Przyszłość druku na opakowaniach do 2027 roku
19 Sep 2022 14:40

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zapotrzebowanie na opakowania z nadrukiem stale rośnie i w najbliższych 5 latach będą one nadal stanowić strategiczny priorytet dla producentów OEM, dostawców farb i usług drukarskich – wynika z rezultatów nowego badania firmy Smithers zatytułowanego „Future of Package Printing to 2027” (Przyszłość druku na opakowaniach do 2027 r.), które pokazuje, w jaki sposób sektor opakowaniowy radzi sobie w postkoronawirusowej rzeczywistości i jak będzie zmieniał się w perspektywie średnioterminowej. 

Zawarte w nim dane wskazują, że globalny rynek wart 456,3 mld USD w 2021 r. wzrośnie do 473,7 mld USD, a następnie będzie rósł w średniorocznym tempie (CAGR) 3,1 proc. i do 2027 roku osiągnie poziom 551,3 mld USD (przy cenach z 2021 roku). W tym samym okresie globalny wolumen tektury falistej, pudełek składanych, sztywnych i giętkich tworzyw sztucznych, metalu oraz zadrukowanych etykiet wzrośnie z 13,0 do 15,4 ton ekwiwalentu druku A4.


Procesem druku wykorzystywanym na największą skalę pozostanie fleksografia jako technologia stosowana przy wysokonakładowej produkcji opakowań z tektury falistej, etykiet i tworzyw giętkich. Jej obecny udział rynkowy wynosi ok. 36 proc. i pewne jest, że będzie rósł w drodze naturalnej ekspansji (+2,4 proc. CAGR do 2024 r. wartościowo). Inne konwencjonalne procesy druku, w tym offset (+2,5 proc. CAGR), odnotują podobny wzrost organiczny w okresie objętym przez badanie Smithers, głównie dzięki ekspansji na rynkach rozwijających się. 

Ale te wszystkie wyliczenia bledną przy druku cyfrowym, który – jak przewidują badacze – zanotuje do 2027 r. CAGR na poziomie przekraczającym 10 proc. Dostawcy usług druku zaczną bowiem czerpać korzyści z kosztownych inwestycji w badania i rozwój realizowanych przez cyfrowych producentów OEM, które umożliwią poprawę wydajności i niezawodności oraz zwiększenie liczby zleceń, przy których technologia cyfrowa jest konkurencyjna cenowo względem aktualnie realizowanej produkcji analogowej.

W związku z coraz większą konkurencją panującą na rynku druku opakowań można spodziewać się wysypu kolejnych innowacji technologicznych w latach 2020. Wśród głównych wyzwań stojących przed tym sektorem raport wymienia: 

– Poprawę zrównoważonego charakteru systemów druku na drodze minimalizacji ilości odpadów, optymalizacji wydajności energetycznej maszyn drukujących oraz opracowania systemów, które mogą drukować na nowych, bardziej zrównoważonych podłożach opakowaniowych, w tym na giętkich papierach barierowych, włóknach formowanych i monomateriałowych konstrukcjach polimerowych.

– Dostosowanie się do nowych wymogów legislacyjnych zmierzających do odejścia od tworzyw jednorazowego użytku, a także poprawę poziomu recyklingu wszystkich formatów opakowań.

– Dostosowanie się do nowych zwyczajów zakupowych w okresie postcovidowym przez skrócenie czasu przezbrojenia maszyn do nowych zleceń, wdrożenie modeli biznesowych opartych na druku na żądanie oraz opracowanie metod opłacalnej realizacji zleceń niskonakładowych na produkty promocyjne i dostępne w wielu wersjach.


– Zwiększenie odporności i elastyczności dostaw druku, tak aby były one odporne na zakłócenia, a także wpasowanie się w postpandemiczny trend polegający na przenoszeniu produkcji niektórych podstawowych produktów FMCG do kraju macierzystego lub w jego pobliże.

– Ewolucję technik druku i modeli biznesowych w celu pełnego wykorzystania szans zapewnianych przez szybki rozwój segmentu e-handlu, również poprzez poprawę wzornictwa i grafik opakowań, aby zachęcić odbiorców do zakupów sieciowych.

– Wdrożenie najnowszych osiągnięć automatyzacji zarówno w produkcji cyfrowej, jak i konwencjonalnej. Takie technologie dostosowane do potrzeb Przemysłu 4.0 mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników drukarni, a jednocześnie podnieść reaktywność oraz ogólną jakość, spójność i szybkość procesów drukowania.

Wszystkie wymienione czynniki, zdaniem twórców raportu, powinny przyczynić się do dalszego upowszechnienia druku cyfrowego – w szczególności atramentowego – w sektorze opakowań i etykiet. Ten trend skorzysta również na rozwoju oprogramowania workflow, automatyzującego produkcję i ograniczającego jej koszty, a tym samym umożliwiającego opłacalną realizację zleceń w niskich nakładach.

Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Portal