Targi Fespa Digital 2016 – choć pełne innowacji i kreatywnych rozwiązań – pokazały, że cyfrowy druk wielkoformatowy jest dopiero na początku podboju nowych rynków. Zarówno wystawcy, jak i zwiedzający chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami w rozwijaniu nowych aplikacji i modeli biznesowych opartych na spersonalizowanym druku niskonakładowym
z wykorzystaniem zmiennych danych.
W tym roku targi Fespa Digital obchodziły swoje 10-lecie – ich skala potwierdziła, że nasze przewidywania co do dynamicznego rozwoju cyfrowego druku wielkoformatowego okazały się trafne. Znajduje on obecnie zastosowanie w szerokiej gamie aplikacji i wciąż stwarza możliwości eksploracji nowych nisz – wg Smithers Pira druk cyfrowy stanowi dziś 20 proc. globalnego rynku druku, a więc są one olbrzymie.
Wydrukuj swój świat
Nieważne, czy weźmiesz pod uwagę tapety z wydrukowanym zdjęciem, misternie ozdobione płytki ceramiczne czy meble – jedno staje się jasne po choćby krótkiej wizycie w centrum targowym RAI w Amsterdamie: wielkoformatowy druk cyfrowy nie służy już wyłącznie do komunikacji wizualnej. Ma on coraz większe znaczenie zarówno na polu biznesowym, jak i w otoczeniu prywatnym – wyposażeniu wnętrz itp. Granice pomiędzy aplikacjami profesjonalnymi i skierowanymi do klientów indywidualnych zacierają się, a druk cyfrowy zaczyna pełnić funkcję integratora różnych segmentów. Na targach Fespa Digital w Amsterdamie widziałam wiele przykładów kreatywnej współpracy pomiędzy dostawcami technologii i drukarniami w poszukiwaniu nowych zastosowań dla druku. Dla mnie jasne jest, że przyszłość jest pełna możliwości.
Przemysłowe innowacje
Wiele innowacyjnych aplikacji, które zobaczyliśmy na tegorocznych targach Fespa Digital, można z powodzeniem zaklasyfikować jako druk przemysłowy. Od wyglądającego na wykonany z bambusa roweru, przez spersonalizowaną odzież, po wyposażenie wnętrz czy grafikę podłogową – druk cyfrowy staje się znaczącą częścią procesów produkcyjnych. Ma również sporą moc przyciągania potencjalnych użytkowników z innych gałęzi przemysłu dzięki swoim zaletom: wyższej ekologiczności niż technologie analogowe czy możliwości produkcji na żądanie już od jednej sztuki, przez co produkcja partii testowych lub efektywne zarządzanie stanami magazynowymi stają się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. To jeden z powodów, dla których druk przemysłowy typowany jest przez Smithers Pira jako obszar o jednym z najwyższych potencjałów wzrostu dla wielkoformatowego druku cyfrowego w nadchodzącej dekadzie. Według prognozy tej agencji badawczej w ciągu najbliższych dwóch lat rynek ten przekroczy wartość 100 mld USD, co oznacza ponaddwukrotny wzrost w stosunku do roku 2013. Siłą rzeczy ilość specjalistycznych podłoży, atramentów i oprogramowania prezentowanych w Amsterdamie oddawała rosnące znaczenie druku przemysłowego w naszej społeczności.
W zgodzie z trendami
Popularność wielu aplikacji klasyfikowanych jako druk przemysłowy widoczna jest szczególnie w takich obszarach jak wyposażenie wnętrz zarówno biurowych, hotelowych, jak i domowych. Trendy w tej dziedzinie na targach Fespa Digital 2016 prezentowała przestrzeń Printeriors. W ramach Printeriors Cafe pokazywaliśmy zwykłą ścianę i podłogę przekształcone w galerię sztuki dzięki możliwości drukowania fotografii w najwyższej jakości na różnych rodzajach podłoży. Z kolei grafika okienna pozwoliła gościom kafejki na podziwianie niderlandzkiej architektury i urokliwych kanałów Amsterdamu w środku hali wystawienniczej RAI. Jednym z celów, jakie przyświecają projektowi Printeriors, jest stworzenie pomostu pomiędzy branżą druku wielkoformatowego a społecznością projektantów. Po sposobie, w jaki obecne trendy projektowe były oddane w pomieszczeniach prezentowanych w ramach Printeriors wnoszę, że budowa tego pomostu jest już zaawansowana. Przykład? Odbiciem popularnego trendu „surowego luksusu” były na przykład liczne aplikacje drukowe oddające naturalne surowce – zwiedzający dopiero przez dotknięcie powierzchni przekonywali się, że nie mają do czynienia z marmurem czy drewnem, ale z zadrukowaną folią. Tapety ścienne zadrukowywane cyfrowo pozwalają na osiągnięcie nieograniczonej ilości kolorów i wzorów, co jest w zgodzie z rosnącą popularnością indywidualizacji projektów.
Szybko i w niskim nakładzie
Bez względu na fakt, czy analizujemy sektor wyposażenia wnętrz, oznakowań, tekstyliów i odzieży, czy druku przemysłowego, Fespa Digital 2016 pokazała, że możliwość szybkiego dostosowania się do dynamicznie zmieniających się trendów jest jednym z czynników stojących za sukcesem druku cyfrowego. Gdzie byśmy nie spojrzeli, dostawcy maszyn i rozwiązań podkreślali zalety cyfrowej produkcji jako szybkiej, umożliwiającej druk w wysokiej jakości i niskim nakładzie, poczynając od jednej sztuki, dzięki czemu wyeliminowane zostaje zjawisko nadprodukcji. Duży nacisk kładziony był również na automatyzację workflow – jest to już właściwie standard zarówno w przypadku oprogramowania, druku, jak i wykrawania po druku czy kompletnych linii produkcyjnych.
Dywersyfikacja i inspiracja dla kreatywności
Dywersyfikacja to słowo klucz w sektorze wielkoformatowego druku cyfrowego i myślę, że jego odbicie było widoczne zarówno w nowościach, które zostały zaprezentowane na tegorocznych targach Fespa Digital, jak i w strukturze zwiedzających, reprezentujących różne branże. Wystawcy z jednej strony prezentowali rozwiązania informatyczne, podłoża i atramenty stworzone pod kątem niszowych aplikacji, a z drugiej rozszerzoną ofertę urządzeń tzw. wejściowych, przystępniejszych cenowo, otwierających nowe możliwości biznesowe dla dostawców usług druku, którzy ze względu na barierę wejścia nie mogli wcześniej oferować np. druku na tekstyliach, bezpośredniego zadrukowywania odzieży czy termoformowania. Choć jednym z czynników umożliwiających dywersyfikację są innowacje technologiczne, to kreatywność branży druku wielkoformatowego przekuwa je na mające konkretne zastosowania w biznesie aplikacje. Biorąc pod uwagę ostatnie targi Fespa Digital w Amsterdamie sądzę, że to właśnie dywersyfikacja i kreatywność będą stanowiły o kształcie przyszłości branży wielkoformatowej w ciągu najbliższej dekady. Jestem bardzo ciekawa, jak wiele nowych możliwości w obszarze tekstyliów i dekoracji wnętrz powstanie do targów Fespa Global Expo
2017, które odbędą się w dniach 8-12 maja w Hamburgu. Biorąc pod uwagę obecne wskaźniki wzrostu spodziewam się, że przestrzenie Fespa Textile i Printeriors będą niezwykle ciekawe.
Roz McGuinness / Tłumaczenie: AN
Roz McGuinness pełni funkcję divisional director w federacji FESPA