Włoskie stowarzyszenia branżowe ACIMGA i ARGI połączyły siły z organizatorem targów Fiera Milano oraz wiodącymi magazynami branżowymi, aby promować wartość druku w całym łańcuchu dostaw w ramach kolejnej edycji konferencji Print4All. Wydarzenie zapowiada odbywające się co trzy lata targi Print4All, których kolejna odsłona odbędzie się w Mediolanie w dniach 27-30 maja 2025 r.
W konferencji wzięło udział ponad 300 profesjonalistów z włoskiego i międzynarodowego rynku poligraficznego i opakowaniowego. Znaleźli się wśród nich przedstawiciele drukarń, producenci maszyn, systemów i podłoży do druku i pakowania, dziennikarze oraz przedstawiciele instytucji i stowarzyszeń. Tworzenie ekosystemu, współpraca, konwergencja w druku, a przede wszystkim świadomość reprezentowania żywego rynku, który z uwagą śledzi zmiany – były to kluczowe przesłania spotkania, które zgromadziło cały łańcuch branży poligraficznej i opakowaniowej we włoskiej Stresie w dniu 6 lipca br.
Głównym tematem konferencji była konwergencja rynków i zastosowań, z naciskiem na efektywne drukowanie na innowacyjnych materiałach, przy użyciu systemów, które są wydajne energetycznie oraz zrównoważonych podłoży i atramentów, pozwalających na gospodarkę odpadami zgodnie z ekonomią obiegową. Wszystkie te elementy wynikają ze zmieniających się potrzeb klientów, które doprowadziły dostawców usług druku do inwestowania w rozwiązania, najlepiej odpowiadające na te potrzeby. Z tego powodu drukarnie coraz częściej wykorzystują różne technologie: od offsetu po druk cyfrowy, od fleksografii po wklęsłodruk.
Droższy druk musi oferować wyższą wartość
Poruszając temat konwergencji w świecie druku Pat McGrew, amerykańska analityczka i konsultantka mówiła o znaczeniu zarządzania opartego na sprawdzonych procesach, które generują zautomatyzowany i elastyczny przepływ pracy. Według niej tylko osiągnięcie najwyższej wydajności umożliwia dostawcom usług druku optymalizację kosztów przy jednoczesnym zapewnieniu zdrowej rentowności. Mark Hanley, założyciel i prezes międzynarodowej firmy konsultingowej IT Strategies, przybliżył słuchaczom globalne trendy w druku i przetwórstwie, pokazując na podstawie wyników swoich badań, że rosnące ceny podłoży i materiałów eksploatacyjnych oraz koszty pracy to główne wyzwania stojące przed drukarniami i producentami opakowań. Według Hanleya, jeśli drukowanie dla nabywców druku kosztuje więcej, musi oferować większą wartość. Jest to wyzwanie, któremu firmy poligraficzne mogą sprostać poprzez automatyzację procesów, poprawę łączności i kontrolę całkowitego kosztu posiadania całego procesu, ale także poprzez redefinicję modeli biznesowych, korzystając z potencjału druku cyfrowego i zwiększonej otwartości na konwergencję, jaką może zaoferować rynek poligraficzny.
Made in Italy
Podczas konferencji przedstawiono uspokajające informacje dotyczące włoskiego rynku producentów maszyn dla przemysłu graficznego, papierniczego, przetwórczego i branż pokrewnych. Najnowsze dane rynkowe wskazują na dobry trend w 2022 r. i bardzo pozytywny I kwartał 2023 r. pod względem obrotów, przede wszystkim dzięki eksportowi. Jest to powód do dumy dla dostawców rozwiązań „Made in Italy” i motywacja do dalszego promowania technologii na arenie międzynarodowej. Wyjaśniało to obecność podczas konferencji ponad 70 międzynarodowych gości z ponad 20 krajów, dzięki owocnej współpracy z ITA – Włoską Agencją Handlową. Ta agencja rządowa wspiera rozwój włoskich firm zagranicą poprzez działania promocyjne. Analiza trendów na włoskich rynkach druku, ekstrapolowana z badania obejmującego 849 firm, również była pozytywna: sektor wzrósł i powrócił do poziomu sprzed pandemii. Analiza przedstawiona przez Stefano Portolaniego, starszego analityka w Centrum Badań Druku Stratego Group wykazała, że prawie wszystkie firmy osiągnęły dobre wyniki. W obserwowanym panelu MŚP radziły sobie lepiej (+16 proc.) niż duże przedsiębiorstwa (+10 proc). Analiza ujawniła dobrą kondycję włoskiego przemysłu poligraficzno-opakowaniowego pomimo faktu, że sytuacja geopolityczna, a w konsekwencji gospodarcza nadal jest niestabilna. Ten stan rzeczy utrzymuje się również w bieżącym roku finansowym.
Opakowanie jako medium
Podczas spotkania w Stresie głos zabrało również kilku właścicieli marek i organizacji działających na rynku dystrybucji na dużą skalę w dwóch dyskusjach panelowych prowadzonych przez Armando Garosciego, redaktora magazynu „Largo Consumo”. Paneliści przedstawili publiczności punkt widzenia ważnego ogniwa w łańcuchu dostaw opakowań i komunikacji drukowanej – nabywców usług drukarskich. W sesji zatytułowanej „Opakowanie jako medium: pomysły na przyszłość”, w której udział wzięli Raffaele Bombardieri, szef działu badań i rozwoju opakowań w firmie Granarolo, Luca Cheri, dyrektor handlowy Fonti di Vinadio (Sant'Anna) oraz Diego Lazzarin, szef marek własnych w Packaging Bennet okazało się, że opakowanie coraz bardziej umacnia swoją pozycję jako jedno z preferowanych mediów dla marek do przekazywania treści. Paneliści przedstawili najnowsze projekty pokazujące wyraźny trend w kierunku inwestowania w zrównoważony rozwój i sprawiania, że opakowania w coraz wyższym stopniu komunikują wartości korporacyjne.
Drugi panel dyskusyjny – „Otwarte oczy: komunikacja wizualna w nowym stuleciu” – dotyczył znaczenia narzędzi wizualnych w nowym scenariuszu dystrybucji z udziałem Laury Patrizii Condello, szefowej marketingu w Rinaldo Franco (Best Friend), Laury Bettazzoli, dyrektorki marketingu w Bonduelle i Daniele Castagniniego, dyrektora sprzedaży we FROSTA AG. Paneliści poruszyli szerokie spektrum tematów związanych z komunikacją wizualną: od sposobów ekspozycji produktów w celu zwiększenia ich widoczności po prawdziwą teatralizację działań w punkcie sprzedaży, aby przyciągnąć uwagę nawet najbardziej rozproszonego konsumenta.
Na międzynarodowej scenie konferencji Print4All nie mogło zabraknąć jednego z gorących obecnie tematów związanych ze zrównoważonym rozwojem, a mianowicie szeroko dyskutowanego wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. W obecnej formie środek ten mógłby poważnie zakłócić łańcuch dostaw. Podczas dyskusji panelowej „Zrównoważony rozwój, obieg zamknięty, rozporządzenie w sprawie opakowań: jakie zmiany dla łańcucha dostaw?” Marco Pasqualini ze Stowarzyszenia Rozwoju Istituto Italiano Imballaggio wymienił krytyczne punkty rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych; Alberto Palaveri, prezes Giflex, podkreślił, że koncentrując się nadmiernie na wycofaniu opakowań z eksploatacji, europejski ustawodawca może nie kłaść właściwego nacisku na same opakowania, na przykład na ich rolę w konserwacji żywności w celu ograniczenia jej marnotrawstwa. Według Massimo Ramunniego, zastępcy dyrektora generalnego Assocarta, konieczne jest dokonanie przeglądu rozporządzenia w oparciu o ogólną analizę naukową, aby uniknąć naruszenia kręgu recyklingu papieru i tektury.
Ważna droga w kierunku Print4All 2025
W konferencji Print4All wziął również udział Nico Acampora, ekspert w dziedzinie projektowania społecznego i założyciel PizzAut, pierwszej pizzerii prowadzonej przez młodych ludzi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, która stała się modelem integracji społecznej we Włoszech. Dzięki swojej pracy ci wyjątkowi młodzi ludzie rozwinęli nowe umiejętności i zintegrowali się. Podczas swojego przemówienia „Pielęgnujmy integrację. Zakaz deptania marzeń” Acampora podzielił się swoim doświadczeniem w roli ojca autystycznego syna, który przekształcił trudne wyzwanie w pozytywny zasób. Jego historia i historia młodych ludzi, którzy z nim pracowali, przekazała ważne przesłanie: doświadczenie staje się podstawą postępu. Jego historia potwierdza, że intuicji należy słuchać, a nie ją tłumić.
Konferencja Print4All 2023 okazała się ważną drogą w kierunku targów Print4All
2025, przydatną dla wszystkich branżowych profesjonalistów. Potwierdziła się jako spotkanie porównawcze na rynku, który wymaga stałych punktów i narzędzi do skutecznego poruszania się w konkretnym sektorze. Została poparta dużą liczbą uczestników i trwającą współpracą między Acimga, ARGI i Fiera Milano. To partnerstwo stworzyło system zdolny do wzmocnienia rynku i związanych z nim profesjonalistów – podsumował Enrico Barboglio, dyrektor Acimga i sekretarz generalny ARGI.
Konferencja Print4All jest organizowana przez Acimga (Stowarzyszenie Włoskich Producentów Maszyn dla Przemysłu Graficznego, Papierniczego, Przetwórczego i Branż Pokrewnych) oraz ARGI (Stowarzyszenie Dostawców Przemysłu Poligraficznego) we współpracy z Fiera Milano i przy wsparciu ITA (Włoska Agencja Handlu, agencja rządowa wspierająca rozwój włoskich firm zagranicą). Konferencja Print4All jest głównym wydarzeniem na mapie drogowej w kierunku Print4All 2025 (27-30 maja, Fiera Milano, Rho). AN
Włoskie stowarzyszenia branżowe ACIMGA i ARGI połączyły siły z organizatorem targów Fiera Milano.