Otwarcie Polski na rynek Unii Europejskiej oznacza dla przedsiębiorstw poligraficznych nowe możliwoci, zwišzane ze wzrostem zainteresowania zagranicznych klientów polskš ofertš.
Oprócz standardowych zleceń pojawiajš się zapytania o rzadko dotychczas spotykane usługi takie jak numerowanie, adresowanie, personalizacja czy drukowanie zmiennych kodów kreskowych.
W Europie Zachodniej jest bowiem wiele firm specjalizujšcych się w wysyłaniu materiałów reklamowych na zlecenie. Nie posiadajš one jednak własnych drukarń, produkcję poligraficznš zlecajš na zewnštrz wymagajšc przy tym, aby to drukarnia nanosiła zarówno adres, jak i datę wysyłki czy numer klienta.
Ta gałš produkcji poligraficznej może stać się w przyszłoci dużym ródłem zamówień również dla polskich drukarń, tym bardziej że obecnie coraz rzadziej wystarcza sprzedaż wyłšcznie usługi drukowania. Dzi klientom należy zaproponować także wartoć dodanš. Może niš być wysyłka, przyklejanie elementów reklamowych, np. etykiet czy wspomniana personalizacja. A nanoszenie informacji w postaci kodów kreskowych, adresów itp. staje się coraz łatwiejsze dzięki m.in. urzšdzeniom przeznaczonym do instalowania w liniach produkcyjnych. Sš one dostępne w ofercie amerykańskiej firmy Videojet, reprezentowanej w Polsce od ponad 10 lat przez dystrybutora, firmę Ewa Bis. Drukarki bezkontaktowe, bo o nich mowa, pracujš w technologii ink-jet i znajdujš zastosowanie wszędzie tam, gdzie produkt poligraficzny trzeba uzupełnić o zmienne dane. Sš to drukarki atramentowe sterowane własnym komputerem, a od powszechnie znanych drukarek komputerowych różni je przede wszystkim brak własnego napędu. Oznacza to, że sš przeznaczone do instalowania w maszynach drukujšcych i introligatorskich, liniach do pakowania w folię czy kopertowania. W dużym uproszczeniu drukarka jest zbudowana z trzech podstawowych elementów: głowicy drukujšcej, zespołu dozowania rodków drukujšcych oraz kontrolera systemu, czyli komputera sterujšcego zarówno pracš urzšdzenia, jak i bazš danych przeznaczonych do nadrukowania. Instalacja drukarki polega na umieszczeniu głowicy lub głowic drukujšcych nad miejscem, w którym produkt się przesuwa oraz połšczeniu drukarki z liniš poprzez detektor produktu i czytnik prędkoci linii. W czasie pracy kontroler pobiera dane o pojawiajšcym się produkcie, prędkoci przesuwu i decyduje, w którym momencie rozpoczšć drukowanie, tak aby nadruk znalazł się w oznaczonym miejscu z dokładnociš do 1 mm. Drukarki mogš drukować pionowo i poziomo, również do góry. Jeżeli na maszynie drukarskiej nie ma miejsca na zainstalowanie głowicy drukarki, może ona również pracować niezależnie, traci jednak swš podstawowš zaletę, jakš jest możliwoć pracy w linii, a co za tym idzie Đ brak obsługi.
Videojet stara się przystosować swojš ofertę do potrzeb większoci klientów. Oferuje kilka typów drukarek różnišcych się technologiš drukowania, parametrami nadruku, rodzajem rodków drukujšcych i oczywicie cenš. Posiadamy zarówno proste urzšdzenia przeznaczone do nanoszenia kilku linijek tekstu, daty, numeru, jak i bardzo skomplikowane i szybkie umożliwiajšce drukowanie tekstów o dowolnym kroju czcionki, grafiki z rozdzielczociš do 1200 dpi czy zmiennych kodów kreskowych Đ mówi Zbigniew Janiak, graphics manager w firmie Ewa Bis. Najszybsza z naszych maszyn drukuje z prędkociš do 300 m/min, czyli porównywalnš z prędkociš zwojowych maszyn offsetowych Đ dodaje.
Urzšdzenia Videojet mogš drukować na wszystkich podłożach, łšcznie z tworzywami sztucznymi i powierzchniami o wysokiej chropowatoci Đ jest to tylko kwestia dobrania odpowiedniego atramentu. Dzięki temu znajdujš naprawdę wiele zastosowań. Najprostszym jest numerowanie druków, formularzy, biletów, losów loteryjnych, a nawet gazet. Sš drukarnie, które używajš drukarek bezkontaktowych do znakowania arkuszy numerem zmiany w celu okrelenia odpowiedzialnych za ewentualne błędy w procesie produkcji cišgłej. Drukarki mogš służyć również do datowania, adresowania, drukowania pocztowych kodów kreskowych, czyli wszędzie tam, gdzie drukowaniu towarzyszy wysyłka materiałów Đ wylicza Zbigniew Janiak. Drukarki bezkontaktowe umożliwiajš także bardziej zaawansowane zastosowania. Jednym z popularniejszych jest nanoszenie zmiennych kodów kreskowych na druki bšd formularze, których ogromne iloci zużywajš np. firmy ubezpieczeniowe, spedycyjne czy wysyłkowe. Urzšdzenia te efektywnie zastępujš wszelkie systemy etykietujšce, pozwalajšc oszczędzić pienišdze wydane na etykietę i uniknšć problemów zwišzanych z uszkodzeniem oznakowanego etykietš produktu w trakcie pakowania. Zaawansowanš formš zastosowania drukarek bezkontaktowych jest personalizacja, tj. zwracanie się do adresata bezporednio w formie osobowej. Nowoczesne urzšdzenia sš w stanie pokryć nadrukiem całš stronę A4, umiecić w dowolnym miejscu czasopisma czy katalogu tekst reklamowy, a nawet sterujšc liniš produkcyjnš decydować, jakie wkładki czy strony znajdš się w egzemplarzu przeznaczonym dla konkretnego czytelnika. Drukarki bezkontaktowe pozwalajš zaoszczędzić czas od momentu wydrukowania pracy do jej wysyłki. Można bowiem zatrudnić kilkanacie osób, które dzień i noc będš naklejały adresy lub tę samš pracę wykonać w cišgu godziny za pomocš urzšdzania zainstalowanego w linii Đ przekonuje Zbigniew Janiak.
Na czym polega przewaga tego typu urzšdzeń nad drukiem cyfrowym czy drukarkami laserowymi? Druk cyfrowy to znakomite rozwišzanie, ale jest jeszcze drogi i przy dużych nakładach (od kilkudziesięciu tysięcy sztuk miesięcznie) bardziej opłacalne sš drukarki bezkontaktowe. W Polsce przyjęło się, że adres musi być wydrukowany z tš samš jakociš jak np. folder reklamowy. Jest to niepotrzebne generowanie kosztów Đ adres służy przecież tylko do tego, aby przesyłka dotarła we właciwe miejsce. Odbitka wykonana na drukarce laserowej jest droższa niż na drukarce typu ink-jet, ponadto laser zużywa bardzo dużo energii i wymaga częstego serwisu Đ wyjania Z. Janiak.
Powyższe argumenty przemówiły już do RR Donnelley, warszawskich drukarń Team i Lotos oraz Poczty Polskiej.
Warto rozważyć dodanie usług adresowania czy personalizacji do własnej oferty. Korzyciš będzie nie tylko pozyskanie nowego klienta, ale także wymierny zysk, który dla wartoci dodanej przeważnie jest znacznie wyższy niż dla usługi podstawowej i ogólnodostępnej, jakš jest druk Đ uważa Zbigniew Janiak.
Artykuł sponsorowany
Wyłšczny dystrybutor firmy
Videojet Technologies Inc. w Polsce
PPH ,,EWA-BISÓ Sp. z o.o.
02-246 Warszawa, ul. Geologiczna 4
tel. (+48 22) 868 28 47, 868 28 54
fax 868 28 59, mob. 0 602 755040
e-mail: info@ewabis.com.pl, www.ewabis.com.pl