Projektowanie czasopism i typografia
6 Dec 2016 14:44
Korzystajšc z gocinnoci redakcji ăRzeczpospolitejÓ, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej zorganizowało w dniach 27-28 listopada w Warszawie serię wykładów przeznaczonych dla grafików i pracowników DTP. Po wrzeniowych warsztatach i wykładach w Krakowie to już druga tego rodzaju impreza przygotowana przez STGU. A także kolejna, w której zainteresowanie przerosło wyobranię organizatorów. Około dwustu entuzjastów grafiki użytkowej, którzy przybyli na inauguracyjny wykład, tłoczyło się w niewielkiej, dusznej sali z 80 krzesłami oraz w wšskim korytarzu. Jednak pomimo tych ucišżliwoci warto było wysłuchać dobrych wystšpień znanych projektantów i typografów.
W zeszycie nr 6 POLIGRAFIKI anonsowałem czytelnikom powstanie Stowarzyszenia, z dobrymi nadziejami na jego działalnoć. I oto nadzieje się ucieleniajš. Budujšca jest aktywnoć STGU w organizowaniu spotkań z ludmi majšcymi ciekawe rzeczy do powiedzenia, a pożytki płynšce z takich spotkań jak w Krakowie i Warszawie Đ bezsporne.
W sobotę jako pierwszy wystšpił Jacek Utko z wykładem Nowa makieta w gazecie. Po co i dla kogo? O trendach w projektowaniu dzienników na przykładzie ăPulsu BiznesuÓ, ăSuper ExpressuÓ, ăŻycia WarszawyÓ i innych.
Następnie znany tandem projektantów Tomasz Kuczborski i Marek Zalejski informował Jak to się robi w Studio Q?
Jakub Jezierski przedstawił Legalne fanziny Đ innoć/nisza/produkt.
Maciej Kałkus zadał, a następnie odpowiadał na nieco prowokacyjne w gronie zebranych pytanie Po co nam projektowanie graficzne?
Na koniec pierwszego dnia uczestnicy słuchali wykładu Marka Knapa i Marka J. Trojanowskiego Format i skala oraz Op-typografia dla ăRzeczpospolitejÓ (M. Knap) i Broadsheet vs. Tabloid (M. Trojanowski).
Dzień drugi rozpoczšł Artur Frankowski, którego prezentacja pt. ladem Półtawskiego. Projekt nowego grotesku polskiego wzbudziła spore zainteresowanie. Rzadko bowiem można bliżej popatrzeć na warsztat projektanta pisma.
Paweł Kenig w wystšpieniu Czcionki, fonty, licencje... przedstawił ofertę i politykę sprzedaży firmy Kentype.
W ostatniej odsłonie Robert Chwałowski mówił (Typografia ăGazety WyborczejÓ. Analiza krytyczna) o niektórych elementach składania i łamania gazet przytaczajšc przykłady z ăGazetyÓ i nowego ăŻyciaÓ.
Po wszystkich wystšpieniach z sali zadawano pytania lub próbowano co dodać. Żywe reakcje, kontrowersyjne, czasem nawet bardzo ostro wyrażane polemiki wobec ex cathedra prezentowanych poglšdów z pewnociš zachęcajš do kontynuowania spotkań tego rodzaju. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej organizowanymi spotkaniami doskonale trafiło w potrzebę rodowiska.