Repetytorium z poligrafii
6 Dec 2016 14:43
Fizyka (optyka) dzięki cisłym regułom pomiaru i analizy barw uwalnia poligrafa od subiektywnej oceny rezultatów pracy. Użycie precyzyjnych narzędzi Đ spektrodensytometrów Đ zapewnia powtarzalnoć pomiarów. Komputerowe wspomaganie urzšdzeń pomiarowych i przesyłanie sieciš internetowš uzyskanych parametrów pozwalajš dyskutować i ustalać istotne zmiany ze zleceniodawcš będšcym w dużej odległoci od drukarni.
Dzi obecnoć sprzętu pomiarowego w agencjach reklamowych, studiach graficznych, przygotowalniach i przy maszynach drukujšcych jest oczywista. Oczywista jest też potrzeba uporzšdkowania podstawowych pojęć:
Densytometria refleksyjna
Spektrodensytometry refleksyjne przeznaczone sš do kontroli jakoci druku triadowego. Wykorzystujš do tego pomiar natężenia wiatła odbitego od powierzchni pól kontrolnych testów umieszczanych na marginesie zadrukowywanych arkuszy. W zależnoci od konfiguracji urzšdzenia pozwalajš one na pomiar: gęstoci optycznej, punktu rastrowego, kontrastu druku, trappingu itd.
Refleksyjna gęstoć optyczna
Refleksyjna gęstoć optyczna jest miarš absorpcji wiatła padajšcego na zadrukowywany arkusz. W przypadku niezadrukowanych podłoży papierowych (białych) absorbowana jest jedynie znikoma częć padajšcego wiatła, dlatego też wartoć gęstoci optycznej takiego podłoża jest minimalna. Jednak z chwilš jego zadrukowania sytuacja ulega radykalnej zmianie. Miejsca, w których naniesiona została farba, absorbujš znacznš częć padajšcego wiatła (a dokładnie niektóre składowe barwne widma), czego wynikiem jest wysoka wartoć gęstoci optycznej w stosunku do miejsc niezadrukowanych. Poniżej przedstawiona została zależnoć okrelajšca wartoć gęstoci optycznej mierzonej w wietle odbitym.
D = log (1/R); gdzie R Đ stopień odbicia wiatła
Dlaczego mierzymy gęstoć optycznš w druku?
Do pomiaru gęstoci optycznej (nasycenia) pojedynczych barw triadowych służš pola pełne (aple) testu kontrolnego umieszczonego zwykle na marginesie zadrukowywanych arkuszy. Dzięki pomiarowi gęstoci optycznej uzyskujemy możliwoć bezporedniej kontroli gruboci nanoszonej warstwy farby, co pozwala drukarzowi na bieżšcš ocenę przebiegu procesu drukowania oraz zapewnia możliwoć utrzymania dużej powtarzalnoci druku. Dodatkowo pomiar densytometryczny daje wynik wolny od błędów wynikajšcych z subiektywnej wrażliwoci oka na różne barwy lub wpływu czynników zewnętrznych (np. zmieniajšce się owietlenie) na sposób oceny intensywnoci koloru.
Przyrost punktu
Ważnym parametrem używanym do kontroli procesu drukowania jest przyrost punktu rastrowego odzwierciedlajšcy zmianę wartoci tonalnej wywołanej przenoszeniem obrazu z filmu na płytę offsetowš oraz jego dalszym przenoszeniem przez obcišg gumowy na zadrukowywane podłoże. Obserwowany przyrost punktu rastrowego jest uwarunkowany technologiš druku offsetowego, dlatego nie jest możliwe jego całkowite wyeliminowanie. Stosujšc jednak metody standaryzacji druku offsetowego obejmujšcej poszczególne etapy technologiczne jestemy w stanie znacznie ograniczyć wielkoć przyrostu punktu rastrowego, zmniejszajšc tym samym różnicę pomiędzy reprodukowanym oryginałem a odbitkš drukarskš. Pomiar punktu, a tym samym okrelanie jego przyrostu przeprowadzane jest w oparciu o pomiar pól odniesienia o wartociach 40 i 80% w przypadku standardu europejskiego lub polach 25, 50 i 75% w standardzie amerykańskim.
Kontrast druku
Kontrast druku jest istotnym parametrem informujšcym o przyrocie punktu rastrowego oraz prawidłowym nasyceniu koloru na odbitce drukarskiej. Parametr ten pozwala na powišzanie w jednš zależnoć dwóch podstawowych elementów okrelajšcych odbitkę, a mianowicie gęstoci optycznej z przyrostem punktu rastrowego (mierzonym na polu 80%) wynikajšcym z nanoszenia zbyt dużej iloci farby. Wiadomo, że zwiększanie gruboci warstwy nanoszonej farby zwiększa nasycenie koloru, ale proces ten odbywa się kosztem pogorszenia utrwalania się farby oraz tzw. zabijania punktów rastrowych, co szczególnie uwidacznia się w wyższych wartociach tonalnych. Prowadzi to do zaniku szczegółów obrazu w jego cieniach, a tym samym następuje zmniejszenie zakresu reprodukowanych wartoci tonalnych w stosunku do oryginału. Dlatego też kontrast druku może być stosowany do ustalenia optymalnej wielkoci nasycenia (gęstoci optycznej) poszczególnych kolorów na zadrukowywanym podłożu. Kontrast druku jako element okrelajšcy właciwš iloć nanoszonej farby osišga wartoć od 18% dla koloru żółtego i druku gazetowego do 40% w przypadku czerni i druku arkuszowego.
Stopień przyjmowania farby przez farbę (trapping)
Trapping jest parametrem opisujšcym stopień przyjmowania nowej warstwy farby przez farbę naniesionš już na podłoże w trakcie drukowania na maszynach wielokolorowych. Stopień przyjmowania farby wyrażany jest w procentach. Podaje iloć farby naniesionej na warstwę poprzedniš w stosunku do iloci tej samej farby nanoszonej bezporednio na czyste, zadrukowywane podłoże, opisane jako 100%. Właciwy stopień przyjmowania farby przez farbę zapewnia osišgnięcie równomiernego pokrycia powierzchni oraz reprodukowania żšdanych odcieni barwy. W przypadku niskiej wartoci trappingu następuje zmiana tonu barwy, co szczególnie widoczne jest w przypadku szaroci czy fioletów.
Powyższy parametr okrelany jest przez pomiar densytometryczny pól barwnych, powstałych poprzez nadruk dwóch kolorów triady: fioletowego (C+M), czerwonego (M+Y) i zielonego (C+Y).
Opracowanie: Małgorzata Ungradova, X-Rite Arkadiusz Fidyk, Grafikus-Systemy Graficzne Sp. z o.o.