Stabilnoć i powtarzalnoć form fleksograficznych
6 Dec 2016 14:44
Ankieta przeprowadzona wród fachowców z branży fleksograficznej wykazała, że najważniejszym tematem wymagajšcym badań i znalezienia najlepszych rozwišzań jest zapewnienie stabilnoci i powtarzalnoci w wykonywaniu form drukowych.
Przy obecnej sytuacji w zakresie kosztów, stale zmniejszajšcej się wielkoci nakładów, wyższych prędkociach drukowania i rosnšcych wymaganiach jakociowych coraz częciej o sukcesie drukarni decydujš jakoć wykonania formy drukowej oraz stabilnoć i powtarzalnoć wyników. Przy dużej różnorodnoci płyt drukowych powstaje więc pytanie: która płyta jest najlepsza do okrelonego zamówienia?
Aby dogłębnie przeanalizować ten problem, podjęto szereg badań majšcych na celu opracowanie charakterystyki porównawczej występujšcych na rynku płyt fleksograficznych pod kštem jakoci, stabilnoci i powtarzalnoci przeniesienia tych samych danych na konwencjonalne i cyfrowe formy drukowe przy różnych materiałach i technikach wytwarzania. Producenci płyt, zakłady reprodukcyjne i użytkownicy mieli za zadanie, odpowiednio do swojego wyposażenia, wykonać w normalnych warunkach codziennej praktyki co trzy tygodnie trzy jednakowe formy drukowe. Celem było wykazanie tolerancji specyficznych dla danej techniki przy wykonywaniu różnych form drukowych, a nie ocena błędów w produkcji. Generalnym zamiarem było znalezienie odpowiedzi na następujšce pytania:
Ľ jak dokładny i stabilny jest proces wykonywania form drukowych w codziennej praktyce?
Ľ jak dokładnie dane dotyczšce obrazu sš przekształcane w formy drukowe na różnych kliszach i przy różnych sposobach wykonania?
Ľ jaka jest powtarzalnoć przy wykonywaniu tych form?
Bazš oceny był 20-stopniowy klin z liniaturš 42 l/cm, z pokryciem powierzchni od 2 do 100%, wartoci tonalne przebiegu między 30 i 98%, różne pisma negatywowe i pozytywowe od 5 do 10 punktów oraz negatywowe i pozytywowe linie od 0,05 do 0,40 mm. Ocena próbnych odbitek, zastosowanej liniatury rastra i kšta jego nachylenia następowała na podstawie motywów przyjętych do drukowania.
Formy testowe były wykonywane w liniaturze rastra najczęciej stosowanej w codziennej pracy: 42 l/cm. Ponieważ największš trudnociš w reprodukcji jest zakres wiateł, badano głównie wartoci tonalne klina ze stopniem pokrycia 2, 4 i 6%. Poza tym te wartoci tonalne podlegajš największym obcišżeniom podczas drukowania. Badano też powtarzalnoć w obrębie tonów rednich z pokryciem powierzchni 31%. Im dokładniej ten ton może być modelowany przy trzykrotnej produkcji, tym wyższa jest powtarzalnoć formy i stabilniejsze ponowne ustawienie przestrzeni mieszania barw.
Pomiaru pokrycia powierzchni nie dokonywano za pomocš kamery CCD, gdyż nie zapewniało to pewnych wyników. Mierzono za pomocš optycznego porównywania mikroskopowych zdjęć, na podstawie porównywania z wielkociami wzorcowymi.
Przedmiotem badań były m.in. kšty nachylenia linii rastra w celu uniknięcia mory, porównanie przyrostu wartoci tonalnych na różnych płytach fotopolimerowych (konwencjonalnych i cyfrowych). Badano też próbne odbitki (proofy), wykonywane z tych samych danych w odstępach co trzy tygodnie w celu sprawdzenia powtarzalnoci.
Szczegółowy przebieg badań, przyjęte parametry i mierzone wielkoci oraz rezultaty omawia Manfred Hornschuh w artykule ăEin heikles ThemaÓ w numerach 3/2004 i 4/2004 ăFlexo+Tief-Druck" .
Opracowanie: ZZ