Salon i konferencja
6 Dec 2016 14:44
W Muzeum Plakatu otwarto 2 lipca br. XII Salon Plakatu Polskiego. Ekspozycji towarzyszyła konferencja Stowarzyszenia Twórców GraŢki Użytkowej, która odbywała się w dniach 2-3 lipca w sali kinowej Muzeum Narodowego w Warszawie. Nad sprawami merytorycznymi czuwał Michał Warda z wilanowskiego Muzeum.
Katarzyna Matul (historyk sztuki) przedstawiła swoje przemylenia na temat okrelenia ăplakaty autorskieÓ. Czym sš? Czemu służš? Do jakiego stopnia akceptowalne sš przemiany funkcji plakatu?
Jacek Mrowczyk (projektant i redaktor krakowskiego kwartalnika ă2+3DÓ) omówił rolę plakatu jako rodka przekazu informacji na tle rozwijajšcych się intensywnie nowoczesnych mediów.
Michał Ki (profesor katowickiej Akademii Sztuk Pięknych) zajšł się zjawiskiem współczesnego plakatu funkcjonujšcego poza instytucjami i orodkami kojarzonymi z aktywnš, opiniotwórczš działalnociš kulturalnš.
Andrzej Leraczyk (graŢk-projektant z Krakowa) zastanawiał się nad współczesnym plakatem polskim w kontekcie graŢki użytkowej.
Andrzej Kisielewski (historyk sztuki i kulturoznawca) bronił tezy, że dzisiejsze plakaty będšce ănatrętnymi komunikatamiÓ służš kamuflowaniu zastanej rzeczywistoci i przez swojš perswazyjnoć budujš nowš rzeczywistoć. Majš zatem doć często mocno ăpodejrzanyÓ charakter.
Aleksandra Giza (projektantka i badaczka teorii projektowania z Krakowa) porównywała polskie dokonania w dziedzinie plakatu z osišgnięciami amerykańskimi i zachodnioeuropejskimi z końca XX wieku.
Przy okazji wernisażu wystawy XII Salonu Plakatu odbywały się w Wilanowie pod nazwš ăPolska Szkoła PlakatuÓ warsztaty przygotowane przez Studio Bakalie Đ Visual Art &Design z Warszawy.
Tak więc mielimy już kolejnš ciekawš imprezę inspirowanš przez Stowarzyszenie Twórców GraŢki Użytkowej Đ organizację, która istnieje niewiele ponad rok, a działa zdecydowanie prężniej niż przywyklimy do tej pory. AT