Przyszłość druku – konwergencja rynków i zastosowań
21 Aug 2023 13:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Włoskie stowarzyszenia branżowe ACIMGA i ARGI połączyły siły z organizatorem targów Fiera Milano oraz wiodącymi magazynami branżowymi, aby promować wartość druku w całym łańcuchu dostaw w ramach kolejnej edycji konferencji Print4All. Wydarzenie zapowiada odbywające się co trzy lata targi Print4All, których kolejna odsłona odbędzie się w Mediolanie w dniach 27-30 maja 2025 r. 

W konferencji wzięło udział ponad 300 profesjonalistów z włoskiego i międzynarodowego rynku poligraficznego i opakowaniowego. Znaleźli się wśród nich przedstawiciele drukarń, producenci maszyn, systemów i podłoży do druku i pakowania, dziennikarze oraz przedstawiciele instytucji i stowarzyszeń. Tworzenie ekosystemu, współpraca, konwergencja w druku, a przede wszystkim świadomość reprezentowania żywego rynku, który z uwagą śledzi zmiany – były to kluczowe przesłania spotkania, które zgromadziło cały łańcuch branży poligraficznej i opakowaniowej we włoskiej Stresie w dniu 6 lipca br. 

Głównym tematem konferencji była konwergencja rynków i zastosowań, z naciskiem na efektywne drukowanie na innowacyjnych materiałach, przy użyciu systemów, które są wydajne energetycznie oraz zrównoważonych podłoży i atramentów, pozwalających na gospodarkę odpadami zgodnie z ekonomią obiegową. Wszystkie te elementy wynikają ze zmieniających się potrzeb klientów, które doprowadziły dostawców usług druku do inwestowania w rozwiązania, najlepiej odpowiadające na te potrzeby. Z tego powodu drukarnie coraz częściej wykorzystują różne technologie: od offsetu po druk cyfrowy, od fleksografii po wklęsłodruk. 

Droższy druk musi oferować wyższą wartość

Poruszając temat konwergencji w świecie druku Pat McGrew, amerykańska analityczka i konsultantka mówiła o znaczeniu zarządzania opartego na sprawdzonych procesach, które generują zautomatyzowany i elastyczny przepływ pracy. Według niej tylko osiągnięcie najwyższej wydajności umożliwia dostawcom usług druku optymalizację kosztów przy jednoczesnym zapewnieniu zdrowej rentowności. Mark Hanley, założyciel i prezes międzynarodowej firmy konsultingowej IT Strategies, przybliżył słuchaczom globalne trendy w druku i przetwórstwie, pokazując na podstawie wyników swoich badań, że rosnące ceny podłoży i materiałów eksploatacyjnych oraz koszty pracy to główne wyzwania stojące przed drukarniami i producentami opakowań. Według Hanleya, jeśli drukowanie dla nabywców druku kosztuje więcej, musi oferować większą wartość. Jest to wyzwanie, któremu firmy poligraficzne mogą sprostać poprzez automatyzację procesów, poprawę łączności i kontrolę całkowitego kosztu posiadania całego procesu, ale także poprzez redefinicję modeli biznesowych, korzystając z potencjału druku cyfrowego i zwiększonej otwartości na konwergencję, jaką może zaoferować rynek poligraficzny.

Made in Italy

Podczas konferencji przedstawiono uspokajające informacje dotyczące włoskiego rynku producentów maszyn dla przemysłu graficznego, papierniczego, przetwórczego i branż pokrewnych. Najnowsze dane rynkowe wskazują na dobry trend w 2022 r. i bardzo pozytywny I kwartał 2023 r. pod względem obrotów, przede wszystkim dzięki eksportowi. Jest to powód do dumy dla dostawców rozwiązań „Made in Italy” i motywacja do dalszego promowania technologii na arenie międzynarodowej. Wyjaśniało to obecność podczas konferencji ponad 70 międzynarodowych gości z ponad 20 krajów, dzięki owocnej współpracy z ITA – Włoską Agencją Handlową. Ta agencja rządowa wspiera rozwój włoskich firm zagranicą poprzez działania promocyjne. Analiza trendów na włoskich rynkach druku, ekstrapolowana z badania obejmującego 849 firm, również była pozytywna: sektor wzrósł i powrócił do poziomu sprzed pandemii. Analiza przedstawiona przez Stefano Portolaniego, starszego analityka w Centrum Badań Druku Stratego Group wykazała, że prawie wszystkie firmy osiągnęły dobre wyniki. W obserwowanym panelu MŚP radziły sobie lepiej (+16 proc.) niż duże przedsiębiorstwa (+10 proc). Analiza ujawniła dobrą kondycję włoskiego przemysłu poligraficzno-opakowaniowego pomimo faktu, że sytuacja geopolityczna, a w konsekwencji gospodarcza nadal jest niestabilna. Ten stan rzeczy utrzymuje się również w bieżącym roku finansowym.

Opakowanie jako medium

Podczas spotkania w Stresie głos zabrało również kilku właścicieli marek i organizacji działających na rynku dystrybucji na dużą skalę w dwóch dyskusjach panelowych prowadzonych przez Armando Garosciego, redaktora magazynu „Largo Consumo”. Paneliści przedstawili publiczności punkt widzenia ważnego ogniwa w łańcuchu dostaw opakowań i komunikacji drukowanej – nabywców usług drukarskich. W sesji zatytułowanej „Opakowanie jako medium: pomysły na przyszłość”, w której udział wzięli Raffaele Bombardieri, szef działu badań i rozwoju opakowań w firmie Granarolo, Luca Cheri, dyrektor handlowy Fonti di Vinadio (Sant'Anna) oraz Diego Lazzarin, szef marek własnych w Packaging Bennet okazało się, że opakowanie coraz bardziej umacnia swoją pozycję jako jedno z preferowanych mediów dla marek do przekazywania treści. Paneliści przedstawili najnowsze projekty pokazujące wyraźny trend w kierunku inwestowania w zrównoważony rozwój i sprawiania, że opakowania w coraz wyższym stopniu komunikują wartości korporacyjne.

Drugi panel dyskusyjny – „Otwarte oczy: komunikacja wizualna w nowym stuleciu” – dotyczył znaczenia narzędzi wizualnych w nowym scenariuszu dystrybucji z udziałem Laury Patrizii Condello, szefowej marketingu w Rinaldo Franco (Best Friend), Laury Bettazzoli, dyrektorki marketingu w Bonduelle i Daniele Castagniniego, dyrektora sprzedaży we FROSTA AG. Paneliści poruszyli szerokie spektrum tematów związanych z komunikacją wizualną: od sposobów ekspozycji produktów w celu zwiększenia ich widoczności po prawdziwą teatralizację działań w punkcie sprzedaży, aby przyciągnąć uwagę nawet najbardziej rozproszonego konsumenta.

Na międzynarodowej scenie konferencji Print4All nie mogło zabraknąć jednego z gorących obecnie tematów związanych ze zrównoważonym rozwojem, a mianowicie szeroko dyskutowanego wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. W obecnej formie środek ten mógłby poważnie zakłócić łańcuch dostaw. Podczas dyskusji panelowej „Zrównoważony rozwój, obieg zamknięty, rozporządzenie w sprawie opakowań: jakie zmiany dla łańcucha dostaw?” Marco Pasqualini ze Stowarzyszenia Rozwoju Istituto Italiano Imballaggio wymienił krytyczne punkty rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych; Alberto Palaveri, prezes Giflex, podkreślił, że koncentrując się nadmiernie na wycofaniu opakowań z eksploatacji, europejski ustawodawca może nie kłaść właściwego nacisku na same opakowania, na przykład na ich rolę w konserwacji żywności w celu ograniczenia jej marnotrawstwa. Według Massimo Ramunniego, zastępcy dyrektora generalnego Assocarta, konieczne jest dokonanie przeglądu rozporządzenia w oparciu o ogólną analizę naukową, aby uniknąć naruszenia kręgu recyklingu papieru i tektury.

Ważna droga w kierunku Print4All 2025

W konferencji Print4All wziął również udział Nico Acampora, ekspert w dziedzinie projektowania społecznego i założyciel PizzAut, pierwszej pizzerii prowadzonej przez młodych ludzi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, która stała się modelem integracji społecznej we Włoszech. Dzięki swojej pracy ci wyjątkowi młodzi ludzie rozwinęli nowe umiejętności i zintegrowali się. Podczas swojego przemówienia „Pielęgnujmy integrację. Zakaz deptania marzeń” Acampora podzielił się swoim doświadczeniem w roli ojca autystycznego syna, który przekształcił trudne wyzwanie w pozytywny zasób. Jego historia i historia młodych ludzi, którzy z nim pracowali, przekazała ważne przesłanie: doświadczenie staje się podstawą postępu. Jego historia potwierdza, że intuicji należy słuchać, a nie ją tłumić.

Konferencja Print4All 2023 okazała się ważną drogą w kierunku targów Print4All 

2025, przydatną dla wszystkich branżowych profesjonalistów. Potwierdziła się jako spotkanie porównawcze na rynku, który wymaga stałych punktów i narzędzi do skutecznego poruszania się w konkretnym sektorze. Została poparta dużą liczbą uczestników i trwającą współpracą między Acimga, ARGI i Fiera Milano. To partnerstwo stworzyło system zdolny do wzmocnienia rynku i związanych z nim profesjonalistów – podsumował Enrico Barboglio, dyrektor Acimga i sekretarz generalny ARGI.

Konferencja Print4All jest organizowana przez Acimga (Stowarzyszenie Włoskich Producentów Maszyn dla Przemysłu Graficznego, Papierniczego, Przetwórczego i Branż Pokrewnych) oraz ARGI (Stowarzyszenie Dostawców Przemysłu Poligraficznego) we współpracy z Fiera Milano i przy wsparciu ITA (Włoska Agencja Handlu, agencja rządowa wspierająca rozwój włoskich firm zagranicą). Konferencja Print4All jest głównym wydarzeniem na mapie drogowej w kierunku Print4All 2025 (27-30 maja, Fiera Milano, Rho).  AN

Włoskie stowarzyszenia branżowe ACIMGA i ARGI połączyły siły z organizatorem targów Fiera Milano.