Przez kryzys bez obaw
6 Dec 2016 14:50

W czasach, gdy strach przed impasem towarzyszy nam niemal przy każdym działaniu, a prasa, telewizja i radio odmieniają pojęcie „kryzys” przez wszystkie przypadki, redakcja Poligrafiki i organizator targów Poligrafia 2009 – Międzynarodowe Targi Poznańskie –zaprosili zwiedzających (i wystawców) na seminarium „Mocniejsi w kryzysie”. Przedostatniego dnia targów uczestnicy spotkania wysłuchali pięciu referatów, które prezentowały różne możliwości efektywnego działania w trudnych pod względem ekonomicznym czasach. Wstępu do omawianej problematyki dokonał Jacek Hamerliński, niezależny ekspert branży poligraficznej, który w swoim wystąpieniu zatytułowanym „Na co liczyć w trudnych czasach? O wartości zdrowego rozsądku, rezerw strategicznych i elastyczności” przybliżył zgromadzonym ogólną genezę kryzysów oraz metody zarządzania w momencie, gdy się pojawią. Porównując działania firm do strategii wojennych, wskazywał tu zwłaszcza na potrzebę automatyzacji procesów, elastyczności, dbałości o klientów oraz optymalnego wykorzystywania zasobów (tzw. Lean Management). Zdaniem prelegenta równie istotne są predyspozycje psychiczne i społeczne, zdrowy rozsądek oraz umiejętność radzenia sobie w stresowych i trudnych sytuacjach. Jako kolejny, z wykładem pt. „Optymalizacja kosztów i zwiększenie efektywności dzięki nowoczesnym zintegrowanym systemom zarządzania produkcją”, wystąpił Krzysztof Pindral, prezes Heidelberg Polska. Problematyką tą od co najmniej kilkunastu lat interesują się drukarze, którzy mają coraz większą potrzebę wdrażania odpowiednich rozwiązań. Chcąc potwierdzić słuszność takiego działania, prelegent skupił się w szczególności na przedstawieniu korzyści wynikających z integracji i automatyzacji procesów produkcyjnych oraz zaprezentował przykłady wdrożeń rozwiązań do zarządzania produkcją w zagranicznych i polskich drukarniach (referatowi Krzysztofa Pindrala poświęcamy oddzielny artykuł na s. 42). Dużym zainteresowaniem w trakcie i po prezentacji cieszył się również wykład Stanisława Pieczary i Jolanty Trzcińskiej z firmy Xerox Polska zatytułowany „Perspektywy rozwoju rynku poligraficznego”. Wychodząc od stwierdzenia, że druk powinien być traktowany przede wszystkim jako forma masowego komunikowania, omówili oni kondycję dzisiejszej branży poligraficznej oraz zaprezentowali, na podstawie własnych doświadczeń i badań udostępnionych firmie przez niezależny instytut badawczy, prognozy na bliższą i dalszą przyszłość. Zdaniem prelegentów kryzys nie powinien hamować przedsiębiorców i skłaniać ich do „nicnierobienia”. Ciężkie czasy powinny natomiast stymulować do działania, mobilizować do uelastyczniania procesów, rozszerzenia zakresu obsługi klientów oraz koncentracji na nowych sposobach komunikowania się z nimi. Jarosław Fordoński, dyrektor biura ds. UE w BRE Bank, wygłosił referat pt. „Firmy wobec problemów finansowania bankowego w dobie kryzysu finansowego”. W referacie starał się odpowiedzieć na pytanie: na jakie finansowanie mogą liczyć firmy w czasach kryzysu? Według niego przedsiębiorstwa szukające dofinansowania powinny w szczególności zabiegać o środki publiczne. Dlatego też następnie prelegent przeszedł do omówienia dokumentów umożliwiających zwiększenie wydatkowania tych środków oraz radził zgromadzonym, jak skutecznie aplikować o wsparcie unijne. Jako ostatni referenci wystąpili przedstawiciele firmy doradczej Eficom z referatem „Dotacje unijne – remedium na kryzys”. W związku z faktem, że banki znacznie zaostrzyły procedury przyznawania kredytów, prelegenci przedstawili możliwości dofinansowania inwestycji z funduszy unijnych. Anna Łacińska, wiceprezes Eficom, skupiła się na prezentacji historii i misji firmy, natomiast Andrzej Ferber, product manager, omówił m.in. poszczególne działania, które mogą być dofinansowane ze środków Unii Europejskiej (jak np. najpopularniejszy w branży poligraficznej program POIG działanie 4.4) oraz wyszczególnił przedsiębiorstwa, które mogą wnioskować o dotacje. W odniesieniu do branży poligraficznej dodatkowo starał się on podpowiedzieć, jak powinny działać firmy, by w możliwie największym stopniu móc zaradzić wyhamowaniu inwestycji. Według niego remedium w tym przypadku są inwestycje w innowacyjne urządzenia i technologie. DA