Rośnie optymizm na globalnych rynkach druku
15 Nov 2023 12:10

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

9. raport drupa Global Trends, który ma zostać opublikowany w listopadzie 2023 r., jest wyraźnym potwierdzeniem rosnącego optymizmu w niemal wszystkich regionach i na wszystkich rynkach. Zarówno drukarze, jak i dostawcy prognozują, że w przyszłym roku będzie jeszcze lepiej, co jest korzystnym prognostykiem przed targami drupa w 2024 r.

Prezentowane w niniejszym artykule wyniki pochodzą z 9. pogłębionej ankiety Global Trends, przeprowadzonej wiosną tego roku przez brytyjską firmę badawczą Printfuture oraz szwajcarską Wissler, w której uczestniczyło ponad 600 drukarzy i dostawców z panelu ekspertów drupa (grupującego firmowych decydentów wyższego szczebla). W badaniu przeważały pozytywne opinie: o 32 proc. więcej drukarń i dostawców określiło kondycję ekonomiczną swojej firmy jako „dobrą” niż jako „złą”. Jak stwierdzili ankietowani, sytuacja w regionach i na rynkach jest obecnie lepsza niż w 2019 roku – czyli w okresie sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

Richard Gray, dyrektor ds. operacyjnych w firmie Printfuture, komentuje: Wprawdzie spodziewaliśmy się pozytywnych prognoz ze strony drukarzy opakowań i druków specjalistycznych, jednak cieszy nas wzrost pewności siebie w gronie drukarń komercyjnych i wydawniczych. Wydaje się, że te ostatnie przetrwały najgorszy czas związany z postępującą digitalizacją i zaczęły planować przyszłość z większym optymizmem.

Wyższe ceny zwiększają pewność siebie

Optymizm odczuwany na wszystkich rynkach jest uzasadniony, jeśli weźmiemy pod uwagę dostępne dane dotyczące wyników finansowych. W skali globalnej w 2023 roku aż 50 proc. więcej drukarzy podniosło swoje ceny niż je obniżyło, co oznacza podtrzymanie zapoczątkowanego w ubiegłym roku – po raz pierwszy po siedmiu latach spadków – trendu. W ślad za tym poszły wzrosty przychodów i marż. Ten wzorzec dotyczył wszystkich rynków, choć z regionalnymi różnicami.

Rośnie udział druku cyfrowego

Utrzymujący się we wszystkich sektorach druku poziom nakładów arkuszowego druku offsetowego – któremu jako jedyny dotrzymuje kroku druk flekso w branży opakowań – jest imponujący. Wśród technik cyfrowych liderem pozostaje kolorowy druk tonerowy na arkuszach. W skali globalnej adaptacja druku cyfrowego – przez drukarnie, które deklarują, że zapewnia on co najmniej 25 proc. ich obrotów – wzrósł z 26 proc. w 2014 r. do 29 proc. w 2023 roku. Na pierwszy rzut oka jest to niewielki wzrost. Jednak różne źródła branżowe wskazują, że wolumeny znacznie wzrosły od 2014 r., mimo że tempo wdrażania technologii cyfrowych wydaje się zwalniać.

Dobre perspektywy dla inwestycji

Nakłady inwestycyjne najpierw spadły w okresie pandemii koronawirusa, w 2022 roku nieco wzrosły, wreszcie przyspieszyły w bieżącym roku – w 2023 r. podniesie je o 27 proc. więcej drukarń od tych, które je ograniczy; jest to lepszy globalny wynik niż w jakimkolwiek roku od 2017 r. Jeszcze wyższy wskaźnik inwestycji jest prognozowany, zarówno przez drukarnie, jak i dostawców, na 2024 r. Ogólnie rzecz biorąc technologia druku i finishing pozostają najpopularniejszymi celami inwestycyjnymi, a offset arkuszowy i cyfrowy druk tonerowy w kolorze to najpopularniejsze technologie w skali globalnej, choć z istotnymi różnicami na poszczególnych rynkach.

Prognozując znaczny wzrost branży nie można jednocześnie zapominać o istnieniu poważnych przeciwności ekonomicznych, w tym ryzyka pojawienia się recesji, a przynajmniej szkodliwej inflacji, a także szerokiej gamy bardziej konkretnych regionalnych problemów społeczno-gospodarczych.

Sabine Geldermann, dyrektorka targów drupa oraz szefowa działu Technologii Druku w Messe Düsseldorf, skomentowała: Drukarze i dostawcy zdają sobie sprawę z konieczności wdrażania innowacji w celu odniesienia sukcesu w dłuższej perspektywie czasu. Jestem przekonana, że targi drupa 2024 będą idealną okazją do zbadania, jak najlepiej osiągnąć ten cel.

Opracowano na podstawie materiałów Messe Düsseldorf