Oscar Wilde zwykł drwić ze swojej rychłej śmierci słowami: „Ta tapeta jest potworna – jedno z nas musi odejść.” Trudno mu się dziwić – ścienna „dekoracja” była w kolorze szarobrązowym i nadgryziona zębem czasu łuszczyła się tu i ówdzie. Od czasów słynnego pisarza tapeta przebyła długą drogę – dziś projektanci uderzają w liryczne tony nazywając „piątą ścianą” udekorowane wydrukami sufity.
Oczywiście i w dawnych czasach tapety były dekorowane eleganckimi nadrukami w formie arrasów izolujących duże domy lub ręcznie malowanymi w Chinach jedwabiami, jednak były one dostępne jedynie dla najbogatszych. Pierwsza maszyna do drukowania kolorowych tint na arkuszach tapety powstała w 1785 roku i rozpoczęła industrializację nowatorskich projektów do dekoracji przestrzennych salonów w całej Europie. Opatentowane rozwiązanie Louisa-Nicolasa Roberta do produkcji tapet na papierze ciągłym było prawdziwym branżowym przełomem, jednak moim skromnym zdaniem wcale nie mniejszym jest druk cyfrowy, który dokonał przełomowej transformacji w zakresie skrojonej na miarę dekoracji wnętrz.
Szybciej, taniej, mniej odpadów
Liczne wcielenia tapety na przestrzeni wieków pokazują, że branża drukarska nieustannie wprowadza innowacje i upowszechnia najlepsze praktyki w projektowaniu. Doskonale było to widać na tegorocznych targach Heimtextil, gdzie premierę miała maszyna HP Indigo 20000 Digital Press, najnowocześniejsze cyfrowe rozwiązanie drukujące powtarzalne, bezmarginesowe wydruki z prędkością 1515 m2/h, dzięki któremu przyciągające uwagę nowe wzory mogą być wprowadzane na rynek szybciej niż kiedykolwiek przedtem, niższym kosztem i przy mniejszej ilości odpadów.
4. rewolucja przemysłowa w technikolorze
Zmiany technologiczne przynoszą 4. rewolucję przemysłową również do świata dekoracji wnętrz. Wiele mówi się o życiu w cyfrowej erze, ale nieliczni zastanawiają się, co to tak naprawdę oznacza dla sposobu, w jaki projektujemy i dekorujemy otaczający nas świat. Wpływ cyfrowej transformacji może być najbardziej widoczny w naszych mieszkaniach i biurach. Najnowocześniejsze cyfrowe technologie druku pozwalają na kreację niezwykłych, spersonalizowanych obrazów nawet od 1 sztuki. Firmy takie jak HP przenoszą cyfrową kreatywność do świata rzeczywistego, umożliwiając dekorowanie tego, co najważniejsze dla wszystkich – ścian i otaczających nas obiektów. Przez wykorzystanie atramentów lateksowych na bazie wody projektanci mogą ozdabiać zasłony, rolety, poduszki, klosze, torby i inne przedmioty nadrukami wysokiej jakości i w sposób ekologiczny. Jeszcze do niedawna akceptowano fakt, że opary farb mogą być szkodliwe zarówno dla naszego zdrowia, jak i środowiska. Teraz możemy dekorować bez tego typu kompromisów. Zaawansowane rozwiązania technologiczne zmieniają reguły gry – wydruki lateksowe pozwalają na uzyskanie żywych, nasyconych obrazów bezpośrednio w biurze projektowym, ponieważ maszyny nie emitują żadnych oparów chemicznych.
Kreatywność bez ograniczeń
Kiedy mówimy o zmianie cyfrowego krajobrazu, komentatorzy często zwracają uwagę, że to konsumenci stymulują transformację biznesową żądając coraz lepszego poziomu obsługi i dostępności przez całą dobę. To samo dotyczy świata designu. W przeszłości projektanci i ich klienci dostosowywali swoje oczekiwania do ograniczonych możliwości technicznych. Dziś oczekują perfekcji i innowacji. Punktem wyjścia dla projektantów takich jak Chloe Nalwoga, z którą ostatnio współpracowała firma HP, jest szerokie spektrum kolorów i faktur. Świat poligrafii musi dotrzymywać kroku nieskrępowanej kreatywności projektantów i szczególnej dbałości o detale; w dużym stopniu już to robi. Katja Behre, założycielka Katja Popp i specjalistka w dziedzinie psychologii barw zauważa, że kiedy zaczynała karierę w branży designu 10 lat temu, z trudem znajdowała odpowiednich wykonawców swoich projektów. Teraz projektanci mają mnóstwo wyjątkowych możliwości kreacji i drukowania swoich prac.
Jennifer Castoldi, dyrektor zarządzająca Trendease International, multimedialnej firmy projektowo-badawczej, jest pod wrażeniem rozwoju technologicznego w zakresie dekoracji wnętrz. Wskazuje na tapety antybakteryjne, przeznaczone dla szpitali i łazienek, czy tapety samoprzylepne, które można z łatwością samodzielnie aplikować na ściany, jako sygnały szerszego trendu funkcjonalnego pojmowania designu. HP jest dumnym partnerem Jennifer Castoldi w dostarczaniu takich możliwości. Pod jej przewodnictwem wspomniani projektanci, do których dołączyła Annette Taylor Anderson, dyrektor kreatywna w ATADesigns, specjalizująca się we współczesnych pokryciach ściennych i muralach dla zastosowań komercyjnych i mieszkaniowych, stworzyli tzw. concept roomy na stoisku HP podczas targów Heimtextil. Ich intencją było opowiedzenie historii poruszających współczesne problemy, takie jak starzenie się, zrównoważony rozwój, globalne ocieplenie czy wymieranie gatunków, poprzez dekoracje wewnętrzne wykonane przy użyciu technologii HP Latex i HP Indigo.
Terence Raghunath
Business Development Manager
for Printed Decorative Applications, HP Inc.
Tłumaczenie: AN