Prywatyzacja i nabywanie nieruchomoœci Đ możliwoœci inwestorów zagranicznych w Rosji, na Ukrainie i Białorusi
6 Dec 2016 14:44

W Rosji, na Ukrainie i Białorusi inwestor zagraniczny może uczestniczyć w prywatyzacji obiektów państwowych oraz municypalnych poprzez nabycie prawa własnoœci tego majštku lub udziału w kapitale zakładowym prywatyzowanego podmiotu na warunkach i w trybie okreœlonym przez obowišzujšce prawo danego kraju. Konsekwencjš tego typu inwestycji jest wielokrotnie nabycie prawa własnoœci nieruchomoœci lub praw pochodnych z tym zwišzanych. Poniżej pragniemy w skrócie przeœledzić obowišzujšce w tym zakresie uregulowania prawne na terenie Rosji, Białorusi i Ukrainy. Zasady prywatyzacji w tych krajach okreœlajš konkretne ustawy, jak na przykład federalna ustawa Federacji Rosyjskiej z dnia 21.12.2001 r. o prywatyzacjj mienia państwowego oraz municypalnego, na Białorusi ustawa z dn. 19 stycznia 1993 r. o prywatyzacji państwowego majštku, na Ukrainie ustawa z dnia 4 marca 1992 r. o prywatyzacji państwowego majštku. Podmioty zagraniczne bioršce udział w prywatyzacji traktowane sš równorzędnie jak podmioty krajowe. ROSJA Według art. 5 ustawy z dnia 9 lipca 1999 r. o inwestycjach zagranicznych w Federacji Rosyjskiej inwestor zagraniczny może nabywać prawo własnoœci gruntów, budynków oraz innych nieruchomoœci w sposób zgodny z prawem Federacji Rosyjskiej oraz prawem podmiotów Federacji Rosyjskiej. Potwierdza to także kodeks ziemski Federacji Rosyjskiej (dalej Đ k.z. FR), który stanowi, iż osoby fizyczne i prawne, w tym zagraniczne mogš nabywać prawo własnoœci gruntów na zasadach przewidzianych w prawie Federacji Rosyjskiej. Należy podkreœlić, iż według prawa rosyjskiego w formule ădziałka Đ budynekÓ nadrzędnym elementem jest budynek. W myœl art. 35 kodeksu ăO ziemiÓ z przeniesieniem prawa własnoœci budynku położonego na działce, niebędšcej nawet własnoœciš sprzedajšcego, na nabywcę zostajš przeniesione również wszelkie uprawnienia wobec działki (w tym samym zakresie i na tych samych warunkach), które przysługiwały sprzedajšcemu. Właœcicielowi budynku położonego na działce, której nie jest właœcicielem, przysługuje absolutne pierwszeństwo do nabycia prawa własnoœci lub dzierżawy tej działki. Co więcej, w myœl art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o prywatyzacji państwowego i komunalnego majštku właœciciel nieruchomoœci (budynku), która nie została wzniesiona samowolnie, położonej na działce, która stanowi własnoœć państwowš (komunalnš), ma obowišzek przejęcia w dzierżawę lub na własnoœć od państwa lub okręgu municypalnego tej działki, chyba że inaczej stanowi ustawa federalna. Przytoczony wyżej kodeks ziemski stanowi także, że właœcicielom nieruchomoœci budynkowych położonych na działkach, które stanowiš własnoœć państwowš (komunalnš), przysługuje wyjštkowe prawo do wyboru tytułu posiadania działki Đ na prawie dzierżawy lub własnoœci. Jednak Najwyższy Sšd Gospodarczy FR stwierdził postanowieniem, że z prawa tego osoba lub uprawniony podmiot może skorzystać jednorazowo. To oznacza, że po dokonaniu wyboru na rzecz dzierżawy tracimy prawo do nabycia własnoœci działki. Jednak nie oznacza to, że nie możemy póŸniej uzyskać własnoœci, np. w ramach przysługujšcego nam prawa pierwszeństwa, gdyż umowa dzierżawy nie pozbawia właœciciela nieruchomoœci budynkowej prawa, by żšdać od organu państwowego (komunalnego) sprzedaży działki. Decyzję o sprzedaży działki w tym przypadku podejmuje właœciwy organ państwowy (municypalny) w terminie dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku właœciciela nieruchomoœci (budynku). Właœciciel nieruchomoœci (budynku) może przejšć działkę tytułem dzierżawy na okres 49 lat. Organ państwowy (komunalny) nie może odmówić właœcicielowi takiej nieruchomoœci prawa nabycia działki tytułem umowy sprzedaży, chyba że inaczej stanowi ustawa. Cena działki ustalana jest przez organy Federacji Rosyjskiej według następujšcych zasad: w miastach, w których liczba ludnoœci wynosi: Ľ ponad 3 mln Đ w wysokoœci od 5- do 30-krotnej wysokoœci stawki podatku od ziemi za jednostkę powierzchni (stosuje się stawkę podatku obowišzujšcš na poczštek roku kalendarzowego), Ľ od 500 tys. do 3 mln Đ od 5- do 17-krotnej wysokoœci stawki, Ľ do 500 tys. oraz za granicami osiedla Đ od 3- do 10-krotnej wysokoœci stawki. Do ustalenia ceny działek przez organ Federacji Rosyjskiej stosuje się ww. stawki w wysokoœci minimalnej krotnoœci. Cena sprzedaży działki nie może wykraczać poza okreœlone przepisami opisane wyżej zakresy. Na przykład w obwodzie włodzimierskim (koło Moskwy) cena sprzedaży została ustalona w wysokoœci dziesięciokrotnej stawki podatku od ziemi, czyli 18,17 rub/m2 x 10 = 181,7 rub/m2. Umowa przeniesienia prawa własnoœci nieruchomoœci wymaga formy pisemnej. Jednak ta umowa powinna być zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Praw pod rygorem nieważnoœci (art. 550, 551 k.c. FR). Rejestracji dokonuje regionalny urzšd rejestracyjny ministerstwa sprawiedliwoœci Federacji Rosyjskiej. Umowa staje się skuteczna z chwilš dokonania jej rejestracji w Krajowym Rejestrze Praw, który jest jawny. BIAŁORUŒ Według art. 11 kodeksu ziemskiego Białorusi prawo własnoœci gruntów przysługuje obywatelom Białorusi, którzy mieszkajš tam na stałe. Kodeks ziemski Białorusi rozszerza to uprawnienie na osoby prawne zarejestrowane na Białorusi, w tym z udziałem zagranicznym, które mogš wprawdzie nabyć na własnoœć nieruchomoœć gruntowš, ale pod warunkiem udziału w prywatyzacji obiektów państwowych lub wykonania projektów inwestycyjnych. Decyzję o przekazaniu osobie prawnej nieruchomoœci gruntowych na własnoœć może podjšć tylko prezydent Białorusi. Osoby prawne nie mogš nabyć gruntów rolnych (ukaz prezydenta z dnia 22.02.2000 r. nr 81). Powyższe rygorystyczne rozwišzania nie przekreœlajš jednak możliwoœci nabycia prawa użytkowania gruntów, w tym prawa użytkowania wieczystego oraz tzw. krótkoterminowego (do trzech lat) lub długoterminowego (od trzech do dziesięciu lat) użytkowania. Termin dzierżawy gruntów okreœla umowa, z tym że termin dzierżawy nie może przekroczyć 99 lat. Podobnie jak w rozwišzaniach przyjętych w Federacji Rosyjskiej, wraz z przeniesieniem prawa własnoœci budynków przenosi się odpowiednio prawo własnoœci lub użytkowania (dzierżawy) gruntów, na których budynki sš posadowione oraz które to grunty sš niezbędne do korzystania z tych budynków. Sprzedaż budynków położonych na gruntach, do których nie przysługuje sprzedawcy prawo własnoœci, nie wymaga zgody właœciciela gruntu. Nabywca tych budynków nabywa tytuł prawny przysługujšcy dotychczasowemu właœcicielowi. Przepisy zastrzegajš pod rygorem nieważnoœci dla umowy sprzedaży nieruchomoœci formę pisemnš oraz obowišzek dokonania rejestracji państwowej faktu przeniesienia własnoœci. Zasady dokonywania rejestracji państwowej czynnoœci w stosunku do nieruchomoœci okreœla ustawa z dnia 22 lipca 2002 r. o państwowej rejestracji nieruchomoœci oraz praw i czynnoœci z tym zwišzanych. Krajowy rejestr nieruchomoœci prowadzi specjalna instytucja państwowa (organizacja ds. rejestracji nieruchomoœci i praw z tym zwišzanych). UKRAINA Na terenie Ukrainy kwestie te uregulowane sš w tzw. ustawie o własnoœci, która stanowi, iż tak instytucje zagraniczne, jak i osoby prawne zagraniczne mogš nabywać na zasadach własnoœci na terenie Ukrainy domy, budynki oraz inny majštek o przeznaczeniu gospodarczym lub socjalnym. Ograniczenie w zakresie wyłšczenia gruntów rolnych zawiera kodeks ziemski, na podstawie którego grunty te nie mogš być przekazane na własnoœć podmiotom zagranicznym. Zagraniczne osoby prawne mogš nabywać na własnoœć grunty o przeznaczeniu nierolnym na zasadach: a) w granicach osiedla w przypadku nabycia na własnoœć budynków położonych na tych gruntach oraz w celu wybudowania obiektów w zwišzku z wykonywaniem działalnoœci gospodarczej na Ukrainie, b) poza granicami osiedla w przypadku wczeœniejszego nabycia na własnoœć budynków położonych na tych gruntach. Równolegle z przeniesieniem prawa własnoœci budynków można przenieœć prawo własnoœci lub użytkowania (dzierżawy) działki, na której budynki sš położone. Prawo sprzedaży gruntów, które stanowiš własnoœć państwa, na rzecz państw obcych lub zagranicznych osób prawnych przysługuje wyłšcznie Gabinetowi Ministrów Ukrainy za zgodš Rady Najwyższej Ukrainy. Prawo sprzedaży gruntów, które stanowiš własnoœć lokalnej jednostki terytorialnej, na rzecz państw obcych lub zagranicznych osób prawnych przysługuje radzie lokalnej jednostki terytorialnej za zgodš Gabinetu Ministrów Ukrainy. Sprzedaż gruntów, które stanowiš własnoœć państwa lub lokalnej jednostki terytorialnej, na rzecz zagranicznych osób prawnych możliwa jest pod warunkiem zarejestrowania przez zagranicznš osobę prawnš swojego przedstawicielstwa na Ukrainie, które uprawnione jest do wykonywania działalnoœci gospodarczej na terytorium tego państwa. Umowa sprzedaży nieruchomoœci gruntowej, budynków oraz innych nieruchomoœci wymaga formy notarialnej oraz podlega rejestracji państwowej (art. 657 k.c.) Đ pod rygorem nieważnoœci. Należy zatem stwierdzić, iż najprostszš sytuację w obrocie nieruchomoœciami inwestor zagraniczny ma na terytorium Rosji, gdzie prawo w zakresie nieruchomoœci jest nowoczesne i bardziej liberalne niż w Polsce. Podmiot zagraniczny lub spółka z udziałem zagranicznym nie musi występować o zezwolenia na nabycie na własnoœć nieruchomoœci. Czesław Cierech Dyrektor kancelarii prawnej ăLEXÓ (Rosja)