Rynek materiałów samoprzylepnych w Europie Wschodniej
6 Dec 2016 14:44

W jednym z referatów wygłoszonych podczas kwietniowego 3. Forum Etykietowego w Poznaniu Hanna Barcińska, dyrektor zarzšdzajšcy firmy Avery Dennison w Polsce, przedstawiła najœwieższe informacje na temat sytuacji na rynku materiałów samoprzylepnych w naszej częœci Europy. Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty tego wystšpienia. Rynek etykiet samoprzylepnych to jeden z najdynamiczniej rozwijajšcych się sektorów poligrafii, nie tylko ze względu na coraz nowsze rozwišzania techniczne, ale też z uwagi na szybko zmieniajšce się oczekiwania drukarń i konsumentów. Oczywiœcie wymagania drukarń sš w dużej mierze uzależnione od wymagań ich klientów, czyli konsumentów. A potrzeby sš coraz większe i dotyczš m.in. różnicowania produktów w punktach sprzedaży, redukcji kosztów, wykonywania krótszych serii i mniejszych zamówień, produkcji wyrobów wolnych od wad czy wreszcie coraz krótszych terminów dostaw. Aby temu sprostać, drukarze wymagajš od swoich dostawców, m.in. producentów podłoży, coraz lepszych, niezawodnych produktów i coraz wyższego standardu obsługi. Charakterystyka rynku Rynek materiałów samoprzylepnych w Europie Wschodniej w zasadniczy sposób różni się od obrazu tej branży w krajach zachodnich, a dokładnie w krajach tzw. starej Unii. Tam mamy do czynienia z powolnym wzrostem wynikajšcym z wysokiego nasycenia rynku Đ œrednie zużycie materiałów samoprzylepnych wynosi 9-10 m2/osobę. W nowych krajach członkowskich UE z kolei następuje szybki wzrost, będšcy wynikiem niskiego nasycenia rynku wynoszšcego 2-3 m2/osobę. Globalna wartoœć rynku etykiet samoprzylepnych w 2004 roku wyniosła ok. 12 mld m2, z czego na kraje Europy Zachodniej przypadło 35% rynku, USA i Kanadę Đ 33%, zaœ na kraje Europy Wschodniej Đ zaledwie 4%. Już tylko te liczby pokazujš, jak duży potencjał tkwi w firmach działajšcych w naszej częœci Starego Kontynentu. Jeœli chodzi o zużycie na 1 osobę, najwyższe wskaŸniki odnotowywane sš w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (12 m2 ), Europie Zachodniej (10 m2) i Japonii (8 m2). W Europie Wschodniej nasycenie rynku wynosi œrednio 1,2 m2; niższe jest tylko w Ameryce Łacińskiej (1,3 m2) oraz w regionie Azji i Pacyfiku (0,5 m2). Natomiast ostatnie trzy regiony wykazujš najwyższe wskaŸniki rocznego wzrostu. W przypadku Europy Wschodniej wynosi on aż 17%, w regionie Azji i Pacyfiku Đ 13%, zaœ w krajach Ameryki Łacińskiej Đ 8%. W Europie Zachodniej, USA i Kanadzie, ze względu na stosunkowo duże nasycenie rynku, wzrost jest niewielki i wynosi œrednio 3% rocznie. Powyższe dane pochodzš z wewnętrznych badań przeprowadzonych przez Avery Dennison. Z kolei w przypadku informacji zebranych przez FINAT (Federation Internationale des Fabricants et Transformateurs dŐAdhesifs Thermocollants Sur Papiers et Autre Supports) dane liczbowe sš nieco inne, aczkolwiek trendy można zauważyć bardzo podobne. Jeœli chodzi o zużycie materiałów samoprzylepnych w Europie Zachodniej w 2004 roku, według danych FINAT wyniosło ono 9,6 m2 na osobę, w Niemczech Đ 9,2 m2/os. WskaŸniki dotyczšce Europy Wschodniej sš rzecz jasna diametralnie odmienne Đ œrednia dla całego regionu wynosi 2,2 m2, choć liczby te kształtujš się bardzo różnie w różnych krajach. I tak w Polsce œrednie zużycie wynosi 2,9 m2/os., ale już w Czechach jest niemal dwa razy wyższe Đ 5,3 m2. Podobny do Polski poziom wykazuje Słowacja, natomiast niższe wskaŸniki dotyczš krajów byłego ZSRR: w Rosji wynoszš one 1,1 m2/os., na Ukrainie Đ 0,2 m2. FINAT opublikował też dane dotyczšce wzrostu rynku materiałów samoprzylepnych w roku 2004. I tak największy wzrost odnotowano w Rosji Đ 25%. Na drugim miejscu znalazła się Polska (17%), na kolejnych miejscach Đ Czechy (14%), Słowacja (7%) i Ukraina (2%). Œredni wzrost dla całego regionu Europy Wschodniej wyniósł w 2004 roku 17%. Jeœli chodzi o Europę Zachodniš, wskaŸniki sš podobne do opublikowanych przez firmę Avery Dennison i wynoszš 4%. Najnowsze trendy w produktach i usługach Jak zatem widać, potencjał rynku w Polsce, jak również w całym regionie Europy Wschodniej, jest bardzo duży. Z tego względu dostawcy materiałów samoprzylepnych, także firma Avery Dennison, starajš się zaproponować swoim klientom coraz nowsze rozwišzania techniczne i logistyczne, majšce ułatwić im pracę. W zakresie nowych produktów warto wymienić chociażby etykiety typu clear-on-clear, które powoli zaspokajajš potrzeby przemysłu piwowarskiego. Stosujš je m.in. tacy producenci jak Budweiser czy Heineken. Na rynku pojawiły się także nowe materiały wierzchnie stworzone przez Avery Dennison, takie jak folia Iridescent i materiał Soft Touch. Wprowadzono również nowoczesne produkty z dziedziny materiałów o wysokiej wytrzymałoœci (durables), przeznaczone do specjalnych aplikacji zapewniajšcych wieloletnie użytkowanie produktu. Jeœli chodzi o sferę usług, to już jakiœ czas temu firma Avery Dennison wprowadziła program Exact, pomagajšcy w redukcji strat materiałowych (chodzi o dopasowywanie szerokoœci roli materiału do faktycznych potrzeb drukarni). Firma oferuje też m.in. analizy etykiet i materiałów, stałe wsparcie techniczne, wprowadza rozwišzania typu e-commerce, które pozwalajš na szybszy kontakt z klientem. Etykiety samoprzylepne Đ nowe aplikacje Jak już wspomniano, jednš z nowoœci rynkowych, które pojawiły się w ostatnim czasie, sš etykiety typu clear-on-clear stosowane m.in. w branży piwowarskiej. Jednym z producentów, którzy zdecydowali się na ich wprowadzenie, był amerykański Bud-weiser. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę, sprzedaż piwa Bud Light wzrosła po wprowadzeniu nowego rodzaju etykiety. Firma ăprzepytałaÓ też swoich klientów na temat wrażeń dotyczšcych nowej etykiety. Z badań tych wynika, że klienci zdecydowanie preferujš nowy rodzaj etykiet (samoprzylepne zamiast klejonych na mokro), zaœ sama marka Bud Light jawi się dzięki temu jako bardziej nowoczesny, œwieży i wyrafinowany produkt. Wœród innych nowych produktów wprowadzonych ostatnio na rynek przez Avery Dennison znalazły się także nowe rodzaje etykiet zamykajšcych przeznaczonych m.in. dla przemysłu spożywczego i kosmetycznego oraz etykiety na tuby, również stosowane w branży kosmetycznej. Opracowano na podstawie wystšpienia Hanny Barcińskiej podczas Forum Etykietowego w Poznaniu