podłoży PVC. Oznacza to, że drukarnie wielkoformatowe zyskały nowe, przyjazne środowisku rozwiązanie, które można stosować zwłaszcza w przypadku zewnętrznych aplikacji takich jak podświetlane i zamieszczane na pojazdach logotypy, tablice reklamowe czy banery promocyjne.
Na podstawie artykuły firmy Madico „Going the Extra Mile” opracowała DA