Dwa lata programu „Print for Good”, jaki zapoczątkował Kodak na targach drupa 2016, przyniosły szereg inspirujących i pożytecznych akcji, których celem było wspieranie społeczności o wysokich potrzebach w zakresie czytelnictwa oraz nauki. W tym czasie firma przekazała tysiące książek i zeszytów dzieciom z różnych krajów. Do programu pod koniec 2018 roku dołączył polski oddział Kodaka wraz z firmą Colours Factory. Efektem tego działania była produkcja zeszytów szkolnych, które zostały następnie przekazane (za pośrednictwem fundacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie) potrzebującym dzieciom na Ukrainie i w Iraku.
Drukarnia Colours Factory z Piły to wieloletni partner firmy Kodak. Niemal od początku swojej działalności korzysta w codziennej produkcji z pełnego zestawu rozwiązań tego dostawcy takich jak: Prinergy, InSite, Trendsetter, Magnus 800 Z-Speed z MCU i płyty Trillian, a ostatnio testuje także najnowszy produkt Kodaka: płyty bezprocesowe Kodak Sonora X. Nieustanny rozwój drukarni generuje kolejne inwestycje. Imponująca droga rozwoju tej firmy może zachwycać. Jest to dla nas wspaniały i inspirujący partner – mówi Anna Kołodziejczyk, marketing manager Poland, EE, GRC, Nordic & Benelux, Print Systems Division w firmie Kodak, koordynująca program „Print for Good” w Polsce. – Dysponuje jednym z najnowocześniejszych parków maszynowych w naszym kraju. Sieć dystrybucji i usługi poligraficzne oferowane przez Colours Factory obejmują nie tylko Polskę, ale całą Europę. To również firma o wielkim sercu. Włącza się w wiele akcji charytatywnych. Tym bardziej miło nam, że dołączyła także do naszego programu „Print for Good” i razem udało nam się zrobić wiele dobrego dla dzieci w potrzebie.
Uczestniczące w programie drukarnie wykorzystują zrównoważoną technologię Kodaka, z jakiej korzystają na co dzień, do drukowania książek i zeszytów szkolnych, które następnie są przekazywane – za pośrednictwem różnego rodzaju organizacji i instytucji – dzieciom z regionów świata o wysokich potrzebach. Dostęp do książek i zeszytów wspiera naukę czytania i pisania, co z kolei jest korzystne dla systemu edukacji i pozwala na rozwój całego społeczeństwa. Dzisiaj nadal nie wszędzie dostęp do edukacji jest prosty, mam tu na myśli zwłaszcza dzieci z terenów dotkniętych wojną – podkreśla Anna Kołodziejczyk. – Dlatego tak ważny dla naszej firmy jest ten program, który przynosi szereg korzyści i wiele nam uświadamia.
„Print for Good” koncentruje się na obszarach o wysokich potrzebach w całej Ameryce, krajach Europy, Azji, na Bliskim Wschodzie. Tylko w ubiegłym roku dzięki niemu dostarczono dzieciom 30 000 książek i różnego rodzaju materiałów drukowanych. Po akcjach w Indiach (gdzie dostarczono 2000 zeszytów do niewielkiej wioski w Dhanwad), Chinach (gdzie zespół Kodaka dostarczył setki książek i zeszytów do prowincji Ning Xia), na Haiti (gdzie firma finansowo wsparła bibliotekę w jednym z sierocińców dla dziewcząt), a także w Wielkiej Brytanii (gdzie jeden ze słynnych ilustratorów podpisywał książki w biurach firmy, co było promocją czytelnictwa wśród dzieci) akcja nie ustaje, a wręcz nabiera tempa. Również pracownicy firmy Kodak czynnie się w nią włączają, zbierając książki pochodzące ze swoich własnych zasobów, organizując się jako wolontariusze dostarczający te dary w różne regiony świata czy też – jak chociażby w Kanadzie – wspierając program nauki czytania i pisania dla uczniów mających z tym trudności. Z kolei w Argentynie grupa pracowników firmy Kodak wsparła lokalną organizację non-profit zajmującą się walką z analfabetyzmem. W Izraelu oddział Kodaka z tego kraju opublikował 1000 broszur, które zostały przekazane potrzebującym dzieciom w czasie jednego z żydowskich świąt. Akcji na całym świecie organizowanych przez naszą firmę jest naprawdę dużo – mówi Anna Kołodziejczyk. – Tym bardziej nam miło, że w Polsce wraz z naszym partnerem, firmą Colours Factory, mogliśmy dołożyć swoją cegiełkę włączając się w te szerokie działania na rzecz propagowania czytelnictwa i piśmiennictwa, dostarczając zeszyty szkolne dla dzieci.
Za pośrednictwem fundacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie (która pomaga dzieciom z terytoriów ogarniętych wojną wrócić w miarę możliwości do regularnej nauki) zeszyty dostarczono do szkół we wsiach znajdujących się tuż obok linii frontu wojennego: Wodiane, Optyne i Kamionka na Ukrainie oraz do Iraku. Drukarnia Colours Factory entuzjastycznie włączyła się w to pomocowe działanie. Uważamy, że wszystkie dzieci zasługują na dobrą przyszłość i na wsparcie, bez względu na to, gdzie mieszkają i z jakiej kultury pochodzą – mówi Klaudia Grzybowska, marketing manager w tej firmie. – Dlatego zdecydowaliśmy się dołączyć do działań Kodaka w ramach kampanii na rzecz propagowania umiejętności czytania i pisania w programie „Print for Good”. Umożliwienie edukacji na terytoriach, na których ludzie regularnie walczą i cierpią z powodu wojny, ma kluczowe znaczenie dla ich przyszłości. Podobnie rzecz się ma w takich miejscach jak Irak, gdzie poziom wykształcenia jest niski. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że pomagamy również tam promować umiejętność czytania i pisania wśród najmłodszych. Ich brak uniemożliwia zdobycie niezbędnej wiedzy, aby w pełni zintegrować się z dzisiejszym globalnym społeczeństwem, co z kolei powoduje bezrobocie. Wpływa to także na całe społeczeństwa, które stają się mniej zaawansowane technicznie i słabo rozwinięte technologicznie, co w dzisiejszym świecie przeszkadza wzrostowi. Dzięki naszemu wspólnemu zaangażowaniu w akcję Kodaka możemy dać dzieciom nieocenioną rzecz: dostęp do słowa pisanego oraz do dóbr kulturalnych i naukowych. Możemy dać im szansę na zrównoważony rozwój. Możemy dać im przyszłość.
Zeszyty wysłane na Ukrainę i do Iraku wydrukowano przy użyciu płyt Kodak Sonora X. Wykorzystanie tych płyt w naświetlarce Kodak Magnus 800, jaką dysponujemy – mówi Michał Graś, kierownik działu prepress – sprawiło, że przygotowanie materiałów do drukowania zeszytów przebiegło bardzo sprawnie i szybko. Po wizualnej ocenie formy drukowe zostały przekazane do hali maszyn. Przed drukiem maszyna wymagała jedynie korekty w zakresie nawilżania, dzięki czemu emulsja z płyty została przeniesiona na arkusze rozruchowe, a nie do bufora. Po kilkunastu wydrukach płyta była gotowa do prawidłowego przeniesienia farby i rozpoczął się właściwy proces produkcji. Sam druk przebiegał bezproblemowo i nie różnił się zbytnio od drukowania z użyciem płyt konwencjonalnych. Co więcej, końcowy rezultat zadowoliłby z pewnością najbardziej wymagających klientów.
Akcje takie jakie „Print for Good” to inwestycja w przyszłość całego społeczeństwa – podsumowuje Anna Kołodziejczyk. – Cieszy nas fakt, że wraz z firmą Colours Factory mogliśmy stać się częścią tego procesu. Kodak nadal będzie kontynuować swoje globalne plany w tym zakresie. Mamy nadzieję, że przyłączą się do nich również inne drukarnie na całym świecie, z równym zaangażowaniem jak Colours Factory.
Artykuł sponsorowany