Według nowego badania przeprowadzonego przez FM Future i partnera strategicznego – Ricoh Europe zaufanie, jakim obdarzamy inkjetowy druk przemysłowy, jest obecnie wysokie. Badanie Future of Inkjet Survey oceniające postawy i trendy, które są motorem napędzającym rozwój inkjetu, objęło 129 uczestników z całego świata.
Respondenci zostali zaproszeni do wzięcia udziału w międzynarodowym badaniu, aby pomóc zdefiniować problemy, wskazać trendy i odkryć potencjał rynku przemysłowego druku inkjetowego. W ankiecie wzięli udział respondenci z Europy i USA, w ich rekrutacji pomagały partnerujące inicjatywie firmy: Ricoh, SGIA, IMI Europe, GIS, Sun Chemical i IT Strategies. Ankietowani pochodzili z szeroko pojętej społeczności zajmującej się drukowaniem, ale wśród nich znaleźli się również przedsiębiorcy reprezentujący sektor produkcyjny i drukarnie.
Jak wskazują w raporcie podsumowującym Marcus Timson z FM Future i Graham Kennedy z Ricoh Europe, ponad 95 proc. respondentów jest pewnych przyszłości przemysłowego druku inkjetowego, a 40 proc. przewiduje jego wzrost o ponad 10 proc. w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jeśli chodzi o wymaganą jakość produkcji, 78 proc. ankietowanych uważa, że kryteria jakościowe w druku inkjetowym są bliskie spełnienia.
Na pytanie, który segment rynku respondenci uważają za kolejną okazję do rozwoju, na pierwszym miejscu wśród odpowiedzi pojawiły się opakowania, w szczególności opakowania z tektury falistej i kartony składane (56 proc.). Następnie wymieniano zastosowania w drukowaniu odzieży (46 proc.) i segment dekoracji, przy czym 44 proc. respondentów uznało okładziny ścienne za jeden z najbardziej obiecujących obszarów aplikacji inkjetu. Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że segmenty opakowań, dekoracji i tekstyliów będą liderami w rozwoju tego rodzaju druku.
Chociaż badanie pokazuje pozytywne nastawienie do przyszłości druku inkjetowego, wskazuje również na niektóre z głównych barier jego wzrostu; 76 proc. respondentów zgadza się częściowo lub całkowicie, że na rynku jest zbyt mało firm zdecydowanych na integrację, co stanowi istotny problem dla rozwoju druku, podczas gdy połowa respondentów uważa, że główną barierą są wyzwania techniczne.
W ankiecie pojawiło się między innymi pytanie, czy inkjet jest uważany za technologię Industry 4.0? W przeważającej mierze odpowiedzi były pozytywne. Jak podkreślają autorzy raportu, problem jednak polega na tym, że sam Przemysł 4.0 nie jest jeszcze rewolucją. Według ostatnich badań McKinsey z 2018 roku, zleconych przez Światowe Forum Ekonomiczne, Przemysł 4.0 jest hamowany, ponieważ wiele projektów zostało zainicjowanych, ale prawie żaden z nich nie odniósł spektakularnego sukcesu. Chociaż istnieją dowody silnych korzyści ekonomicznych cyfryzacji, faktyczne tempo zmian wydaje się dość wolne. Wyzwanie, przed którym stoi technologia cyfrowa, polegające na integracji z konserwatywnymi sektorami produkcyjnymi, nie jest zatem charakterystyczne tylko dla branży druku inkjetowego, lecz wręcz powszechne.
Autorzy raportu poszukując możliwości rozwiązania tego problemu wskazują kluczową rolę marketingu w docieraniu do szerszego rynku i przynoszeniu korzyści ekonomicznych związanych z drukiem inkjetowym. Im większa świadomość wartości ekonomicznej druku – tym lepiej. Celem musi być zatem budowanie zainteresowania i udowodnienie tej wartości. Zaufanie jest tu ważnym czynnikiem, ponieważ sam inkjet może stanowić nowy paradygmat dla starej branży, a zaufanie buduje się przez bycie użytecznym, konsekwentnym, aktywnym, efektywnym i wykazującym przewagę ekonomiczną. Konieczny jest zatem marketing użyteczny dla odbiorcy, realizowany poprzez przemyślane przywództwo i edukację, ponieważ wszystko to pozwoli na płynne przejście do kolejnego etapu w procesie rozwoju inkjetu.
Współzałożyciel FM Future, Marcus Timson, podsumował: Spostrzeżenia uzyskane w ramach Future of Inkjet Survey potwierdzają, że perspektywy druku przemysłowego są w przeważającej mierze pozytywne, a respondenci ufają w jego dalszy rozwój. Co najważniejsze, poznaliśmy też kluczowe opinie na temat potrzeby lepszej edukacji i komunikacji jako warunku umożliwiającego dalszy wzrost rynku. Zachęcamy zainteresowane tematem firmy do pobrania ankiety oraz raportu i zapoznania się z perspektywami rynkowymi.
Kluczowe wnioski, jakie autorzy wyciągnęli z ankiet, napawają optymizmem – 99 proc. respondentów ma pewność co do rozwoju druku inkjetowego, tylko 1 proc. ma w tym obszarze wątpliwości. Ten trend jest ważny i obiecujący, ponieważ zaufanie będzie wymagane w pokonywaniu technicznych i handlowych wyzwań niezbędnych do przyjęcia nowych technologii, zwłaszcza w przypadku konserwatywnych sektorów produkcyjnych bardziej opornych na wprowadzanie zmian.
40 proc. ankietowanych przewiduje ogólny wzrost na rynku inkjetowym przekraczający 10 proc. w ciągu najbliższych 12 miesięcy; 78 proc. uważa, że druk inkjetowy osiągnie wymaganą jakość produkcji, a kolejne
20 proc. uważa, że uda się to zrobić w przyszłości; 56 proc. wskazuje opakowania z tektury falistej i kartony składane jako kolejny ważny obszar rozwoju; 50 proc. respondentów twierdzi, że bariery techniczne są głównym wyzwaniem dla rozwoju druku inkjetowego.
Opór wobec zmian obserwowany zwłaszcza wśród nowych klientów zajmujących się drukiem inkjetowym związany jest z obawą, że technologia ta zakłóci i zastąpi obecnie realizowane procesy. Jak zapewniają autorzy raportu, rzeczywistość jest jednak nieco inna. Druk inkjetowy stanowi wartość dodaną i najlepiej nadaje się do uzupełniania oraz odgrywania roli dodatkowej technologii w większości nowych segmentów, jeśli nie we wszystkich.
Nadal istnieje potrzeba informowania i inspirowania producentów i projektantów na temat prawdziwej wartości inkjetu. Szansą może być wskazanie producentom potencjału i elastyczności, jakie zapewnia inkjet oraz zwrócenie uwagi projektantów na twórczą swobodę, jaką oferuje ta technologia.
Inicjatywa przeprowadzenia ankiet była wspierana przez stowarzyszenie SGIA oraz firmy współpracujące: IMI Europe, GIS i Sun Chemical oraz IT Strategies. Organizująca badanie FM Future to firma konsultingowa zajmująca się rozwojem biznesu i komunikacją. Jej właściciele – Frazer Chesterman i Marcus Timson – wykorzystują swoje wieloletnie doświadczenie w zakresie wprowadzania na rynek nowych wydarzeń i marek oraz zarządzania eventami.
Na podstawie raportu „Future of Inkjet 2020” opracowała BZ