Przyszłość opakowań jest cyfrowa
22 May 2020 09:14

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Współczesny rynek opakowań zmienia się dynamicznie. Do zmian przyczyniają się nowe modele sprzedaży, wielokanałowe łańcuchy dostaw, koncepcje zrównoważonego rozwoju i oczekiwania klientów poszukujących unikalnych, spersonalizowanych produktów. Stosowanie innowacyjnych technologii i materiałów wydaje się niezbędne, by sprostać stale rosnącym wymaganiom oraz nadążyć za zmianami.

Druk cyfrowy to bez wątpienia jedna z przełomowych technologii w świecie opakowań. Jest też technologią, w której w ostatnich latach firma Nestlé ulokowała swoje inwestycje, kierując rozwój w stronę specyficznych potrzeb branży opakowań spożywczych. Transformacja cyfrowa staje się faktem w wielu sektorach rynku, nawet w tak wymagającym obszarze, jakim są opakowania do żywności. Długo uważano, że restrykcyjne normy czy wysokie nakłady charakterystyczne dla tej branży są w tym przypadku wymiernymi przeszkodami blokującymi zastosowanie druku cyfrowego. 

Specjaliści Nestlé są przekonani o kluczowym znaczeniu i roli druku cyfrowego w procesie produkcyjnym. Postrzegają go jako długoterminowy trend, nie tylko przejściową modę, widząc w nim ważny krok w przekształcaniu całego przemysłu przetwórczego. Przedsiębiorstwa świadczące usługi druku cyfrowego rozwijają się dynamicznie, choć branża wciąż pozostaje rozdrobniona. Konsolidacja rynku w nadchodzących latach napędzana potrzebą dostosowania się do nowych technologii wydaje się bardzo prawdopodobna. W miarę rozwoju technologii i spadku cen rosną możliwości wykorzystania nowych technologii druku, zarówno w małej, jak i dużej skali. Ale napotkamy także niewystępujące wcześniej wymagania i bariery do pokonania. Warto wziąć tu pod uwagę dwa aspekty, które wydają się szczególnie istotne, a wręcz krytyczne dla skutecznego wdrożenia druku cyfrowego – są to zrównoważony rozwój i zarządzanie danymi.

Zrównoważony rozwój

Pierwszy obszar dotyczy potrzeby wspierania ekologicznej produkcji ze szczególnym uwzględnieniem procesów drukowania. W trosce o środowisko firma Nestlé zobowiązała się do korzystania wyłącznie z opakowań nadających się do recyklingu lub wielokrotnego użytku – deklaracja taka obowiązuje do 2025 r. Aby umożliwić realizację zobowiązania, powołano dedykowaną jednostkę badawczą (Nestlé Institute of Packaging Sciences), w której badane są alternatywne materiały opakowaniowe. Już w tej chwili pracujący w instytucie specjaliści przewidują, że z uwagi na właściwości barierowe wiele obecnie używanych materiałów będzie trzeba zastąpić nowymi. Stanowi to wyzwanie dla powiązanych procesów drukowania i będzie skutkowało znacznymi ograniczeniami. 

Atramenty do druku cyfrowego poczyniły ogromny postęp w zakresie wymaganej zgodności z normami dla produktów pozostających w kontakcie z żywnością, nie ustają też prace nad ich stałym ulepszaniem. Jednak w przypadku nowych materiałów opakowaniowych niektóre systemy drukowania (połączenie procesu drukowania, atramentu i procesu wykańczania) będą musiały zostać dostosowane, aby spełnić surowe wymagania branżowe. Tego rodzaju restrykcje mogą też wpływać na zasady ponownego użycia materiału, jego recykling lub możliwości kompostowania. Czy dzisiejsze atramenty i procesy wykończeniowe są gotowe na tak radykalne zmiany? W sytuacji, gdy zrównoważony rozwój staje się głównym kryterium decyzyjnym, zostało nam tylko kilka lat na adaptacje procesów. Wydaje się, że z tej drogi nie ma odwrotu, a przemysł poligraficzny musi się dostosować do trendu przyjaznego dla środowiska.

Zarządzanie danymi

Drugi aspekt leżący u podstaw wdrożenia druku cyfrowego dotyczy zmienności wydruków i elastyczności procesów. Zadania drukowania są coraz bardziej związane z zarządzaniem danymi, ponieważ każdy egzemplarz realizowanego zlecenia potencjalnie może być unikalny, posiadać własne – zmienne dane, którymi trzeba elastycznie zarządzać w ramach sprawnego procesu drukowania. 

Kastomizacja to modny temat, który pojawia się w wielu prezentacjach, artykułach medialnych i literaturze na temat druku cyfrowego. Co dokładnie znaczy? Zazwyczaj rozumiana jest jako możliwość dostosowania wydruku na ostatnim etapie produkcyjnym, co samo w sobie oznacza przeniesienie drukowanego opakowania z tradycyjnego sztywnego łańcucha dostaw do łańcucha, w którym różne podmioty mogą drukować poszczególne warstwy grafiki w jednej lub kilku lokalizacjach. Tym samym przechodzimy od sytuacji, w której procesy druku i wykańczania są zlecane na zewnątrz, w kierunku wyboru różnorodnych opcji łańcucha dostaw. Na tym etapie pojawia się wachlarz możliwości – rozmaite modele biznesowe i drogi wprowadzania produktu na rynek, od w pełni outsourcingowych aż po w pełni zinternalizowane, z szeregiem wariantów pośrednich. 

Aby to osiągnąć, ​​dane przypisane do każdego zadania, proces drukowania oraz konwersji muszą być płynnie połączone w zintegrowany przepływ pracy w ramach całego łańcucha dostaw. Ta integracja i łączność zachodzą w dwóch wymiarach – poziomym i pionowym. Pozioma integracja obejmuje stopniową cyfryzację maszyn i procesów konwersji, usprawnienia w zakresie dopasowania i spójności kolorów. Digitalizacja już się pojawiła w przypadku grafiki i przygotowania do druku; ma miejsce na etapie drukowania i będzie stopniowo obejmować etapy zdobienia, cięcia, składania, klejenia, a także bardziej szczegółowe etapy obróbki po druku. 

Natomiast integracja pionowa dotyczy danych do drukowania i obróbki. Zapewnia, że właściwe dane wyjściowe są uzyskiwane z odpowiednich danych wprowadzanych na wejściu. Zarówno statyczne, jak i zmienne dane graficzne muszą być agregowane dynamicznie wraz z danymi specyficznymi dla produkcji pochodzącymi z konkretnego zlecenia, co ostatecznie sprawia, że ​​każde opakowanie jest unikalne (jeśli jest to wymogiem). Na pierwszy rzut oka taki stopień integracji i łączności w celu uzyskania partii może wydawać się futurystyczny i zdecydowanie zbyt ambitny, ale w rzeczywistości wszystkie niezbędne elementy technologii już istnieją. Cyfrowe interfejsy zgrywają dynamiczne grafiki do maszyny drukującej. Systemy zarządzania produkcją wysyłają informacje o zleceniu do różnych zasobów linii produkcyjnej, a dedykowane serwery zapewniają dodatkowe funkcje, przy czym dla każdego rodzaju danych istnieje dedykowany i dobrze zoptymalizowany kanał. Standardy łączności dojrzewają – są optymalizowane w celu zapewnienia zarówno poziomej, jak i pionowej komunikacji między wszystkimi modułami środowiska produkcyjnego. Wszystkie kanały, które obecnie działają niezależnie, mogą być łączone, aby w razie potrzeby odpowiednio zgrać dane, a na końcu wyprodukować każdy unikalny element opakowania. 

Dane są motorem napędzającym dzisiejsze gospodarki. Zdolność tworzenia, gromadzenia, obsługi, łączenia, wydobywania, analizowania, przetwarzania i przesyłania danych to paliwo dla najbardziej wydajnych firm. Drukowanie nie polega już na dokładnym dopasowaniu kolorów i wydajności procesu – chodzi raczej o przekazywanie konsumentom informacji, które zostały fizycznie podane na opakowaniu. Taka zmiana paradygmatu jest możliwa dzięki połączeniu drukowania cyfrowego i przepływu danych. To z kolei stanowi warunek konieczny dla personalizacji, swego rodzaju „świętego Graala” cyfrowej transformacji towarów konsumpcyjnych w opakowaniach jednostkowych produkowanych w fabrykach przyszłości. Z niecierpliwością czekamy na tego rodzaju innowacje, których pewnie nie zabraknie na targach drupa 2021.

Alvise Cavallari, Nestlé R&D

Opracowanie: BZ