Realne premiery w wirtualnej rzeczywistości
21 May 2021 12:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tegoroczna drupa ze względu na pandemię po raz pierwszy w swej historii odbywała się wirtualnie, w dniach od 20 do 23 kwietnia. Organizator, Messe Düsseldorf uznał swoją pierwszą całkowicie cyfrową wersję konferencji virtual.drupa za sukces. Pozytywnym aspektem takiej formy wydarzenia jest fakt, że znaczna część opublikowanych na stronie internetowej treści pozostanie dostępna do końca br.

W konferencji wzięło udział 212 wystawców z 35 krajów. 45 000 uczestników wygenerowało około 600 000 odsłon, przy czym 82 proc. użytkowników portalu stanowili goście ze 155 krajów. 

Bogaty harmonogram obejmował ponad 125 sesji internetowych prowadzonych na żywo, a każda z nich przyciągnęła uwagę średnio 140 uczestników. Goście mieli możliwość wzięcia udziału w forach dyskusyjnych, podczas których poznali 130 prezentacji na temat kluczowych dla branży kwestii, globalnych trendów i ich wpływu na rynek.

Jak zapewniają przedstawiciele Messe Düsseldorf, wirtualne wydarzenie z powodzeniem wypełniło lukę między poprzednim a nadchodzącym spotkaniem bezpośrednim, zapowiadanym na 2024 rok. Konferencja virtual.drupa została zorganizowana w celu podtrzymania kontaktów branżowych podczas pandemii. Liczby pokazują, że udało się to osiągnąć – powiedział dyrektor operacyjny Messe Düsseldorf, Erhard Wienkamp i podkreślił: Spotkanie umożliwiło wystawcom oraz potencjalnym klientom wzmocnienie ich sieci, pozyskiwanie nowych potencjalnych zamówień i okazało się pomocne w realizacji celów korporacyjnych.

Opcja czatu będzie działała do końca października br. Filmy i prezentacje będą dostępne w bibliotece materiałów wideo do końca grudnia br., podobnie jak wirtualne salony wystawców.

Wystawcy zadbali o to, by nie zabrakło nowości. Oto, co pokazały poszczególne firmy (w relacji uwzględniono firmy, które nadesłały nam informacje o swoich prezentacjach).

Firmy Esko i Enfocus umożliwiły klientom na całym świecie wgląd w najnowsze portfolio swoich innowacji sprzętowych i programowych.

Jak powiedział Wim Fransen, wiceprezes ds. globalnego marketingu i zarządzania produktami w firmie Esko, virtual.drupa była idealnym forum do zaprezentowania rozwoju technologii nowej generacji dla przemysłu opakowaniowego. Podczas licznych webinariów, filmów i prezentacji firma udostępniła najnowsze wersje oprogramowania i nową strategię „Cloud Freedom”.

Przejście z aplikacji opartych na lokalnym serwerze do usług hostowanych w chmurze w ramach modeli subskrypcyjnych („SaaS”) przynosi szereg korzyści zarówno klientom sektorów opakowań, etykiet, wielkoformatowych przygotowalni, jak i konwerterom – podkreślał Fransen.

Z kolei Enfocus przedstawił BoardingPass, nowe rozwiązanie programowe, które umożliwia szybkie sprawdzanie przychodzących plików PDF pod kątem ewentualnych problemów w druku. Ponadto zaprezentował przełomowe rozwiązania w dziedzinie automatyzacji druku: PitStop Server oraz aktualizacje oprogramowania dla PitStop Pro, PitStop Server, Switch i Connect 2021. 

Firmy Esko i Asahi Photoproducts zaprezentowały w pełni zautomatyzowaną linię do obróbki płyt fleksograficznych, będącą efektem ścisłej kooperacji obu firm. 

CrystalCleanConnect automatyzuje cały proces produkcji płyt drukowych, od obrazowania i naświetlania po wykonanie płyty, redukując liczbę etapów tego procesu z 12 do zaledwie jednego. Odpowiada to skróceniu czasu pracy operatora z 36 minut w procesie produkcji i docinania płyt do zaledwie 2,5 minuty na wykonanie wszystkich etapów przetwarzania – czyli aż o 90 proc., co nie tylko eliminuje ryzyko popełnienia błędu przez człowieka, ale również zapewnia natychmiastowy wzrost wydajności. Jakość jest zapewniona dzięki harmonijnie współpracującym technologiom Asahi i Esko, a kombinacja zwiększonej wydajności i jakości zapewnia średni wzrost OEE urządzenia o 25 proc.

Wśród prezentowanych produktów firmy Kodak znalazł się KODAK PROSPER ULTRA 520, cyfrowe rozwiązanie, które na nowo definiuje produkcję atramentową wykorzystując technologię atramentową KODAK ULTRASTREAM. Jak zapewnia producent, maszyna drukuje obrazy w jakości zbliżonej do offsetu, dwa do trzech razy szybciej niż konkurencyjne urządzenia. Druk odbywa się na szerokiej gamie komercyjnych podłoży przy użyciu ekonomicznych atramentów wodnych Kodak.

Zaprezentowany został także system UTECO Sapphire EVO W, napędzany technologią atramentową KODAK ULTRASTREAM – pierwsza cyfrowa maszyna do druku opakowań giętkich, która dorównuje produktywnością fleksografii i jakością wklęsłodrukowi. 

Uczestnicy wirtualnej konferencji poznali możliwości cyfrowej maszyny KODAK NEX-FINITY, wszechstronnego rozwiązania opracowanego z myślą o wykonywaniu szerokiego zakresu zadań z maksymalną wydajnością. Zaprezentowano także innowacyjne rozwiązanie KODAK PRINERGY On Demand Business Solutions, pierwsze i jedyne w branży poligraficznej w pełni zintegrowane oprogramowanie biznesowe. Skalowalna, zautomatyzowana platforma MIS/ERP/eCommerce zapewnia klientom kompleksowe narzędzie do pracy, pozwalając zoptymalizować koszty.

Producent przedstawił również płyty bezprocesowe nowej generacji SONORA XTRA, zapewniające szybsze prędkości obrazowania, silniejszy kontrast obrazu, lepszą wytrzymałość, a także zrównoważony rozwój i redukcję odpadów.

Wśród nowości pojawiły się także naświetlarki: KODAK MAGNUS Q800, która jest w stanie naświetlić do 80 płyt/h oraz KODAK MAGNUS Q4800, nowe rozwiązanie do obrazowania płyt o bardzo dużym formacie, oferujące największą przepustowość dla płyt o rozmiarze XLF.

Sesje EFI poświęcone były zastosowaniom przemysłowym, najnowocześniejszym maszynom drukującym i usprawnionym przepływom pracy.

Podczas konferencji odbyła się też premiera wielkoformatowego hybrydowego plotera drukującego z roli na rolę EFI Pro 30h UV LED. Dzięki szerokości 3,2 m ploter Pro 30h wydaje się doskonałym rozwiązaniem dla drukarń komercyjnych, producentów szyldów i działów druku w przedsiębiorstwach, które chcą rozpocząć bądź ulepszyć istniejącą produkcję i dodać opcję druku roll-to-roll do swoich możliwości szerokoformatowych. Nowa maszyna ma możliwość ciągłego druku na kartonach, oferuje drukowanie na dwóch rolkach, co zapewnia jeszcze większą przepustowość, a także umożliwia szybkie i łatwe naprzemienne przełączanie między sztywnymi i giętkimi podłożami.

Dzięki prędkościom do 230 m2/h nabywcy tego urządzenia będą mogli podjąć się większej liczby zleceń i sprostać wymaganiom w zakresie ich szybszej realizacji. Ploter jest również wyposażony w cyfrowy interfejs EFI Fiery proServer Core (DFE) z technologią FAST RIP do szybkiego przetwarzania plików; umożliwia precyzyjną kontrolę kolorów dodatkowych, tworzenie znaków cięcia, profilowanie kolorów i ich weryfikację.

Członkowie zespołu EFI przeprowadzili wiele sesji internetowych, podczas których omawiane były również tematy oprogramowania zwiększającego produktywność firmy, Fiery DFE i innowacji w zakresie maszyn inkjetowych. 

Swoje nowości prezentował producent laserowych oraz mechanicznych grawerek do cylindrów wklęsłodrukowych –  Hell Gravure, ale także znanych na rynku laserowych systemów grawerowania elastomerów zarówno płyt, jak i tulei z rodziny Premium-Setter, ostatnio wzbogaconych również o wersję LAMS.

Kaspar Walter – producent wanien galwanicznych wykorzystywanych we wklęsłodruku, urządzeń pomiarowych i automatyki linii produkcyjnych przedstawił projekt Helio Green, w tym status prac nad wdrożeniem chromu III.

Daetwyler Graphics prezentował swoje maszyny do obróbki powierzchni cylindrów wklęsłodrukowych, w tym najnowsze frezarki CFM Econo 1412.

Konica Minolta, we współpracy ze swoimi partnerami i klientami, zademonstrowała szereg rozwiązań ze swojego portfolio. Obecność firmy, przebiegająca pod hasłem „Rethinking possibilities”, uwzględniała takie obszary jej działania jak: druk inkjetowy, druk produkcyjny, uszlachetnianie, druk etykiet i opakowań czy laserowe wycinanie. 

Wśród prezentowanych rozwiązań znalazły się: oprogramowanie AccurioPro Flux, AccurioPro Dashboard oraz bazujące na 

technice tonerowej urządzenia arkuszowe AccurioPress C4080 i AccurioPress C14000, wzbogacone o różne systemy wykańczania oferowane przez Konica Minolta.

Przedstawiono też wielokolorową maszynę inkjetową AccurioJet KM-1e LED UV (następcę modelu AccurioJet KM-1).

Uczestnicy sesji poznali również bogate możliwości urządzenia do uszlachetnień – MGI JetVarnish 3D, oferowanego w różnych wariantach: od modelu entry level do rozbudowanej wersji w formacie B1, a także zalety cyfrowego systemu do laserowego wycinania – MOTIONCUTTER. Natomiast tonerowa maszyna etykietowa AccurioLabel 230 oraz urządzenie PKG-675i do druku opakowań z tektury falistej były „gwiazdami” sesji poświęconej produkcji opakowań i etykiet.

Firma swissQprint pokazała trzy nowości: ploter drukujący z roli na rolę – Karibu UV w wersji standardowej oraz z opcją automatycznego druku dwustronnego, a także nowe atramenty do druku UV.

Firma Heidelberg zaprezentowała portfolio rozwiązań do druku autonomicznego przedstawiając możliwości, jakie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji w drukarniach. Jedną z najważniejszych innowacji była udoskonalona koncepcja Push to Stop, umożliwiająca autonomiczne drukowanie, która przenosi Smart Print Shop na zupełnie nowy poziom. 

Heidelberg zademonstrował całkowicie zautomatyzowaną produkcję offsetową – od przyjęcia zlecenia aż po postpress, w tym w pełni automatyczną logistykę płyt. Rozwiązanie umożliwia drukarniom komercyjnym i opakowaniowym dalsze zwiększenie wydajności w popularnym formacie druku 70x100.

Firma Koenig & Bauer w czasie swych wirtualnych prezentacji skupiła się na tematyce produkcji opakowań. Można było zobaczyć na żywo procesy produkcji pudełek składanych oraz całkowity przebieg prac, od druku przez sztancowanie aż po klejenie, realizowany na maszynach: Rapida 106 X, CutPRO X 106 i Omega Allpro 110.

Goście targów zyskali wgląd w procesy drukowania opakowań i wykańczania dzięki drukującej w jednym przebiegu cyfrowej maszynie RotaJet oraz fleksograficznej Evo XC do niskich i średnich nakładów. Koenig & Bauer pokazał również maszyny CorruJET, CorruCUT oraz CorruFLEX dla segmentu druku i wykańczania opakowań z tektury falistej.

Po raz pierwszy został pokazany na żywo druk cyfrowy na nowej maszynie VariJET 106 do cyfrowego druku pudełek składanych. To hybrydowe urządzenie stworzone w ramach spółki joint venture Koenig & Bauer Durst wykorzystuje technologię atramentową Durst i platformę średnioformatowych maszyn Rapida.

Firma Müller Martini zaprezentowała rozwiązania wprowadzone na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Wśród nowości znalazły się m.in. 2 linie do oprawy zeszytowej: Prinova, stworzona z myślą o krótkich i średnich nakładach produkcyjnych o wydajności 9 tys. egz./h oraz Primera PRO obsługująca 14 000 cykli/ h. 

Ostatnio firma Müller Martini wprowadziła na rynek także linię do oprawy miękkiej Publica PRO, udostępniając ją w trzech klasach wydajności: 12 000 (PRO12), 15 000 (PRO15) i 18 000 (PRO18) cykli /h. W systemie wprowadzono liczne innowacje: nowe obrotowe ekrany dotykowe, system CoPilot (Siemens NX), zoptymalizowany łańcuch zaciskowy, automatyczną regulację długości folii klejącej na jednostce klejącej grzbiet, ukośnie ułożone tarcze jednostki klejącej boki i zoptymalizowany transport okładek.

Podczas konferencji virtual.drupa zaprezentowano również: oklejarkę Vareo PRO z podajnikiem końcowym i trójnożowym trymerem InfiniTrim, oklejarkę Alegro, maszynę do szycia bloków książek Ventura MC Digital oraz linię Diamant 60.

Firma Leonhard Kurz uczestniczy w targach drupa od 1954 r. jako stały wystawca, a w tym roku  potwierdziła swoją obecność na targach  jako Platinum Partner,  prezentując swoje najnowsze rozwiązania dedykowane różnym przemysłom, dla których dekoracja produktu jest ważnym elementem. Zostały zademonstrowane najnowsze propozycje w dziedzinie tłoczenia na gorąco, transferu na zimno,  transferu cyfrowego,  jak również najnowszych maszyn wykończeniowych oraz ciekawych rozwiązań dekoracyjnych i potwierdzających autentyczność produktów.

Proponowane przez L. Kurz produkty do  uszlachetniania  powierzchni różnymi technologiami  mają na celu zachowanie równowagi między estetyką dekoracji, którą ma się zachwycić  klient i warunkami technologicznymi, którym ma sprostać producent. W czasie seminariów w ciekawy sposób zostały  przedstawione innowacyjne rozwiązania oraz koncepcje z zakresu uszlachetniania powierzchni z jednoczesnym zwróceniem uwagi  na aspekty ekologiczne, o których należy pamiętać  w ramach  prowadzenia odpowiedzialnego biznesu. 

Dyrektor projektu ds. technologii druku Sabine Geldermann podsumowała: Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozytywnych opinii, jakie otrzymaliśmy od uczestników. Ogromna liczba światowych graczy, zarówno wystawców, jak i odwiedzających, zaowocowała dialogiem branżowym, który jest szczególnie ważny w tym czasie.

Kolejne targi drupa odbędą się w terminie od 28 maja do 7 czerwca 2024 roku.

Opracowanie: IZ

virtual.drupa zorganizowana w celu podtrzymania kontaktów branżowych podczas pandemii.