Rynek dzienników w 2003 roku
6 Dec 2016 14:43

Rynek dzienników w 2003 roku poddany został znacznemu wstrzšsowi zwišzanemu z ukazaniem się ăFaktuÓ. Wejœcie tego tabloidu miało miejsce w czasie, kiedy rynek mediów, a szczególnie prasy przeżywał kryzys zwišzany ze spadkiem sprzedaży i wpływów reklamowych oraz ostrš wewnętrznš konkurencjš. W 2003 roku wystšpił dalszy spadek sprzedaży dzienników, który wyniósł prawie 2,5%. Wprowadzenie w paŸdzierniku 2003 roku przez Wydawnictwo Axel Springer Polska nowego dziennika ăFaktÓ spowodowało minimalny, bo 2,4% przyrost sprzedaży w grupie dzienników krajowych. W tej grupie dzienników bezpoœredni konkurent ăFaktuÓ, ăSuper ExpressÓ zmniejszył sprzedaż o prawie 8,5%. Duży spadek sprzedaży zanotowała ăTrybunaÓ. Zarysowały się pierwsze symptomy zmniejszenia sprzedaży prasy sportowej. Na tym tle grupa dzienników branżowych wykazała wzrost sprzedaży. Sukcesem jest wzrost sprzedaży ăGazety PrawnejÓ o ponad 8 tys. egzemplarzy œredniego nakładu, tj. o 13%. Wzrost sprzedaży wystšpił również w ăGazecie Giełdy ParkietÓ o 1200 egz. œredniego nakładu, tj. o 16%, czy też w ăPulsie BiznesuÓ o 6% (1236 egz.). Niewielkie spadki sprzedaży wykazały ăGazeta WyborczaÓ i ăRzeczpospolitaÓ pomiędzy 0,8 a 1,1%. Wprowadzenie na rynek ăFaktuÓ spowodowało przyspieszenie tempa spadku sprzedaży dzienników regionalnych, który wyniósł prawie 7% z tendencjš wzrostu. W I półroczu 2004 roku sprzedaż dzienników regionalnych była o 11,5% mniejsza niż w I półroczu 2003 r. W 2003 roku tylko 2 tytuły regionalne wykazały wzrost sprzedaży: ăNowa Trybuna OpolskaÓ (1,4%) oraz ăŻycie WarszawyÓ (16,8%). Pozostałych 29 tytułów wykazało spadki sprzedaży od 0,2 do 25,7%. I półrocze 2004 roku wykazało, że rynek dzienników powiększył się o 60 mln egz. sprzedanych gazet w stosunku do takiego samego okresu 2003 roku. Wejœcie ăFaktuÓ wywołało szereg działań obronnych. Dotyczyły one m.in. porzšdkowania layoutów, rozbudowy istniejšcych lub wprowadzania nowych dodatków tematycznych. Zintensyfikowała się również walka na gadżety. Dwie gazety regionalne obniżyły cenę do poziomu ceny ăFaktuÓ, tj. 1 zł. Mimo spadku sprzedaży dzienników przychody reklamowe brutto w tej grupie wzrosły o prawie 44%. W tym samym okresie przychody mediów wzrosły o 11% (wymienione wskaŸniki sš lekko zawyżone; wynika to ze zmiany metody liczenia i zakresu monitorowanych tytułów. Szacuje się przesunięcie w granicach 3-4%). Udział dzienników w rynku reklam wzrósł o prawie 4%, utrzymał się natomiast poziom magazynów. Mimo 3% wzrostu przychodów TV, jej udział w rynku zmniejszył się o prawie 4%. Ostra konkurencja między mediami wywołuje cišgłš walkę na rabaty, które sięgajš od 40 do 90% stawek cennikowych. Telewizja Publiczna okreœlajšc swoje stawki cennikowe narzuca innym mediom niedogodne warunki współpracy. Konsekwencjš tego sš skargi kierowane przez Agorę SA (ăGazeta WyborczaÓ), TVN i Polsat do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o stosowanie przez Telewizję Publicznš cen dumpingowych przez ănarzucanie nieuczciwych, rażšco niskich cen przy sprzedaży czasu antenowegoÓ. Pozytywnym sygnałem w 2004 roku jest 10% wzrost cen reklam w TV, ale również 8% przyrost wpływów reklamowych w I półroczu. Œwiadczy to o ożywieniu rynku i należy mieć nadzieję, że sprzyjać będzie jego rozwojowi. Spadek sprzedaży i wzrost kosztów w 2002 i 2003 roku wpłynęły na procesy konsolidacji i fuzje. W maju 2003 r. Polskapresse przejęła 25% udziałów w Oficynie Wydawniczej ăGłos WielkopolskiÓ, w ten sposób stajšc się wydawcš dwóch dzienników w Poznaniu. W paŸdzierniku wydawnictwo Orkla Media sprzedało grupie wydawniczej Polskapresse, wydawcy ăGazety WrocławskiejÓ, dwie gazety regionalne we Wrocławiu: ăSłowo PolskieÓ i ăWieczór WrocławiaÓ. 1 grudnia zamiast 3 dotychczasowych gazet ukazała się jedna: ăSłowo Polskie Gazeta WrocławskaÓ, w której ăWieczór WrocławiaÓ stał się codziennš wkładkš. W połowie roku przestało się ukazywać ăŻycie CzęstochowyÓ, ale powróciło na rynek ăŻycieÓ. Rozpoczęta w 2003 roku konsolidacja jest kontynuowana w 2004 roku, o czym œwiadczy zamiar kupna 2 gazet w Kielcach od grupy Sołowowa przez Orkla Media Polska czy też wystawienie na sprzedaż ăKuriera LubelskiegoÓ albo odkupienie 51% udziałów od NSZZ Solidarnoœć przez Orkla Media w spółce ăKresyÓ, wydawcy ăGazety WspółczesnejÓ w Białymstoku. Autor jest dyrektorem generalnym Izby Wydawców Prasy