Jubileuszowa 40. edycja targów Labelexpo była – zgodnie z zapowiedziami organizatorów – największa i najbardziej międzynarodowa w historii imprezy. W wydarzeniu, odbywającym się w dniach 24-27 września w Brukseli, wzięło udział 693 wystawców, którzy swoją ofertę prezentowali w 9 halach na prawie 40 000 m2 (w porównaniu z 37 600 m2 w 2017 r.).
Labelexpo Europe 2019 to najszersza jak dotychczas oferta technologii druku etykiet i opakowań oraz pokazów na żywo. Obejmowały one szybko rozwijające się obszary druku hybrydowego, opakowań giętkich i automatyzacji. Deszczowa pogoda nie zniechę- ciła do wizyty w Brussels Expo blisko 38 tys. odwiedzających ze 140 krajów, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do 125 w 2017 r.
Najwięksi producenci maszyn codziennie ogłaszali podpisanie kolejnych kontraktów sprzedażowych, w tym m.in. dwusetnego systemu HP Indigo 20000 Digital Press, sprzedanego słoweńskiemu konwertorowi; 7-kolorowej maszyny Domino N610i sprzedanej belgijskiemu producentowi etykiet pierwszego dnia targów; pięciu maszyn Lombardi Synchroline 430 w ciągu pierwszych dwóch dni wystawy; trzech maszyn Gallus do Indii; cyfrowego, debiutującego na targach systemu AccurioLabel 230 Konica Minolta, sprzedanego pierwszego dnia; pierwszej maszyny Screen Trupress sprzedanej do Niemiec itd.
Więcej niż etykiety
Labelexpo to obecnie więcej niż targi etykietowe – widoczne były również innowacje w zakresie opakowań giętkich, a premiery obejmowały m.in. nową maszynę fleksograficzną Omet X7 do etykiet oraz opakowań giętkich o szerokości wstęgi 670 mm (26 cali). Lombardi zaprezentowało swoją linię Invicta i2, zaprojektowaną dla opakowań giętkich w sektorze wstęgi o średniej szerokości, podczas gdy Nilpeter wprowadził na rynek 17-calową (430 mm) maszynę FA-Line wyposażoną w zespół do aplikacji folii na zimno, laminowanie i wydajny, semirotacyjny zespół wykrawania.
Wysyp maszyn hybrydowych był kolejnym kluczowym trendem, w obszarze którego pojawiło się wiele premier. BOBST zaprezentował nową, hybrydową maszynę Master DM5, zaś MPS wprowadził 17-calową (430 mm) wersję hybrydowej maszyny EF Symjet. Mark Andy zaprezentował natomiast cyfrową maszynę hybrydową klasy podstawowej i średniej, która została zademonstrowana z zaawansowaną konwersją w linii.
Wśród innych targowych premier znalazła się m.in. jednostka do cyfrowego uszlachetniania Printbar firmy Gallus, zaprojektowana specjalnie z myślą o kryjącej bieli i wykorzystująca technologię druku cyfrowego opartą na technologii atramentowej. Konica Minolta zaprezentowała swoją najnowszą wersję cyfrowej maszyny AccurioLabel 230, zaś Grafotronic z 11 maszyn eksponowanych na stoisku aż 7 pokazał po raz pierwszy.
Cieszymy się, że 40. edycja targów Labelexpo była jak dotychczas największą i najbardziej międzynarodową, tym bardziej, że ewoluuje w kierunku wystawy, która obejmuje nie tylko etykiety, ale także drukowanie opakowań – powiedziała Lisa Milburn, dyrektor zarządzająca Labelexpo Global Series. – Wyraźnie wynika to z szerokiego wachlarza innowacji w zakresie opakowań giętkich, co daje przetwórcom etykiet coraz więcej możliwości dywersyfikacji ich działalności.
Podczas konferencji prasowej Labelexpo Global Series Lisa Milburn poinformowała o szczegółach dotyczących najnowszych wydarzeń w portfolio, Labelexpo Mexico 2021 oraz nowej, globalnej serii wydarzeń Brand Print skierowanej do drukarń reklamowych i zabezpieczeń dla marek.
Wręczenie nagród Label Industry Global Awards 2019 odbyło się wieczorem pierwszego dnia targów, a zwycięzcy z firm Avery Dennison, Esko, GMG i GEW zostali uhonorowani podczas jubileuszowej imprezy w klimacie lat 80. XX w., którą poprowadził popularny piosenkarz i performer tamtych czasów Tony Hadley. AN