Spotkanie z Gutenbergiem w Muzeum Drukarstwa
6 Dec 2016 14:44

W dniu 11 maja w Muzeum Drukarstwa Warszawskiego odbyła się uroczystoœć wręczenia nagród i wyróżnień w konkursie na iluminację strony Biblii Gutenberga oraz otwarcie wystawy pokonkursowej. Konkurs ten stanowi częœć przed-sięwzięcia ăStaruszek drukÓ realizowanego wspólnie przez Muzeum oraz TYPOficynę ăFiretÓ, której właœciciel Wiktor Krzysztoporski, dysponujšcy pewnš liczbš arkuszy oryginalnego czerpanego papieru z lat 30., był pomysłodawcš konkursu. Celem konkursu było stworzenie pracy, która następnie Đ powielona za pomocš nowoczesnych technik Đ wraz z filmem ukazujšcym historię drukowania trafiłaby do szkół (nie tylko poligraficznych) popularyzujšc dawne techniki typograficzne, iluminatorskie i inne sposoby artystycznego zdobienia ksišżek. Ze strony Muzeum opiekę nad konkursem sprawowały Joanna Maruch-Folwarska i Maria Biegańska. Zaproszenia do udziału w konkursie skierowano do 16 osób, z których 10 nadesłało swoje prace. Byli to zarówno profesjonalni iluminatorzy, jak i studenci ASP w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Buch Kunstschule w Lipsku oraz Zakładu Konserwacji Papieru i Skóry Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Ich zadaniem było własnoręczne wykonanie iluminacji do poddruku na wspomnianym papierze czerpanym, a wszystkie elementy tematyczne miały być zgodne z treœciš ăGenesisÓ Đ oryginalnej strony Biblii Gutenberga. Prace opatrzone pseudonimami, co stanowiło gwarancję bezstronnoœci oceny, rozpatrywało jury pod przewodnictwem Michała Hilchena, profesora warszawskiej ASP, w którego skład weszli: Barbara Rogalska Đ dyrektor Muzeum, Jadwiga Tryzno, Andrzej Tomaszewski, Dariusz Subocz oraz Maciej Jędrysik. Profesor Michał Hilchen przyznał, że był to jeden z trudniejszych konkursów, w których uczestniczył. Ideš konkursu, która przyœwiecała organizatorom, było przypomnieć i przybliżyć współczesnemu człowiekowi Biblię Gutenberga, jego czasy, jego widzenie œwiata i przede wszystkim widzenie ksišżki Đ powiedział. Đ Efekt konkursu to nie tylko naœladownictwo, czasem niezwykle wierne, odpowiadajšce epoce, ale własne przetworzenie, a często zupełnie nowoczesne œrodki zastosowane bardzo umiejętnie, w sposób indywidualny i jednoczeœnie naprawdę twórczy. Podkreœlał też trudnš pracę jury i długotrwałe debaty, gdyż Đ jak stwierdził Đ w zasadzie wszystkie prace zasługiwały na nagrodę. Zwycięzcš konkursu został Kamil Królikowski, student V roku konserwacji dzieł sztuki (specjalizacja: konserwacja papieru i skóry) toruńskiego UMK; jego pracę uznano za ăutrzymanš w stylistyce najbliższej epoce Jana GutenbergaÓ. Przyznano też dwa wyróżnienia: Wandzie i Bogusławowi Orlińskim oraz Włodzimierzowi Rudnickiemu. Wszyscy uczestniczšcy w konkursie otrzymali dyplomy. Patronat nad konkursem, który uœwietnił obchody Dnia Drukarza oraz obchodzone w br. XXV-lecie Muzeum Drukarstwa Warszawskiego, objšł prezydent Warszawy Lech Kaczyński. Patronem medialnym była Poligrafika. IZ