Już przeszło 65 lat redakcja czasopisma „Poligrafika” stara się nadążyć za wciąż ewoluującą branżą poligraficzną oraz dostarczać czytelnikom rzetelną i aktualną wiedzę z tej dziedziny. W grudniowym wydaniu naszego czasopisma postanowiliśmy zapytać o obecne trendy rynkowe oraz perspektywy branży jednego z liderów w transformacji druku z technologii analogowych na cyfrowe: firmę HP. O najnowszych rozwiązaniach, najbliższych planach i przyszłości druku mówi Ronen Zioni, dyrektor marketingu w firmie HP odpowiedzialny za obszar EMEA.
n Zanim zaczniemy rozmawiać o przyszłości, wróćmy do przeszłości. Jakie były kluczowe rozwiązania HP wprowadzone na rynek poligraficzny w 2013 roku?
Ronen Zioni: Rok 2013 był doskonały dla HP Graphics Solutions Business, czego efektem jest nieprzerwany rozwój sprzętu i dwucyfrowy wzrost wydrukowanych stron notowany z kwartału na kwartał. Oto kilka wybranych punktów kulminacyjnych HP z roku 2013:
n W marcu rozpoczęliśmy wysyłkę cyfrowych maszyn HP Indigo 10000 i do września 2013 r. zakończyliśmy ich instalację u ponad 60 klientów z blisko 20 krajów całego świata.
n Wprowadzenie na rynek urządzeń HP Designjet T920, T1500 i T2500 oraz HP Designjet Z5400 PostScript ePrinter, co oznacza, że HP oferuje obecnie najsolidniejsze portfolio wielkoformatowych drukarek połączonych z Internetem.
n Wzmocnienie oferty rozwiązań HP Latex przez maszynę HP Latex 3000, zaprojektowaną dla dostawców usług druku wysokowartościowych aplikacji z poprawioną wydajnością, jakością i wszechstronnością. Na dzisiaj produkty HP Latex zostały zainstalowane u ponad 17,5 tys. klientów z całego świata.
n Podczas czerwcowych targów Fespa firma HP zaprezentowała przemysłowe rozwiązanie HP Scitex FB10000, mające za zadanie pomóc dostawcom usług wysokowartościowego druku w zwiększeniu rentowności poprzez przesunięcie realizacji zleceń z dziedziny grafiki użytkowej i displayów z tektury falistej z techniki analogowej na cyfrową.
n Wprowadzenie pakietu rozszerzeń do maszyn HP Indigo 5600, 7600 i WS6600 z serii Digital Presses, zapewniających nowe możliwości obecnym i potencjalnym klientom, aby skorzystali jak najwięcej ze swojej inwestycji.
n Kontynuacja pomocy klientom w transformacji ich biznesu poprzez rozwiązania z serii HP Inkjet Web Presses – na świecie drukują one blisko 2 mld stron miesięcznie, a więc dostatecznie dużo, aby okrążyć Ziemię ponad 14 razy w miesiącu.
n Jaka jest Państwa strategia rozwojowa na najbliższy rok? Na których segmentach przemysłu poligraficznego HP zamierza się skupić w 2014 roku?
R.Z.: Jako uznany lider w dostarczaniu aplikacji do tradycyjnego druku komercyjnego oraz druku wielkoformatowego, HP koncentruje się na transformacji rynków powiązanych, które mają szansę czerpania korzyści z druku cyfrowego. Z cyfrowymi rozwiązaniami HP przemysły takie jak opakowaniowy, edukacyjny i dekoracyjny mogą zdywersyfikować swój model biznesowy, przekształcić swój łańcuch dostaw i pozyskać nowych klientów.
Ponadto wciąż będziemy ściśle współpracować z wybranymi właścicielami marek i segmentami rynkowymi, jak również naszymi klientami, dążąc do zaspokajania ich potrzeb i pomagając im w przezwyciężaniu wyzwań związanych z marketingiem oraz drukiem.
Utrzymamy nasze zaangażowanie w rozwój technologii, koncentrując się jednocześnie na kompleksowych rozwiązaniach, które pozwolą naszym klientom utrzymać rentowność przez poszerzenie gamy produktów i umożliwią im wejście na nowe rynki oraz usprawnienie przepływu prac.
Przy szerokim portfolio HP nasza uwaga musi obejmować wszystkie sektory. Będziemy aktywnie wspierać drukarzy, maszyny i usługi wprowadzone w roku 2013, ponieważ stanowią one ważny krok w druku cyfrowym.
Będziemy również nadal wspierać rozwój wspólnoty Dscoop EMEA w obrębie naszej bazy klientów HP Indigo oraz nowe perspektywy. Dscoop jest strategiczną platformą, której budowę musimy kontynuować. Zapewnia ona wspólnotę, edukację odnośnie do możliwości rozwoju naszych klientów, jak również budowanie kontaktów; wszystko to dzięki grupie użytkowników – wolontariuszy pracujących w ścisłej synchronizacji z HP. Jestem wielkim zwolennikiem tej inicjatywy zarówno jako członek zarządu Dscoop EMEA, jak i za sprawą mojej roli w HP jako lidera rozwoju rynku GSB (Graphics Solutions Business) w obszarze EMEA.
Dostępność nowej maszyny HP Indigo 10000 w formacie B2 (do aplikacji komercyjnych), HP Indigo 20000 (do opakowań giętkich) i HP Indigo 30000 (do pudełek składanych) wprowadza druk cyfrowy do drukarń, które wcześniej nie uznawały tej technologii. Nowe aplikacje drukowane cyfrowo, takie jak plakaty w formacie B2, wielki format, książki z grzbietami Lay-Flat i okładki do książek, są teraz możliwe do zrealizowania za pośrednictwem tej innowacyjnej technologii HP.
W sektorze wielkiego formatu maszyna HP Latex 3000 wprowadza druk lateksowy na rynek wyrobów przemysłowych. Sądzimy, że jest to atrakcyjna oferta dla użytkowników z wielu segmentów. Widzieliśmy już drukarkę zainstalowaną do wykorzystania przy produkcji grafiki pojazdowej, flag i bannerów. Wystrój wnętrz i tekstylia są również obszarami rynku, gdzie firmy mogą skorzystać z tej technologii w celu rozszerzenia swoich usług i rozwijania działalności.
Przemysłowa maszyna HP Scitex FB10000 wyposażona w technologię High Dynamic Range (HDR) oferuje offsetową jakość druku i umożliwi offsetowym drukarzom wielkoformatowym obsługę zleceń niskonakładowych, dochodowych zleceń na żądanie oraz dalsze przyspieszenie wzrostu cyfrowego druku na tekturze falistej wykorzystywanej do produkcji displejów POS/POP i tekturowych pudełek.
Dodamy nowe atramenty – pomarańczowy i jasnoczarny – i nowy lakier do maszyny przemysłowej Scitex FB7600. Nowe kolory poszerzą gamut barwny, poprawią sposób odwzorowania odcieni skóry, zwiększą płynność przejść tonalnych i umożliwią dostawcom usług druku wierne odwzorowywanie loga marki. Lakier, który może być aplikowany całościowo lub wybiórczo, chroni i wzmacnia obraz, jak również stanowi wartość dodaną w druku.
W roku 2014 będziemy się koncentrować na dalszym wprowadzaniu tych innowacyjnych rozwiązań dla dostawców usług druku, aby pomóc im w rozwoju ich działalności. Będziemy również utrzymywać nasze programy mające na celu edukację nabywców druku, projektantów i menedżerów marek w odniesieniu do korzyści, jakie cyfrowy druk może dostarczyć dla lepszej komunikacji z ich klientami.
n Jakie nowe produkty HP zamierza wprowadzić na rynek?
R.Z.: Przykro mi, ale nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. W 2014 roku HP będzie oczywiście kontynuował transformację od druku analogowego do cyfrowego, a nasze zaangażowanie w branżę poligraficzną jest niezachwiane, o czym świadczy wprowadzanie w roku 2013 nowych, wysoce innowacyjnych rozwiązań w szerokim zakresie zastosowań graficznych, dla klientów z wielu segmentów rynku.
n Jakie są plany odnośnie do udziału HP w targach i wystawach branżowych w przyszłym roku?
R.Z.: Zaczniemy od wystawy Heimtextil we Frankfurcie (7-11 stycznia), gdzie zaprezentujemy nasz materiał do wykańczania i dekorowania ścian. Kolejną ważną dla HP przyszłoroczną wystawą międzynarodową będzie Interpack (8-14 maja) w Düsseldorfie. Na naszym stoisku znajdą się tam liczne przykłady cyfrowego druku opakowań i displayów z tektury falistej oraz szeroki zakres rozwiązań uzupełniających druk konwencjonalny i umożliwiających dostawcom usług druku zaspokojenie potrzeb rynku w zakresie różnicowania opakowań, realizacji zleceń niskonakładowych, usług od wydruku do wysyłki i innych.
HP planuje również udział w targach viscom i Fespa 2014 (20-23 maja, Monachium), gdzie zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania do cyfrowego znakowania i druku displayów, dekoracji wnętrz oraz grafiki detalicznej.
n Jak postrzegacie przyszłość druku w nadchodzących latach?
R.Z.: Już teraz obserwujemy nowe trendy w zachowaniach wydawców, firm, menedżerów marek, agencji reklamowych i konsumentów. Ludzie wszędzie adaptują media elektroniczne i chociaż jest to kluczowa zmiana w przemyśle poligraficznym, technologie druku cyfrowego nadal mają ważną rolę do odegrania. Technologie cyfrowe mogą zapewnić nieosiągalny wcześniej poziom szybkości reakcji oraz kontaktów osobistych; mogą one również dostarczać firmom i markom coraz bardziej efektywne kanały komunikacji z klientami. Jeśli chodzi o dostawców usług druku, to druk cyfrowy może pomóc ich klientom zmniejszyć ilość odpadów oraz produkować materiały poligraficzne szybciej i bardziej efektywnie kosztowo. Procesy mogą zostać usprawnione od produkcji web-to-print i zautomatyzowanych linii wykończeniowych po bardziej efektywną logistykę, redukcję magazynowania i dostarczanie towaru na czas.
Niwelowanie różnic pomiędzy „starymi” i „nowymi” mediami jest aktywne dzięki promocjom i inicjatywom, które łączą media internetowe z drukowanymi. Niedawna kampania „Podziel się Coca Colą” pokazuje, jak skuteczna może być kampania multimedialna. Stanowiące centrum kampanii spersonalizowane – za pomocą maszyn HP Indigo – etykiety Coca Coli z imionami i czułymi słówkami na butelkach wywołały nagłe ożywienie aktywności w mediach społecznościowych wśród docelowej grupy Coca Coli, ostatecznie zwiększając świadomość marki.
Idąc o krok dalej, rozszerzamy rzeczywistość systemów takich jak HP Aurasma tworzących niewidoczny kod w wydrukowanym obrazie. Podczas odczytu przez smartfon czy tablet widz zostaje przeniesiony do stron internetowych z dodatkowymi informacjami, zdjęciami, filmami i przedstawieniami 3D produktów czy usług, które są pokazywane na wydruku. Technologia ta zabiera konsumenta poza fizyczny świat plakatu czy opakowania w wirtualną rzeczywistość nieograniczonych możliwości i zamyka pętlę pomiędzy marketingiem wirtualnym, mediami drukowanymi i fizycznym produktem.
Podsumowując: uważam, że istotne, robiące wrażenie na obserwatorze i spersonalizowane wiadomości drukowane wywierają silny, długotrwały wpływ i zachęcają odbiorcę do działania, a nasza technologia może być użyta w celu maksymalizacji tej możliwości.
n Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Karol Suski