Rośnie sprzedaż maszyn atramentowych 
24 Jan 2023 13:11

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rok 2022 rozpoczął się dość dobrze pod względem sprzedaży atramentowych maszyn drukujących. Wielu specjalistów spodziewało się poprawy wyników, zwłaszcza po tym, jak pandemia dotknęła biznesy poligraficzne w 2020 i 2021 roku. 

Co zaskakujące, liczba nowych instalacji wykonanych w II i III kwartale ub.r. jednak spadła. Finalnie, w czwartym kwartale 2022 roku sytuacja uległa poprawie i w drukarniach pojawiło się więcej atramentowych maszyn drukujących. Wiąże się to z sytuacją firm poligraficznych, które ponownie zaczęły dostrzegać pozytywne perspektywy dalszego działania i rozwoju, m.in. na rynku niemieckim. 

Ralf Schlözer, autor bloga digitalprintexpert.eu od lat śledzi i gromadzi informacje o sprzedaży i instalacjach produkcyjnych urządzeń atramentowych, wykorzystując je do analizy trendów i danych. Wyniki sprzedaży za rok 2022 wskazują na dobry początek roku ze zdecydowanym spadkiem aktywności w II i III kwartale. Jednak czwarty kwartał wykazał znaczny wzrost, z łatwością przewyższając nawet pierwszy kwartał 2022 r. 

Niższa aktywność w połowie 2022 r. może być spowodowana brakiem komponentów i narastającymi problemami z łańcuchem dostaw w 2022 roku, co potwierdzają analitycy branżowi i dostawcy. Jednak wiele wskazuje na to, że firmy coraz lepiej sobie radzą z tą sytuacją.

Druk atramentowy z ciągłym podawaniem (CF) pozostaje głównym motorem napędowym rynku i może poszczyć się największą liczbą instalacji nowych maszyn produkcyjnych. Maszyny arkuszowe obsługujące formaty B1 i B2 miały dobry rok, z wynikami rozkładającymi się równomiernie w poszczególnych miesiącach. Urządzenia atramentowe B3 odnotowały bardzo dobrą drugą połowę roku.

Kwartalne zestawienie sprzedaży 

Pomimo rynkowych trudności poziom instalacji zrealizowanych w 2022 r. powinien przewyższyć wynik z 2021 r., a w przypadku druku ciągłego i atramentowego w formacie B3 liczba instalacji prawdopodobnie będzie zbliżona do wyniku z 2021 roku. Aktywność w przestrzeni B2/B1 była jednak zauważalnie wyższa w 2022 r. Głównym czynnikiem napędzającym zbyt nie była w tym przypadku tektura falista do produkcji POS, ale komercyjny karton i nadruki specjalne. W swojej analizie autor bierze pod uwagę instalacje handlowe i opakowaniowe, z wyjątkiem rynku etykiet – gdzie użytkowanych jest wiele mniejszych urządzeń. 

Dni innowacji organizowane przez firmę Hunkeler w lutym/marcu 2023 roku i kilka innych wydarzeń zaplanowanych na 2023 r. dadzą dużo okazji do zobaczenia i poznania najnowszej gamy premier i innowacji. Ponadto niektóre zapowiadane wcześniej urządzenia powinny wejść na rynek właśnie w bieżącym roku. Autor spodziewa się, że w 2023 roku sprzedaż drukarek atramentowych wzrośnie.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na blogu digitalprintexpert.eu