Serwis bez przestojów
6 Dec 2016 14:53
Przestoje w drukarni oznaczają dla jej właściciela spadek liczby klientów i wykonanych zleceń, a – co za tym idzie – mniej pieniędzy. Dlatego od pewnego czasu serwis oferowany przez dostawcę urządzeń drukujących wciąż zyskuje na znaczeniu. Kupując nową maszynę klienci coraz częściej pytają nie tylko o funkcjonalność urządzenia. Na pierwszy plan wysuwają się kwestie napraw i konserwacji. Nikt bowiem nie lubi być pozostawiony na lodzie.
Klienci drukarń oczekują od nich uwzględniania trzech podstawowych zasad. Usługa ma być wykonana szybko, tanio i przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych. Mogłoby się wydawać, że zakup nowoczesnego urządzenia stanowi gwarancję spełnienia wszystkich tych kryteriów. Czy rzeczywiście tak jest?
Producenci urządzeń do druku masowego wabią drukarzy nowinkami technicznymi, zbliżeniem jakości cyfrowej do offsetowej, możliwością zadruku coraz to większego spektrum mediów, z roku na rok oferując przy tym niższe koszty eksploatacji. Wszystko wygląda niemal idealnie, aż do momentu pierwszych napraw serwisowych. Często okazuje się, że podpisany kontrakt serwisowy gwarantuje np. pięciogodzinny czas reakcji, ale czas ten dotyczy jedynie godzin pracy serwisu. Awaria wiązać się zatem może z wielogodzinnym przestojem produkcyjnym, czego konsekwencją będą realne straty finansowe drukarni. Niekiedy jedynym wyjściem z sytuacji może być „podzlecenie” pracy innej, zaprzyjaźnionej drukarni, która – o ile ma wolne moce produkcyjne – pozwoli nam wywiązać się z umowy z klientem i jednocześnie pochłonie profity ze zlecenia – wyjaśnia Jarosław Arendt, koordynator sekcji Production Printing w Ricoh Polska.
Chcąc zabezpieczyć klientów przed niepotrzebnymi przestojami, firma Ricoh wprowadziła do oferty nowy pakiet serwisowy ORU (Operator Replaceable Units).
Konserwuje operator
Idea ta powstała na bazie doświadczeń Ricoh Europe. Jak tłumaczy firma, ORU to system wsparcia serwisowego przeznaczony dla segmentu urządzeń produkcyjnych z serii Ricoh PRO, zarówno kolorowych, jak i czarno-białych, których użytkownicy oczekują maksymalnej niezawodności wszystkich dostępnych funkcji. Osiągnięcie deklarowanego przez Ricoh poziomu tej niezawodności (99,5 proc.) było możliwe jedynie dzięki wprowadzeniu nowej opcji, polegającej na szkoleniu wybranego operatora maszyny przez serwis Ricoh w zakresie technik serwisowych. Pozwoliło ono na prowadzenie podstawowych prac serwisowych i konserwacyjnych w oparciu o dostarczony, nadmiarowy zestaw modułów zamiennych. Jak informuje Ricoh, dokonywanie konserwacji i napraw przez operatora maszyny umożliwia jej modułowa budowa oraz ergonomiczna konstrukcja większości zespołów.
Zdaniem producenta, opcja ORU jest szczególnie przydatna dla firm działających 24 godziny na dobę. Jeżeli jakość obrazu ulegnie pogorszeniu lub maszyna przejdzie w tryb offline, przeszkolony operator będzie w stanie przeprowadzić rutynową obsługę serwisową, bez straty czasu spowodowanej oczekiwaniem na pracownika serwisu. Panel sterowania zastosowany w urządzeniu do druku produkcyjnego informuje operatora w sytuacji, gdy jeden z modułów uległ uszkodzeniu, zużyciu lub wymaga wymiany.
Szybko i bezboleśnie
Zespoły wymieniane przez operatora dostarczane są w pakiecie ORU. Wśród nich znajdują się: rolki transportu i podawania papieru, pas transferowy, bębny światłoczułe, developer, zespoły ładowania bębna, zespoły czyszczenia bębna i pasa, filtry kurzu i ozonu oraz cały zespół transferu. Zużyte części zostają zachowane do regeneracji lub wymiany dokonywanej przez pracownika serwisu technicznego firmy Ricoh w możliwie szybkim terminie.
Jak twierdzi firma Ricoh, operator maszyny może dokonać wymiany większości podzespołów w ciągu kilku minut. Po odkręceniu śrub blokujących i osłon podzespoły wysuwa się z urządzenia, dzięki czemu wymiana np. bębna światłoczułego po 2 500 000 odbitek trwa około 10 minut.
Dodatkowo klienci decydujący się na opcję ORU są identyfikowani przez system serwisowy firmy Ricoh. Producent zapewnia, że jeżeli przeszkolony operator będzie wymagał pomocy, inżynierowie Ricoh z działu wsparcia skontaktują się z nim telefonicznie i na bieżąco pomogą mu przejść przez procedurę wymiany zespołów maszyny. Jeśli – mimo to – operator będzie miał trudności z rozwiązaniem problemu, inżynier serwisowy zostanie niezwłocznie wysłany na miejsce w celu udzielenia pomocy.
Ochrona serwisowa realizowana przez Ricoh Polska to zestaw usług świadczonych na terenie całej Polski przez wysoko wykwalifikowaną kadrę inżynierów, w ramach najwyższych profesjonalnych standardów. W trosce o zadowolenie naszych klientów i jakość usług w obszarze druku produkcyjnego, całość wsparcia technicznego realizujemy z najwyższym priorytetem ważności, dostosowując sposoby komunikacji do indywidualnych wymagań klienta – podsumowuje Jarosław Arendt.
Na podstawie materiałów firmy Ricoh opracowała DA