Sprostać wymaganiom rynku
6 Dec 2016 14:55

Branża drukarska ma się dobrze. Choć niektórzy od lat głoszą koniec słowa drukowanego, nic nie wskazuje na to, aby to nastąpiło. Rynek druku zmienia się jednak bardzo szybko. Chcąc sprostać konkurencji, zakład poligraficzny musi zaoferować dużo więcej niż tylko dobrą jakość i niskie ceny. Czasy, kiedy klienci zamawiali materiały w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy, odeszły w przeszłość. Teraz dominują zlecenia szybkie i krótkie, a klienci coraz częściej oczekują nowych, ciekawych produktów, które będą dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Technologia cyfrowa daje takie możliwości. 17 i 18 listopada w warszawskim hotelu Boss odbyła się konferencja „Akademia Konica Minolta”, do udziału w której zaproszono klientów firmy. Zaprezentowano im najnowsze rozwiązania Konica Minolta, które pomagają w prowadzeniu i rozwoju firmy. Mateusz Woźniak, dyrektor sprzedaży urządzeń produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska zapowiedział początek cyklu spotkań, podczas których Konica Minolta chce mówić o nowych rozwiązaniach wspomagających rozwój biznesu. Jedyne, do czego możemy się przyzwyczaić, to do ciągłych zmian. Należy zatem zredefiniować rynek zaprzęgając do tego wiedzę na poziomie akademickim oraz najnowszą technologię Konica Minolta. W ramach Akademii chcemy pokazywać trendy rynkowe i kierunki, w jakich zmierza branża drukarska. Naszym celem jest edukacja i inspiracja do działania – powiedział. W ramach Akademii goście mogli się zapoznać z narzędziami Konica Minolta do prowadzenia marketingu bezpośredniego i personalizacji przekazu, aplikacją Photobook, która pozwala na własnoręczne zaprojektowanie i zamawianie w drukarni fotoksiążek przez Internet oraz usługą Color Care, umożliwiającą zarządzanie jakością barwy w druku produkcyjnym zgodnie z normą ISO 12647-8. Jak dotrzeć do odbiorcy? Reklamy drukowane można znaleźć wszędzie: na słupach ogłoszeniowych, przystankach autobusowych i w skrzynkach pocztowych. Nie gwarantuje to jednak, że odbiorcy zapoznają się z nimi. Klienci nauczyli się bowiem selekcjonować informacje. Zamiast zalewać odbiorców informacjami, które ich nie interesują, lepiej dać im to, czego potrzebują. Inaczej większość reklam ląduje w koszach na śmieci. Na szczęście druk cyfrowy pozwala na dotarcie z komunikatem nawet do pojedynczych klientów. Szybkie drukowanie zmiennych danych i wysyłanie tak przygotowanych materiałów do odbiorców umożliwia technologia VDP. Jednym z jej zastosowań jest korespondencja masowa. Pozwala też na drukowanie np. pojedynczych egzemplarzy gazet lub książek i stworzenie krótkiej serii z indywidualnymi okładkami dla poszczególnych klientów. Mogą na nich widnieć ich imiona, nazwiska, a nawet zdjęcia. Konica Minolta oferuje dwie aplikacje do personalizacji druku – Printgroove VDP Darwin oraz PrintShop Mail. Pozwalają one na szybką personalizację dowolnego elementu dokumentu: tekstu, grafiki, koloru, tabel, układu, stylu znaków i tła. Dzięki nim można szybko i łatwo tworzyć różne wersje dokumentów dla poszczególnych odbiorców oraz łączyć stałe elementy strony ze zmiennym tekstem i obrazami. Program współpracuje z większością baz danych, z plikami tekstowymi oraz plikami arkuszy kalkulacyjnych. Łatwość obsługi i możliwość szybkiej zmiany wyglądu dokumentu powodują, że jest to doskonałe narzędzie dla firm świadczących usługi mailingowe oraz prowadzących masową korespondencję z klientami. Photobook, czyli własna książka ze zdjęciami Zaciekawienie gości Akademii wzbudziła aplikacja Photobook Konica Minolta, która pozwala na własnoręczne zaprojektowanie i zamówienie w drukarni przez Internet fotoksiążek, kalendarzy lub pocztówek wykonanych według własnego pomysłu i z własnymi komentarzami. Moda na takie usługi dotarła już do Polski z Europy Zachodniej. Tak jak kiedyś wyciągaliśmy z szafy albumy z rodzinnymi zdjęciami, tak teraz możemy pochwalić się profesjonalnie wydrukowaną książką, w której są fotografie z naszego ślubu, chrzcin dziecka lub wakacji. Photobook to kolejne z rozwiązań Konica Minolta przeznaczone dla laboratoriów, agencji fotograficznych oraz drukarń cyfrowych, które chcą poszerzyć swoją działalność o nowe obszary. Dzięki technologii cyfrowej i oprogramowaniu Photobook drukarnie mogą wydrukować nawet jeden egzemplarz takiej fotoksiążki i będzie to dla nich opłacalne – mówi Adam Bieniewski, Production Printing & Solutions Product Manager Konica Minolta Business Solutions Polska. Konica Minolta Photobook ma modułową architekturę. Moduł Designer przeznaczony dla klienta jest dostępny bezpłatnie w Internecie. Pozwala on na zaprojektowanie na domowym komputerze fotoksiążki, kalendarza czy pocztówki według własnego pomysłu. Użytkownik musi tylko precyzyjnie wskazać, czego oczekuje od drukarni. Jest to możliwe dzięki interfejsowi opartemu na ikonach graficznych, który krok po kroku prowadzi go przez proces projektowania i zamawiania produktu. Umożliwia wybór papieru, obwoluty, tła, maski, layoutu oraz kadrowanie zdjęcia. Po dokonaniu płatności przez Internet, co potwierdza aplikacja, zamówienie zostaje skierowane do druku. Obsługa programu jest bardzo intuicyjna i wygodna w użyciu. Dla drukarni przeznaczony jest specjalny moduł Production, który pozwala zarządzać całym procesem produkcyjnym od momentu otrzymania zamówienia aż po wydruk gotowej książki. Wszystkie zaprojektowane wzory i dokumenty są zabezpieczone specjalnym kodem, dzięki czemu ich ponowne drukowanie przez innych użytkowników jest niemożliwe. Produkcja fotoksiążek jest bardzo zyskowna. Drukarnie, które dysponują potrzebnym wyposażeniem i inwestują tylko w kupno oprogramowania, muszą sprzedawać około 20 fotoksiążek miesięcznie, aby na tym zarabiać. Dla mniejszych firm Konica Minolta przygotowała specjalną ofertę. Oferuje kilka modułów oprogramowania o mniejszych możliwościach, dzięki którym nawet niewielkie przedsiębiorstwo może wejść na rynek. W trosce o kolor Podczas spotkania Konica Minolta zaprezentowała również usługę Color Care, umożliwiającą zarządzanie jakością barwy w druku produkcyjnym. Dzięki niej klienci mają pewność, że jakość otrzymywanych wydruków i odwzorowanie kolorów spełniają najbardziej wymagające międzynarodowe normy. Kiedy urządzenie poprawnie przejdzie proces certyfikacji, technik serwisu wystawia odpowiedni dokument potwierdzający tę zgodność. Certyfikacja urządzeń przeprowadzana jest przez techników Konica Minolta i składa się z dwóch etapów. Pierwszy to kalibracja modułu drukującego. Wykonywana jest podczas każdej wizyty technika u klienta, np. przy okazji wymiany materiałów eksploatacyjnych. Aby mieć pewność, że maszyna prawidłowo przenosi wszystkie kolory i półtony, sprawdzane są wszystkie elementy kontrolne. Muszą one spełniać wymogi normy ISO. W drugim etapie, po sprawdzeniu przestrzeni barwnej i ewentualnej korekcie, tworzony jest profil barwny dla każdego materiału używanego do druku. Dzięki usłudze Color Care wydruki symulujące pracę offsetu można wykonać na urządzeniach produkcyjnych Konica Minolta bizhub PRESS C6000/7000/8000, w które wyposażonych jest wiele drukarń offsetowych. Dokąd zmierza branża drukarska Gościem specjalnym Akademii był dr Mariusz Trojanowski, który wygłosił wykład na temat sposobów budowania lojalności klientów za pomocą marketingu bezpośredniego. Wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali podpisany przez niego egzemplarz jego najnowszej książki „Marketing bezpośredni. Koncepcja-zarządzanie-instrumenty”. Z dużym zainteresowaniem uczestników konferencji spotkał się panel dyskusyjny „Narzędzia marketingu bezpośredniego wykorzystywane przez firmy z branży poligraficznej w Polsce”. Dyskusja koncentrowała się wokół aktualnej sytuacji rynkowej oraz przyszłości marketingu bezpośredniego. Wnioski, jakie wyciągnęli dyskutanci, są jednoznaczne – należy różnicować swoją ofertę rynkową, poszukiwać nowych produktów i nie dreptać w miejscu – skomentował Adam Bieniewski. Panel dyskusyjny oraz pokaz możliwości aplikacji Konica Minolta przy wykorzystaniu urządzeń serii bizhub PRESS C8000 wzbudził ogromne zainteresowanie gości. Trzecia już edycja Akademii Konica Minolta stała się ważnym wydarzeniem dla całej branży poligraficznej, czego dowodem była wypełniona po brzegi sala. Opracowano na podstawie materiałów firmy Konica Minolta