Spotkanie poligrafów w Krakowie
6 Dec 2016 14:44

Pod takim tytułem firmy Fototype i Reprograf zorganizowały 29 wrzeœnia miniseminarium branżowe połšczone z prezentacjš nowej siedziby krakowskiej filii Fototype oraz niedawno zainstalowanych w niej urzšdzeń firmy Screen. Przypomnijmy, że działajšca od wielu lat warszawska firma Fototype przed ponad dwoma laty postanowiła rozszerzyć swojš działalnoœć na inne częœci Polski. Najpierw powstał oddział w Krakowie, niebawem Đ kolejne w Gdańsku i Białymstoku; ten drugi jakiœ czas potem został przeniesiony do Rzeszowa. W ostatnich miesišcach w Krakowie zainstalowano sprzęt japońskiego producenta Dainippon Screen dostarczony przez Reprograf. Właœnie z tej okazji obie firmy postanowiły zaprosić do nowej krakowskiej siedziby Fototype przedstawicieli małopolskich drukarń, partnerów handlowych i prasę branżowš. Spotkanie odbywało się w kompleksie Buma Square Business Park, w którym mieœci się też Fototype. Rozpoczęli je wspólnie kierownik krakowskiej filii Fototype Violetta Kulińska i szef krakowskiego oddziału firmy Reprograf Ryszard Garula. Następnie goœci powitali Zenon Niedbalski, prezes i właœciciel Fototype, wraz z Tadeuszem Figurskim, wiceprezesem Reprografu. Ten drugi przyznał, że zna właœciciela Fototype od wielu lat, ale współpraca obu firm do tej pory istniała w niewielkim zakresie. Dopiero instalacje trzech naœwietlarek w Krakowie zapoczštkowały jej nowy etap. Następnie odbyła się seria prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli Reprografu. Jako pierwszy wystšpił Tadeusz Figurski, który krótko scharakteryzował rozwój firmy Reprograf, podkreœlajšc kluczowe wydarzenia, jakie miały miejsce w ostatnich latach: przenosiny do nowej warszawskiej siedziby, przejęcie działalnoœci Kodak Polychrome Graphics w Polsce, podpisanie umów dystrybucyjnych z takimi potentatami rynkowymi jak Screen czy Komori. Poinformował też o kończšcej się właœnie budowie nowej siedziby krakowskiego oddziału firmy Reprograf, podkreœlajšc, że dziœ rynek ten jest dla firmy 2. rynkiem w Polsce. Tadeusz Figurski poinformował też o podpisaniu kolejnej umowy na dostawę systemu CtP; tym razem nabywcš urzšdzenia firmy Screen jest znana krakowska drukarnia Leyko. Kolejne wystšpienie, przygotowane przez Dariusza Kosińskiego, dotyczyło rozwišzań firmy Screen oferowanych przez firmę Reprograf, ze szczególnym uwzględnieniem systemów CtP. Wspomniano też o nowoœciach pokazanych przez Screena na majowych targach drupa Đ uczestnicy spotkania mieli m.in. możliwoœć zapoznać się z odbitkami pochodzšcymi z maszyny True-Press, wyposażonej w system naœwietlania płyt, oraz proofami wykonanymi w systemie Digital Matchprint firmy KPG. Kolejny referat wygłosiła Maria Œlesicka, a dotyczył on mediów dostępnych w ofercie Reprografu oraz urzšdzeń do kolorowego druku cyfrowego Konica Minolta (patrz s. 38). Na zakończenie Tadeusz Figurski przedstawił ofertę Reprografu w zakresie termicznych płyt CtP. Częœć konferencyjnš zakończył Zenon Niedbalski, przedstawiajšc korzyœci, jakie płynš dla drukarń i wydawnictw ze współpracy z usługowym studiem prepress i naœwietlarniš. Podkreœlił przy tym, że jego firma, poza naœwietlaniem płyt, oferuje też inne usługi: projektowanie i obsługę graficznš, naœwietlanie filmów, proofing, impozycję i wydruki wielkoformatowe. Właœnie ze względu na wcišż silnš pozycję filmu na rynku w krakowskim oddziale Fototype Đ poza pełnoformatowš naœwietlarkš CtP i cyfrowym prooferem kontraktowym EPSON 9600 sterowanym RIPem Best Đ w krótkim czasie zainstalowano dwie naœwietlarki CtF firmy Screen: w półformacie i w pełnym formacie oraz system do odbitek próbnych z filmów Đ Matchprint. Tym samym, jak zapewnił Zenon Niedbalski, Fototype może zaoferować małopolskim drukarniom pełnš gamę usług z zakresu prepress, odcišżajšc w znaczšcym stopniu drukarzy od częœci niezwišzanej z drukowaniem. Po zakończeniu miniseminarium uczestnicy spotkania przeszli do znajdujšcego się piętro niżej lokalu zajmowanego przez Fototype. Tu odbyła się prezentacja na żywo nowej naœwietlarki CtP. Jest to pełnoformatowy model Screen PlateRite serii 8000, pracujšcy w technologii termicznej. Naœwietlarka jest sterowana systemem workflow PuzzleFlow, dostarczonym przez polskš firmę AC&C HSH Group (warto w tym miejscu podkreœlić, że większoœć urzšdzeń Screena instalowanych w Polsce przez Reprograf jest dostarczana właœnie z systemem PuzzleFlow). Jak już wspomniano, alternatywš dla płyt CtP sš dwie naœwietlarki CtF w formatach B2 i B1, na których w Fototype używany jest film KODAK Recording 2000 typu HardDot, o twardym punkcie rastrowym, co znacznie podnosi jakoœć kopii i druku z płyt analogowych. *** Po prezentacji goœcie Fototype i Reprografu przenieœli się do kolejnej częœci budynku (sprawdzajšc i doceniajšc tym samym jego wielofunkcyjnoœć) na występ krakowskiego kabaretu ăSpotkanie z balladšÓ. Częœci rozrywkowej towarzyszył poczęstunek, przy którym kontynuowano kuluarowe rozmowy w gronie Đ nie tylko krakowskich Đ poligrafów. SS