Podczas codziennych zakupów miliony Polaków muszą dokonywać wyboru spomiędzy niezliczonej ilości produktów. Każdy producent chciałby oczywiście, by to właśnie jego towar znalazł się w koszyku. Etykieta może mieć zdecydowany wpływ na to, po którą pastę do zębów czy jogurt sięgnie klient.
Na rynku dostępne są najróżniejsze rodzaje etykiet, poczynając od zwykłych, jednostronnych, drukowanych na papierze lub folii, poprzez etykiety dwustronne aż po uszlachetniane złoceniami, specjalnymi lakierami wypukłymi bądź też aktywnymi w promieniach UV.
Tajemnicza etykieta Tym, co jednak najbardziej przykuwa uwagę, są zwłaszcza te etykiety, które nie tylko wyróżniają produkt wizualnie, ale też zachęcają klienta do "działania". Najlepszym przykładem są tu tzw. ścieżki klejowe z perforacją i poddrukiem. Z zewnątrz wyglądają jak każda zwyczajna etykieta: mogą zawierać dowolną grafikę i być dowolnej wielkości. Klej znajduje się tylko po bokach etykiety, a środek, dzięki perforacji, może zostać oderwany przez konsumenta. Ponieważ ścieżki klejowe są wykonane z papieru, na spodniej części można pisać długopisem. Tego typu etykiety mogą być wykorzystywane jako kupony konkursowe. Ponadto ścieżki klejowe z perforacją są przydatne przy wszelkiego rodzaju programach lojalnościowych czy akcjach rabatowych. Wystarczy, że bezklejowa część etykiety zostanie oderwana z opakowania, a następnie pokazana w sklepie. Na jej spodniej części mogą być również zawarte informacje dostępne tylko dla tych, którzy zakupią towar (np. przepisy kulinarne, ciekawostki na temat produktu lub producenta). Dzięki temu każdy, kto kupi przedmiot opatrzony tego typu etykietą, poczuje się kimś wyjątkowym, dopuszczonym do pewnego rodzaju tajemnicy.
Konkursowe wyklejanki Podobnym, równie ciekawym rozwiązaniem jest tzw. sandwich - etykieta dwuwarstwowa z odklejaną warstwą wierzchnią, którą można przeklejać w inne miejsce. Sprawia to, że jest ona bardzo ceniona jako chwyt marketingowy np. we wszelkiego rodzaju promocjach dla dzieci. Maluchy mogą wówczas zbierać naklejki do albumów, wykorzystywać je do upiększania pokoju itp. Istnieje możliwość zadruku 3 stron tego typu etykiet, co pozwala na umieszczenie dużej ilości informacji na stosunkowo niewielkiej powierzchni produktu.
Wiele stron, wiele zastosowań Podobny efekt można również uzyskać stosując etykiety typu Multitac. Dają one możliwość zadruku nawet do 4 stron, a wyglądem przypominają książeczkę, którą można otwierać i zamykać. Nawet po wielokrotnym użyciu etykieta wciąż idealnie przylega do opakowania. W przypadku, gdy producent jest zobligowany przepisami do zamieszczenia na produkcie konkretnych informacji (farmacja, chemia), warto zdecydować się na takie etykiety. Pozwala to uniknąć kosztów produkcji ulotek, klient zaś ma zawsze wszystkie potrzebne informacje w zasięgu ręki. Etykiety typu Multitac są też niezawodne w przypadku produktów eksportowych. Zamiast kupna opakowania w różnych wersjach językowych, producentowi wystarcza jedna etykieta. Takie rozwiązanie daje możliwość dystrybucji towaru na różne rynki w zależności od ich aktualnych potrzeb. W razie konieczności towar może być przeniesiony z kraju, w którym nie cieszył się popytem do tego, w którym będzie chętnie kupowany. Jest to duże ułatwienie dla producentów uzależnionych do tej pory od ilości opakowań do sprzedania w danej wersji językowej.
Flaga na maszt! Nic nie poprawi jednak sprzedaży tak jak etykiety promocyjne wyróżniające produkt na półce, np. chorągiewki ze ścieżką klejową wystające poza opakowanie. Uzyskana w ten sposób nieregularność kartonika czy butelki zwróci uwagę klienta. Pomocne jest tu również zastosowanie przyciągającej wzrok grafiki, tym bardziej, że chorągiewki da się zadrukować obustronnie w pełnej gamie kolorów. Fragment z klejem może być wykonany z przezroczystej folii, nie są więc zakrywane żadne elementy pierwotnego opakowania. Materiał służący do wykonania tego typu etykiet jest też specjalnie usztywniony tak, by nie odkształcały się one po zapakowaniu produktu w kartony zbiorcze i podczas transportu. Etykiety ze ścieżką klejową mogą być stosowane również jako zakładki w gazetach. Klej znajdujący się na ich fragmencie znacznie ułatwia aplikację (nie ma bowiem potrzeby nanoszenia silikonu, jak w przypadku wkładek tradycyjnie stosowanych w prasie), a wystająca poza strony część zakładki bez kleju pozwoli klientowi otworzyć gazetę dokładnie w tym miejscu, na które chcielibyśmy zwrócić jego uwagę.
Właśnie o to zabiegają każdy producent oraz agencja reklamowa: by przyciągnąć wzrok konsumenta, rozbudzić jego zainteresowanie produktem. Od tego momentu bowiem już tylko krok, by sięgnął po portfel. Inwestycja w ciekawe etykiety z całą pewnością będzie więc inwestycją owocną.
Magdalena Karczmarczyk