Sprzedaż drukarek, mediów i tuszy na światowym rynku druku wielkoformatowego osiągnęła w roku 2006 wartość 8,9 mld dolarów. Przewiduje się, że w roku 2011 wartość ta wzrośnie do 11,9 mld, co daje 6% średni roczny wzrost (CAGR).
Rynek ten staje się niezwykle konkurencyjny, gdyż nowe typy produktów takich jak drukarki flatbed (z płaskim łożem) UV oraz drukujące ze zwoju (roll-to-roll) rywalizują z drukarkami inkjet na bazie tuszy wodnych i z agresywnymi rozpuszczalnikami.
Dochód ze sprzedaży urządzeń do wielkoformatowego druku inkjet wzrośnie z 1,7 mld dolarów w roku 2006 do 2,2 mld dolarów w 2011, dając średni roczny wzrost w wysokości 6%. Jednakże procentowy udział drukarek w całkowitej sprzedaży będzie malał ze względu na fakt, że użytkownicy zaczęli stosować droższe media takie jak papiery i płótna artystyczne, tkaniny oraz podłoża sztywne.
Wartość sprzedaży mediów do wielkoformatowego druku inkjet wzrośnie z 3,7 mld dolarów w roku 2006 do 5,2 mld dolarów w roku 2011, co daje CAGR 7%. Wygląda na to, że wartość mediów w całkowitej sprzedaży wzrośnie z 41% w roku 2006 do 43% w 2011. Zjawisko to spowodowane jest zwiększeniem zużycia droższych mediów takich jak folie winylowe, tkaniny i płótna, jak również wzrostem liczby zainstalowanych drukarek produkujących więcej wydruków. Różnorodność istniejących obecnie na rynku drukarek inkjet na bazie tuszy wodnych, rozpuszczalnikowych oraz UV oznacza, że nadal będzie wzrastała ilość mediów. Do druku stosuje się różnorodne podłoża takie jak płótna artystyczne, folie winylowe, tkaniny, szkło, drewno, w zasadzie wszystko, na czym chcemy drukować. Przewiduje się, że gama mediów nadal będzie się powiększała, szczególnie gdy na rynku pojawią się nowe typy tuszy inkjet UV.
Wartość sprzedaży tuszy do wielkoformatowego druku inkjet wzrośnie z 3,6 mld dolarów w roku 2006 do 4,6 mld dolarów w 2011, co oznacza 5% roczny wzrost. Jednakże procentowy udział tuszy w całkowitej wartości sprzedaży będzie malał ze względu na zmiany na rynku: odchodzenie od droższych tuszy wodnych na rzecz tańszych rozpuszczalnikowych i UV.
Wiodące czynniki i trendy w roku 2007
Czynniki zewnętrzne
Rynek druku wielkoformatowego jest częścią większego rynku grafiki wystawienniczej, do którego zaliczają się Point of Purchase (POP), znaki sygnalne, oznakowania eksponowane w warunkach zewnętrznych, grafiki na pokazy handlowe, banery i inne typy większych grafik. Światowy rynek grafiki wystawienniczej szacuje się na około 100 mld dolarów. Obejmuje on zarówno druk analogowy, jak i cyfrowy. Druk analogowy – sitodruk, offset, fleksografia i rotograwiura – ma łącznie około 70% udziałów w całkowitej wartości tego rynku, z czego około połowy należy do sitodruku. Technologie cyfrowe, w tym głównie inkjet, ale także elektrofotografia i transfer termiczny reprezentują około 30% rynku. Rynek wielkoformatowej grafiki inkjet w dalszym ciągu rośnie dzięki większej ilości bardzo krótkich serii, których nie wykonywano poprzednio, jak również dzięki sitodrukowi. Grafice wystawienniczej druk cyfrowy oferuje zdecydowanie lepszą jakość, umożliwia druk obrazów fotograficznych, których nie da się wykonać w technice sitodruku. Ponadto, co jest bardzo istotne, zwiększa on wydajność produkcji.
Czynniki wewnętrzne
Według prognoz niektóre segmenty rynku takie jak np. druk tuszami wodnymi do ekspozycji w warunkach wewnętrznych (in-house), druk na drukarkach z tuszami o niskiej zawartości rozpuszczalników oraz druk tuszami UV będą ciągle rosnąć. Profesjonalny druk tuszami wodnymi pozostanie na tym samym poziomie. Nie powiększy się też sektor drukarek z tuszami opartymi na agresywnych rozpuszczalnikach produkowanych przez firmy w USA i Europie. Pewien wzrost tego segmentu rynku nastąpi u chińskich, koreańskich i tajwańskich producentów, ale zjawisko to jest ograniczone głównie do regionu Chin, Azji i krajów rozwijających się.
Drukarki na bazie tuszy wodnych
Sektor druku inkjet tuszami wodnymi dzieli się na profesjonalny druk komercyjny (print-for-pay – PFP) oraz wykorzystywany na miejscu (in-house). Sektor profesjonalny z kolei dzieli się ze względu na rozmiary drukarek na 24-36-calowy oraz powyżej 36 cali. Na rynku tym następuje przeważnie wymiana starych drukarek na nowe. Dochodowość sprzedaży w dalszym ciągu maleje ze względu na stałą konkurencję ze strony urządzeń drukujących tuszami o niskiej zawartości rozpuszczalników stosowanych do produkcji grafiki eksponowanej zarówno w warunkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych oraz drukarek z tuszami UV. Są one wykorzystywane do druku grafiki POP, która uprzednio była produkowana na drukarkach inkjet z tuszami wodnymi, a następnie laminowana na twardych podłożach.
Z drugiej strony jednak rośnie sektor in-house, ponieważ korporacje, agencje reklamowe, biura projektowe, uniwersytety, szpitale oraz firmy produkcyjne nadal kupują wielkoformatowe drukarki inkjet (głównie z tuszami wodnymi) do użytku wewnętrznego. W takich warunkach drukarki wykorzystujące tusze rozpuszczalnikowe czy UV nie mogą być używane ze względu na zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Wzrost tego sektora jest również wynikiem kupowania drukarek inkjet z tuszami wodnymi zarówno przez fotografów, jak i artystów, którzy stosują je do produkcji zdjęć oraz dzieł sztuki.
Drukarki z tuszami o niskiej zawartości rozpuszczalników
Drukarki takie pozwoliły wielu drukarzom dokonującym swego pierwszego zakupu wejść na rynek grafiki eksponowanej w warunkach zewnętrznych. Ankieta przeprowadzona przez I.T. wykazała, że drukarki z tuszami o małej zawartości rozpuszczalników są stosowane do druku grafiki eksponowanej zarówno w warunkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. One właśnie w głównej mierze spowodowały zahamowanie wzrostu zastosowania drukarek inkjet z tuszami wodnymi w aplikacjach typu PFT. Częściowo wywarły one także wpływ na rynek drukarek z agresywnymi tuszami rozpuszczalnikowymi, gdyż pozwoliły na druk we własnym zakresie grafiki, która wcześniej musiała być wykonywana w punkcie drukarskim posiadającym tego typu urządzenia.
Sektor drukarek z agresywnymi tuszami rozpuszczalnikowymi nie wykazuje wzrostu w prognozowanym okresie. Jest to spowodowane wprowadzeniem na rynek drukarek z tuszami UV, a przede wszystkim drukarek UV drukujących ze zwoju, które uważane są za rozwiązanie korzystniejsze dla środowiska aniżeli druk rozpuszczalnikowy.
Drukarki z tuszami UV
Drukarki inkjet z tuszami UV weszły na rynek zaledwie kilka lat temu i oferowane były tylko w konfiguracji flatbed. Obecnie można je kupić również jako roll-to-roll i hybrydowe. Drukarki UV flatbed oferowały zwiększoną produktywność zadrukowywania sztywnych podłoży, ponieważ umożliwiały bezpośredni druk na sztywnym materiale bez konieczności laminowania i montowania grafiki. Hybrydowe drukarki UV pozwalają na wykonywanie druku zarówno na sztywnych, jak i giętkich podłożach. Badania przeprowadzone przez amerykańską firmę konsultingową I.T. Strategies wykazały, że firmy posiadające hybrydowe drukarki UV wykorzystują możliwości drukowania na obu typach materiałach. Najnowsze drukarki UV drukujące ze zwoju zostały zaprojektowane specjalnie do drukowania na podłożach giętkich, w przeciwieństwie do drukarek hybrydowych, które stworzono z myślą o twardych materiałach, a giętkie były traktowane jako drugorzędne. I.T. Strategies przewiduje, że drukarki UV zarówno w konfiguracji flatbed, jak i roll-to-roll będą prawdziwym wyzwaniem zarówno dla drukarek z agresywnymi tuszami rozpuszczalnikowymi, jak i dla sitodruku. Drukarki UV postrzegane są także jako bardziej przyjazne dla środowiska aniżeli rozpuszczalnikowe drukarki inkjet i sitodruk. Problemy ochrony środowiska będą ograniczały zakres stosowania tuszy rozpuszczalnikowych
Prognoza dochodów w zależności od typu drukarki
Sektor profesjonalnego druku inkjet tuszami wodnymi (44- i 60-calowy) nadal jest ważnym źródłem dochodów pomimo względnego ustabilizowania się liczby sprzedawanych drukarek. Sektor drukarek o niskiej zawartości rozpuszczalników także generuje duże dochody, ponieważ małe punkty drukarskie kupują tego typu drukarki do wykonywania grafiki eksponowanej w warunkach wewnętrznych i zewnętrznych. Zauważa się też wzrost wszystkich sektorów drukarek UV, które obejmują teraz drukarki flatbed oraz roll-to-roll.
Prognoza dochodu w zależności od segmentu druku
W roku 2006 drukarki z tuszami wodnymi, których udział rynkowy od połowy lat 90. wynosił ponad 50%, teraz stanowią tylko 44%. Przewiduje się, że udział ten spadnie do 35% w 2011 roku. Drukarki UV inkjet, zarówno flatbed, jak i roll-to-roll, prawdopodobnie zwiększą swój udział rynkowy z 10% (903 mln dolarów) w roku 2006 do 22% (co się równa 2,7 mld dolarów) w 2011 roku. Daje to średni roczny wzrost 23%.
Druk inkjet tuszami wodnymi
Segment wielkoformatowego druku inkjet tuszami wodnymi (włączając w to drukarki, media oraz tusze) osiągnął w roku 2006 całkowitą wartość sprzedaży 3,9 mld dolarów. Wzrośnie ona nieznacznie do 4,2 mld dolarów w roku 2011, co daje tylko 1% roczny wzrost. Największy sektor profesjonalnych drukarek z tuszami wodnymi o szerokości powyżej 36 cali osiągnął w 2006 roku wartość sprzedaży 2,8 mld dolarów. Ulegnie ona zmniejszeniu do 2,7 mld dolarów w roku 2011, co będzie odbiciem zmniejszającej się dochodowości ze względu na konkurencję ze strony drukarek inkjet z tuszami o małej zawartości rozpuszczalników i i drukarek flatbed. W sektorze in-house należy się spodziewać wzrostu sprzedaży z 904 mln dolarów w roku 2006 do 1,3 mld dolarów w roku 2011, co daje 7% CAGR. Coraz więcej takich firm jak agencje reklamowe oraz placówek typu uniwersytety i szpitale zakupuje wielkoformatowe drukarki inkjet do wewnętrznego użytku w celu drukowania posterów i znaków sygnalnych. cdn.