Problemy z pasowaniem kolorów – część II
6 Dec 2016 14:55

Oryginały wielobarwne powstają przez nanoszenie na podłoże poszczególnych farb w ściśle określonych miejscach, a właściwa jakość odtwarzania zależy od dokładności ich pozycjonowania i spasowania względem siebie. Jeśli pasowanie nie jest idealne, to dochodzi do zaniku ostrości obrazu na odbitce i przesunięć kolorystycznych. Gorzej jest, jeśli drukowanie odbywa się na maszynach jedno- lub dwukolorowych, w których arkusz musi przejść wielokrotnie przez maszynę. W takim wypadku nie tylko arkusz, ale i znajdujący się na nim nadrukowany motyw mogą zmieniać swoje proporcje pod wpływem nadmiernego przyjmowania roztworu zwilżającego. Właściwe pasowanie może być znacznie utrudnione. Ponadto ważne jest, aby podczas procesu drukowania ilość podawanego roztworu była utrzymywana na stałym poziomie. Jeśli jego ilość zmieniałaby się w trakcie drukowania, to w stosie znalazłyby się arkusze o różnym stopniu nawilżenia i deformacji, co przy kolejnym przejściu przez maszynę spowodowałoby problemy z właściwym pasowaniem. Papier może zmieniać wymiary również z powodu niewłaściwych warunków magazynowania. Należy chronić go zarówno przed nadmiernym przyjmowaniem wilgoci, jak i przesuszeniem. Najlepszym rozwiązaniem jest klimatyzowanie papieru w odpowiednich warunkach przy temperaturze 18-22°C i względnej wilgotności powietrza w granicach 55-65 proc. Papiery zbyt przesuszone można ustabilizować przez ich laminowanie. Magazynowanie papieru w niewłaściwych warunkach może powodować pęcznienie i pofalowanie brzegów arkusza lub jego wybrzuszanie, tzw. talerzowanie. Problemy z pasowaniem może powodować również zróżnicowana podatność na pęcznienie obu stron papieru, co powoduje wyginanie się arkuszy. Dotyczy to głównie papierów powlekanych jednostronnie lub niepowlekanych. Deformację papierów, szczególnie o niskiej gramaturze, może również powodować druk dużych motywów aplowych. W takim wypadku nawet przy prawidłowej regulacji maszyny mogą powstawać zauważalne różnice w pasowaniu. Dlatego do drukowania dużych motywów o wysokim stopniu krycia farbą należy stosować w miarę możliwości papier o wyższej gramaturze. Podczas zadruku na maszynie arkusze papieru, które uległy deformacji, zaczynają się prostować pod wpływem oddziaływania sił nacisku i powodują między innymi problemy z pasowaniem. Istotne dla właściwego pasowania kolorów są jakość powierzchni obciągu i stopień twardości podkładów. Zbyt miękki obciąg może powodować niewłaściwe odtwarzanie punktów rastrowych i tym samym problemy z pasowaniem. W takim wypadku należy skorygować grubość i rodzaj podkładów zastosowanych pod obciągiem. Jeśli obciąg się zbyt mocno wybrzusza, to powoduje tym samym rozciąganie papieru. Dlatego należy kontrolować grubość obciągu w stosunku do pierścieni przeciwmurzeniowych. Jakość gumy na obciągu także jest istotna dla szybkiego odrywania się arkuszy od jego powierzchni. Jeśli papier będzie wykazywał tendencję do przyklejania się do powierzchni obciągu, to pod wpływem sił będzie narażony na rozciąganie. Stosowanie dużych ilości agresywnie działających zmywaczy i nadmierna ilość środków regenerujących powodują, że powierzchnia gumy staje się kleista. Szczególnie wrażliwie na nadmiar środków chemicznych reagują nowe obciągi, dlatego też należy starannie dobierać właściwe preparaty do ich mycia i regeneracji. Pewien wpływ na powstawanie problemów z pasowaniem mogą też mieć właściwości stosowanej do drukowania farby. Jeśli charakteryzuje się ona wysoką ciągliwością, to może powodować tendencję do przylepiania się arkuszy do powierzchni obciągu. Zdarza się to najczęściej podczas drukowania dużych powierzchni aplowych lub pełnych, mocno nasyconych farbą motywów. W takim wypadku należy zastosować dodatek środków redukujących ciągliwość. Artykuł sponsorowany Fragment książki Ewy Rajnsz „Barwy druku. Offset arkuszowy”