Od 1 lipca br. funkcję dyrektor generalnej Xerox Polska pełni Sylwia Adamczyk, która dołączyła do zespołu w lutym 2021 r. jako dyrektor sprzedaży pośredniej i bezpośredniej. W nowej, globalnej strategii Xerox zapisane jest wspieranie różnorodności, integracji i przynależności, ale warto przypomnieć, że amerykański koncern z dużym sukcesem mianował kobiety na najwyższe stanowiska, zanim jeszcze stało się to elementem strategii – wystarczy wspomnieć Ursulę Burns, czy Marzenę Tarkowską. To jednak niejedyny powód, dla którego na czele Xerox Polska ponownie – po latach – staje kobieta. Doświadczenie Sylwii Adamczyk w branży poligraficznej i znajomość rynku są rozległe – zdobywała je m.in. w firmach Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o., OKI czy Sharp. Z nową dyrektor generalną rozmawiamy o globalnej strategii firmy oraz o korzyściach dla klientów i partnerów biznesowych, które ze sobą niesie.
Firma Xerox przechodzi proces transformacji, dostosowując się do globalnych trendów i zmieniających się wyzwań rynkowych. Opowiedz, proszę, o nowej strategii marki, która kryje się za słowem Reinvention.
Sylwia Adamczyk: Rzeczywiście, żyjemy w czasach ogromnych zmian. Rewolucja w firmie Xerox polega na uwzględnieniu megatrendów w strategii, uproszczeniu naszej działalności i umożliwieniu osiągnięcia trwałego sukcesu przez naszych klientów i partnerów.
Reinvention polega zatem na wdrożeniu zrównoważonej strategii w celu usprawnienia naszego funkcjonowania i zbudowania podstaw do wykorzystania nowych możliwości przez obecnych i nowych klientów. Strategia ta koncentruje się na najbardziej dochodowych obszarach, co umożliwi nam reinwestowanie w dalszy rozwój. Przybliżę ją na konkretnych przykładach.
Poprzez uproszczenie polegające na optymalizacjach geograficznej, oferty i cen oraz modelu operacyjnego będziemy w stanie ukierunkować się na wzrost zwiększający wartość naszych produktów i produktów oferowanych przez naszych klientów. W trakcie tej podróży dostrzegliśmy obiecującą możliwość rozwoju na rynku małych i średnich przedsiębiorstw. To dostosowanie nie oznacza jednak, że rezygnujemy ze sprzedaży bezpośredniej do większych firm; raczej adaptujemy się do zmieniającej się dynamiki rynku. Chociaż drukowanie profesjonalne nadal pozostaje lukratywnym aspektem naszej działalności, coraz większy nacisk kładziemy na usługi i rozwiązania, czyniąc znaczne postępy w tym obszarze.
Zmieniamy także pozycję firmy, aby lepiej sprostać wyzwaniom związanym z produktywnością w hybrydowym miejscu pracy.
Jakie korzyści przyniosą klientom Xerox nowa strategia marki i nowa struktura organizacyjna?
Sylwia Adamczyk: Aby usprawnić rozwój kanałów sprzedaży i wzmocnić ofertę oprogramowania i usług, zmieniliśmy strukturę organizacyjną tak, aby skutecznie wspierała zmieniające się potrzeby naszych kanałów dystrybucji. Kluczową kwestią było wspieranie najbardziej utalentowanych pracowników, a także współpraca między działami w celu utrzymania i rozwijania umiejętności niezbędnych do rozwoju. Ewoluujący krajobraz biznesowy wymaga biegłości w przywództwie, wiedzy finansowej i wykorzystania postępu technologicznego, takiego jak sztuczna inteligencja i robotyka. Nasza strategia rozwoju kanałów partnerskich kładzie nacisk na innowacje, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku.
W jaki sposób Xerox zapewnia większą wydajność i bezpieczeństwo w pracy hybrydowej, będącej niemałym wyzwaniem dla wielu firm?
Sylwia Adamczyk: Zmieniający się udział wirtualnych i biurowych miejsc pracy spowodował nieodwracalne zmiany w otaczającym nas świecie, w tym w głównych obszarach działalności Xerox. Stoimy przed wyjątkową szansą, aby przewodzić w tworzeniu nowego, lepszego miejsca pracy. Ponieważ nowe życie biurowe każdej firmy wygląda inaczej, Xerox koncentruje się na pomaganiu swoim klientom w dostosowywaniu się do nowych trendów za pomocą zaktualizowanych narzędzi biznesowych i usług, które odpowiadają ich konkretnym potrzebom. Ulepszamy ekosystem technologiczny, aby zapewnić użytkownikom elastyczność w zwiększaniu produktywności z dowolnego miejsca, bez obawy o zagrożenia bezpieczeństwa. Usprawniając przepływ pracy oraz upraszczając i automatyzując operacje na dokumentach, wspieramy klientów w ich podróży w kierunku cyfrowej transformacji, wykorzystując technologię i procesy w celu zwiększenia wydajności pracowników, obniżenia kosztów operacyjnych i wzmocnienia lepszych doświadczeń klientów.
Jaka jest przyszłość firmy Xerox w środowisku biurowym praktycznie bez papieru? Jak postrzegana jest sztuczna inteligencja – jako szansa, czy wyzwanie?
Sylwia Adamczyk: Opierając się na swoim stuletnim dziedzictwie, Xerox przekształca się, aby stać się gigantem technologicznym i siłą napędową wydajności pracowników. Przyjmując metodyczne podejście, oceniamy obecne trendy technologiczne i określamy, jak najlepiej dostarczać rozwiązania dla pracy hybrydowej i zwiększać wydajność personelu w nowej rzeczywistości. Xerox jest marką rozpoznawalną przez niemal każdego na całym świecie, ale dla wielu nadal jest synonimem druku. Aby zaradzić temu nieadekwatnemu już postrzeganiu, zmieniamy sposób, w jaki pracujemy, aby przeprowadzić firmę Xerox i jej klientów przez cyfrową transformację. Jednym ze sposobów są innowacje. Koncentrujemy się na tworzeniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które zwiększają produktywność, usprawniają podejmowanie decyzji i napędzają innowacje w różnych branżach i sektorach.
W 2016 r. Xerox rozpoczął automatyzację ręcznych, powtarzalnych procesów w swoich wewnętrznych operacjach przy użyciu zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA). Od 2024 r. Xerox automatyzuje ponad 6,5 mln transakcji kwartalnie i wykorzystuje tę wiedzę, aby pomóc klientom w tworzeniu ich procesów automatyzacji. Jako integrator systemów (SI) dla AI, Xerox dostarcza w pełni zarządzaną ofertę profesjonalnych usług. Dzięki naszym funkcjom inteligentnego przetwarzania dokumentów, będącym częścią usług Xerox Capture and Content Services, wykorzystujemy takie technologie jak RPA, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego (NLP) do wyodrębniania, klasyfikowania i kierowania dokumentów, znajdowania wzorców w danych i przewidywania wyników – wszystko bez interwencji człowieka – i w pełnym połączeniu z naszymi globalnymi centrami skanowania.
Xerox kontynuuje wprowadzanie innowacji w swojej ofercie AI zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie w różnych obszarach, koncentrując się na automatyzacji rutynowych zadań, zwiększeniu wykorzystania zdalnego wykrywania i monitorowania oraz zmniejszeniu zależności od złożonych łańcuchów dostaw, aby pomóc klientom w optymalizacji procedur biznesowych. Rozwiązania AI zmniejszają ślad węglowy poprzez optymalizację łańcucha dostaw. Korzystając z rozwiązań AI Xerox, możemy uniknąć niepotrzebnych podróży, upewniając się m.in., że wszelkie części potrzebne do naprawy są zamawiane z wyprzedzeniem przed udaniem się na miejsce.
Znaczące inwestycje Xerox w sztuczną inteligencję usprawniają zarówno wewnętrzne operacje, jak i ofertę dla klientów. Technologia ta umożliwia predykcyjne podejmowanie decyzji, upraszczanie procesów i poprawę poziomu usług, zwiększając wydajność pracowników, zmniejszając ślad węglowy i poprawiając jakość obsługi klienta.
To zdecydowanie szansa, zarówno dla firmy Xerox, jak i jej klientów.
Zrównoważony rozwój, to – obok sztucznej inteligencji – kolejny megatrend w branży poligraficznej. Jakimi osiągnięciami na tym polu może się poszczycić firma Xerox?
Sylwia Adamczyk: Xerox został niedawno uznany za lidera w nowym raporcie Quocirca Sustainability Leaders Report 2023. To coroczne opracowanie analizuje wysiłki branży poligraficznej w zakresie zrównoważonego rozwoju i wyróżnia organizacje przyspieszające osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto, docenia zrównoważony rozwój korporacyjny i zwiększanie obiegu zamkniętego produktów. W ramach swoich inicjatyw Xerox dąży do osiągnięcia zerowego statusu netto do 2040 r., a także oferuje moduł szkoleniowy dotyczący zrównoważonego rozwoju dla swoich partnerów i pracowników.
Firma zajęła również drugie miejsce pod względem kompletności oferty w rankingu branży poligraficznej, który ocenia podejście do obsługi klienta i sposób, w jaki firma pomaga klientom zmniejszyć ich ślad węglowy. Ranking ten obejmuje również ekspansywność portfolio produktów firmy, programy recyklingu, regeneracji i odnawiania oraz usługi zrównoważonego rozwoju. Rozwiązania Xerox w zakresie cyfrowego obiegu dokumentów zostały docenione za możliwość usprawnienia procesów opartych na papierze, co przyczynia się do dalszego postępu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Jakie są plany Xerox związane z jego portfolio produktów do druku produkcyjnego?
Sylwia Adamczyk: Druk produkcyjny jest i nadal będzie kluczowym obszarem działalności Xerox.
Xerox® Iridesse® Production Press, Xerox® Versant® Press i Xerox® PrimeLink® Production Press oraz inne cyfrowe systemy drukujące nadal rozwijają się i zaspokajają potrzeby klientów w szerokim zakresie zastosowań, od fotografii i publikacji książek po opakowania składane. Ta linia maszyn oferuje skalowalne rozwiązania dla szerokiej gamy dostawców usług druku, w tym zakładów produkcyjnych, drukarni komercyjnych i agencji. Możliwości rozwoju są niebagatelne. Jednym z naszych priorytetów strategicznych jest długoterminowy sukces klienta. Oferujemy naszym klientom najwyższy poziom wsparcia, inwestując w umiejętności naszego zespołu technicznego, w narzędzia, systemy i platformy serwisowe, co przyczynia się do sukcesu ich biznesów. Dostarczamy innowacyjne i zróżnicowane rozwiązania oparte na najlepszym w swojej klasie sprzęcie drukującym w kompleksowym ekosystemie produkcyjnym, aby zapewnić wyższe produktywność i rentowność.
Ekosystem produkcyjny Xerox, zaprojektowany z myślą o cyfrowej transformacji, obejmuje pięć elementów: produktywność, automatyzację przepływu pracy, świadczenie usług opartych na sztucznej inteligencji, bezpieczeństwo danych i zrównoważony rozwój. Korzystając z naszego pakietu oprogramowania Xerox® FreeFlow® Workflow, Predictive AI Pro i XMPie®, klienci mogą osiągnąć większą produktywność i konkurencyjność na wszystkich etapach, od przygotowania do druku po wykończenie, maksymalizując wartość swojej inwestycji. Kontynuujemy również rozwój naszego wielokrotnie nagradzanego portfolio produkcyjnego. Nowe dodatki obejmują serwery druku Xerox® Print Serverspowered by Fiery™ dla Iridesse, Versant 4100 i Versant 280 zaprojektowane w celu zwiększenia produktywności i jakości wydruku oraz oparte na chmurze rozwiązanie Xerox FreeFlow Vision Connect, które zapewnia widoczność i kontrolę operacji produkcyjnych w czasie rzeczywistym. Xerox jest liderem w branży druku produkcyjnego dzięki możliwościom uszlachetniania inline wykraczającym daleko poza CMYK, umożliwiającym dostawcom usług druku zdobywanie nowych klientów dzięki aplikacjom, które pomagają wyróżnić się, a tym samym zwiększyć przychody i zyski.
Warto podkreślić fakt, że Xerox jest liderem w dziedzinie druku produkcyjnego z ponad 100-letnim doświadczeniem oraz właścicielem ponad 12 tys. aktywnych patentów, które są wykorzystane w naszych rozwiązaniach do druku cyfrowego. Naszym celem jest powtórzenie tego sukcesu poprzez zapewnienie najlepszej w branży platformy do cyfrowej transformacji.
Już wkrótce poinformujemy o nowościach, które nie tylko udowodnią nasze zaangażowanie w utrzymanie pozycji lidera w druku wysokiej jakości, lecz także nakreślą jasną i atrakcyjną ścieżkę rozwoju dla naszych klientów. Naszym priorytetem pozostaje ciągłe dostarczanie maszyn najwyższej jakości oraz zapewnianie najlepszej obsługi w zakresie naszego portfolio produktów do druku produkcyjnego.
Jakie to uczucie dołączyć do zaszczytnego grona kobiet, które zostały mianowane na wyższe stanowiska kierownicze w firmie Xerox? Jak postrzegasz ewolucję strategii DIB, czyli różnorodności, integracji i przynależności w firmie Xerox na przestrzeni lat?
Sylwia Adamczyk: Xerox zawsze kładł duży nacisk na różnorodność, integrację i przynależność (DIB). Nasze zaangażowanie w promowanie kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych jest widoczne w wysiłkach na rzecz przełamywania barier związanych z płcią w miejscu pracy. Aktywnie zatrudniamy, promujemy i umożliwiamy rozwój kobietom na tych stanowiskach. Ponadto Xerox koncentruje się na budowaniu zróżnicowanego potencjału pracowniczego poprzez ukierunkowane programy rozwoju talentów i inicjatywy przywódcze. Włączając DIB do naszych polityk i procesów, Xerox tworzy bardziej integracyjne środowisko, w którym każdy może się rozwijać. W tym celu wdrożył kilka programów wspierających rozwój przywództwa kobiet, takich jak Rada Przywództwa Kobiet (WLC), która zapewnia mentoring, możliwości nawiązywania kontaktów i warsztaty rozwijające umiejętności.
Xerox oferuje ponadto ukierunkowane programy rozwoju przywództwa dla kobiet o wysokim potencjale. Programy te koncentrują się na budowaniu podstawowych kompetencji przywódczych i przygotowywaniu kobiet do pełnienia wyższych funkcji. Z kolei Program Akceleracji Różnorodnych Talentów identyfikuje je i przyspiesza karierę poprzez zapewnienie kontaktu z liderami wyższego szczebla, elastyczne zadania i spersonalizowane plany rozwoju. Xerox posiada grupy ERG (zasobów pracowniczych) przeznaczone dla kobiet, takie jak Women’s Alliance. Grupy te wspierają je, opowiadając się za równością płci i oferując zasoby rozwoju zawodowego. Dążymy do parytetu płci na najwyższych stanowiskach kierowniczych
i, pomimo funkcjonowania w silnie zmaskulinizowanej branży, osiągamy świetne wyniki na tle innych firm. Bo choć w ujęciu globalnym w firmie Xerox kobiety stanowią tylko 26 proc. ogółu zatrudnionych, to zajmują 31 proc. stanowisk kierowniczych, 30 proc. zarządczych oraz stanowią 31 proc. kierownictwa najwyższego szczebla. Czuję się zaszczycona, że właśnie znalazłam się w tym gronie.
Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiała Anna Naruszko