Rozwiązania na czas pandemii (i nie tylko)
28 Jan 2021 15:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Trwająca już blisko rok pandemia COVID-19 upowszechniła nie tylko pracę zdalną, ale także rozbudowaną komunikację z maszynami przez internet, automatyzację i robotyzację (roboty nie chorują!) oraz wiele innych rozwiązań technologicznych, bez których trudno byłoby utrzymać ruch parku maszynowego w okresie lockdownu i zamknięcia granic. Producenci maszyn raportują, że sprzedaż części zamiennych zwiększyła się o kilka lub nawet kilkanaście procent – ich użytkownicy w celu zapewnienia sobie ciągłości produkcji i przy problemach z terminowymi dostawami kupowali więcej części do magazynu, aby zabezpieczyć się w razie nagłych awarii. W tych trudnych, pandemicznych czasach doskonale sprawdziły się rozwiązania takie jak zdalna diagnostyka, zdalny serwis czy sklepy internetowe z częściami zamiennymi i materiałami eksploatacyjnymi, o czym opowiadają nam przedstawiciele firmy Manroland Polska.

Oferta serwisowa na miarę wyzwań

Manroland Polska oferuje serwis lokalny, nie scentralizowany – w sytuacji, kiedy granice wielu krajów były zamknięte, okazało się to szczególnie ważne. Każdy kraj posiada dedykowany zespół serwisantów, na bieżąco szkolony w zakresie implementowanych innowacji – podkreśla Krzysztof Pietrzak, dyrektor zarządzający Manroland Polska. – Dodatkowo nasi klienci otrzymują program ProServ 360° Performance z konkretnymi narzędziami, którymi my – jako Manroland Polska – posługujemy się w codziennej pracy z klientami, m.in. analizując wydajność maszyn i wykorzystanie ich funkcjonalności. W jego ramach przez 2 lata oferujemy przeglądy, konserwację maszyn i inspekcje, podczas których dokonujemy oględzin i analizy np. stopnia zużycia maszyny oraz dokonujemy stosownych napraw. Owocuje to lepszym funkcjonowaniem maszyny po upływie okresu gwarancji. W ramach usługi Remote Check-up maszyna raz na kwartał wysyła pełny raport na temat swego „stanu zdrowia”. Nasze oprogramowanie dokonuje analizy komunikatów o błędach, a my w razie potrzeby wysyłamy technika. Kolejnym, ważnym elementem programu ProServ 360° jest Telepresence (TSC), czyli oprogramowanie pozwalające przeprowadzić wstępną diagnostykę, regulacje i naprawy zdalnie, bez wizyty serwisanta. System śledzi realne zużycie maszyny (licznik odbitek, godziny pracy), informując o konieczności podjęcia określonych czynności konserwacyjnych. Tak skonstruowana oferta serwisowa pozwala naszym klientom bezpiecznie produkować nawet w czasie pandemii.

E-commerce wsparciem działalności

manrolandSTORE, kolejne narzędzie uniezależniające użytkowników maszyn od konieczności osobistego kontaktu, to sklep internetowy, w którym klienci Manroland dokonują zakupów części przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Użytkowników nie ograniczają godziny otwarcia stacjonarnego działu części – wyjaśnia 

Joanna Piechocka, project development manager w firmie Manroland Polska. – Złożone zamówienie automatycznie zapisuje się w bazie danych centrali i jest automatycznie realizowane. W asortymencie manrolandSTORE znajdują się części zużywalne, obecnie ponad 1600 pozycji, a jego oferta jest systematycznie rozszerzana. Sklep internetowy przeznaczony jest dla wszystkich użytkowników maszyn ROLAND. Warunek stanowi podpisanie odrębnej umowy korzystania z niego, w której klient wskazuje pracowników upoważnionych do składania zamówień. Dla wskazanych osób tworzymy specjalne konta zabezpieczone hasłem z parkiem maszynowym drukarni. O fakcie utworzenia konta użytkownik informowany jest w specjalnej korespondencji mailowej z załączoną instrukcją korzystania. Ceny w sklepie internetowym są atrakcyjniejsze niż przy tradycyjnym kontakcie z działem części, a warunki płatności takie same jak w przypadku tradycyjnej ścieżki – klient nie płaci kartą z góry. Czas dostawy to 2-3 dni robocze od momentu złożenia zamówienia.

Dostawy są realizowane bezpośrednio z centrali Manroland Sheetfed w Offenbach, dzięki czemu dostępność części jest bardzo szeroka. Sklep internetowy manrolandSTORE to nowoczesna platforma zamówień online dostępna w języku polskim z przejrzystą, intuicyjną i zoptymalizowaną dla użytkownika nawigacją oraz katalogiem części do posiadanego parku maszynowego – przekonuje Joanna Piechocka. – Po zalogowaniu klient otrzymuje informacje o poszczególnych częściach, w tym ich zdjęcia oraz ceny bez konieczności kontaktowania się z odpowiedzialnym partnerem serwisowym w celu uzyskania oferty. W ubiegłym roku odnotowaliśmy znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży tym kanałem dystrybucji. Niepewność w kwestii dostępności materiałów ze względu na możliwość przerwania łańcucha dostaw z powodu COVID-19 mogła mieć znaczący wpływ na zwiększone obroty. Jednakże w mojej ocenie to ogólna tendencja do dokonywania zakupów za pomocą dedykowanych internetowych platform odegrała kluczową rolę.

Jak zdradza Joanna Piechocka, z manrolandSTORE w Polsce korzysta już aktywnie kilkadziesiąt firm; są to zarówno duże drukarnie, jak i firmy posiadające w swoim parku maszynowym tylko jedną maszynę drukującą: Feedback ze strony użytkowników jest bardzo pozytywny, m.in. ze względu na możliwość zakupu u autoryzowanego partnera wysokiej jakości materiałów w atrakcyjnych cenach bez obowiązku zamówienia minimalnej ilości bądź minimalnej wartości zamówienia. Mówiąc o częściach zamiennych, warto wspomnieć również o ServiceKits. Są to specjalne zestawy części zamiennych w atrakcyjnych cenach, które nie są dostępne w manrolandSTORE. Dzięki ofercie ServiceKit oferujemy naszym klientom pakiety części do napraw oraz prewencyjnej wymiany. Pakiety zostały stworzone przez wykwalifikowanych specjalistów i mają za zadanie zapewnić skuteczność naprawy bądź w przypadku prewencyjnej wymiany zapobiec ewentualnemu przestojowi maszyny.

Printcom – więcej niż materiały eksploatacyjne

Warto wiedzieć, że w manrolandSTORE znajdują się części dostępne zarówno w dziale części zamiennych, jak i niektóre produkty dostępne w dziale Printcom. Dla nas oferta działu Printcom jest niezbędnym elementem naszego serwisu – nie tyle w rozumieniu mechanicznym, ile w odpowiadaniu na potrzeby naszych partnerów i wspieraniu ich w codziennej działalności – mówi Krzysztof Pietrzak. – Produkty Printcom są nie tylko zoptymalizowane pod kątem naszych rozwiązań drukujących, ale także oferowane w pakiecie z usługą doradztwa technicznego i wsparcia w przypadku ewentualnych reklamacji. Stosowanie produktów rekomendowanych przez Printcom może zdecydowanie zmniejszyć ilość makulatury, zaoszczędzić koszty energii i ograniczyć oddziaływanie na środowisko. Korzyści ze stosowania materiałów eksploatacyjnych Printcom są bardzo konkretne: szybszy rozruch maszyny, optymalizowana jakość druku, zwiększenie niezawodności linii drukujących, minimalizacja czasu przygotowania zamówień czy zmniejszenie kosztów produkcji. Pomimo rosnącej z roku na rok presji na ekonomikę oferowanych rozwiązań w dwóch kwestiach nigdy nie pójdziemy na kompromis: jakości druku oraz trwałości i niezawodności naszych maszyn. Nasza bogata oferta serwisowa, manrolandSTORE oraz zoptymalizowane portfolio Printcom są istotnym wsparciem w realizacji tego celu.  AN