Standardy w poligrafii
6 Dec 2016 14:50

Ponad 200 osób z całej Polski wzięło udział w Konferencji Poligraficznej „Standardy w poligrafii” zorganizowanej 22 kwietnia na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich przez Polską Izbę Druku. Było to jedno z najważniejszych wydarzeń towarzyszących targom Poligrafia 2009. W tym roku konferencja odbyła się w innej niż dotychczas formule – prezentacje zostały podzielone na trzy bloki tematyczne, w ramach których prelegenci występowali z krótkimi, 7-minutowymi prezentacjami. Każdy z bloków wieńczyła dyskusja z udziałem referentów oraz ekspertów branżowych, którymi byli: w bloku nr 1 – Konrad Blachowski i Maciej Lewy (Drukarnia LCL), nr 2 – Maciej Baur (Agfa Graphics) i Cezary Nazar (drukarnia Cezar), nr 3 – Jacek Bucholc (Ferag Polska). Moderatorami dyskusji w poszczególnych blokach byli przedstawiciele mediów branżowych: Anna Naruszko (Poligrafika) wspólnie z Arturem Dziedzicem („Vidart”), Jolanta Ziemniak-Ronke („Świat Druku”) i Tomasz Nowak („Print & Publishing”) oraz Andrzej Palacz („Wydawca”) i Tomasz Krawczak („Świat Poligrafii”). Całość prowadził Tomasz Pawlicki z firmy Heidelberg Polska. Pierwszy blok poświęcony został zagadnieniom standaryzacji w zakresie systemów workflow i systemów zarządzania produkcją wykorzystywanych w zakładach poligraficznych. W tej części spotkania głos zabrali: Tomasz Drążek (ACCHSH), Mariusz Sosnowski (Infosystems), Robert Wieczorek (Heidelberg Polska), Krzysztof Sadziński (Agfa Graphics) i Tomasz Gogacz (Kodak Polska). Podczas dyskusji moderatorzy zadawali m.in. pytania o praktyczne aspekty standaryzacji procesów: czy warto podnosić koszty i czy drukarnia może standaryzować samodzielnie, czy lepiej zatrudnić wyspecjalizowaną firmę? Ważny był również czynnik ludzki – jak reagują pracownicy i czy nie obawiają się, że przez automatyzację stracą pracę? Kolejny blok tematyczny dotyczył standaryzacji procesów zarządzania barwą w zakresie prepressu i drukowania. Wystąpili w nim: Tomasz Dąbrowa, Konrad Blachowski (obaj reprezentujący Instytut Mechaniki i Poligrafii Politechniki Warszawskiej), Andrzej Kunstetter (Heidelberg Polska), Robert Kuczera (Michael Huber Polska) oraz Mariusz Geras (Kodak Polska). Podczas toczącej się dyskusji prelegenci odpowiedzieli m.in. na pytania: jak przygotowana jest odbitka kontraktowa?; jakie parametry druku należy kontrolować i jak często?; w jaki sposób drukarnia powinna wprowadzać standardy w zakresie barw?; jak można usprawnić druk farbami spotowymi? oraz jak przekonać drukarnie, że warto zainwestować w standaryzację procesów? W trzecim, zamykającym konferencję bloku tematycznym, związanym z zagadnieniami standaryzacji w obszarze postpressu, głos zabrali Jerzy Petriaszwili (Instytut Mechaniki i Poligrafii Politechniki Warszawskiej, współautorem wygłoszonego referatu był Yuriy Pyr’yev) oraz Piotr Skarbek-Kozietulski z firmy Müller Martini. Moderatorzy zadawali pytania głównie pierwszemu prelegentowi i pytali m.in. o to, czy drukarnie posiadają sprzęt do testowania wytrzymałości opraw i czy istnieje konkretny odpowiedni czas na takie badania? Jerzy Petriaszwili poproszony został także o omówienie różnych metod badania wytrzymałości opraw. Konferencja Poligraficzna 2009 została przygotowana przy współudziale Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz Instytutu Mechaniki i Poligrafii Politechniki Warszawskiej, a nad jej stroną merytoryczną czuwała Rada Programowa w składzie: Tomasz Pawlicki (przewodniczący), Maciej Baur, Konrad Blachowski, Tomasz Dąbrowa, Artur Dziedzic i Jerzy Petriaszwili. Wśród ponad 200 uczestników spotkania znalazło się 40 wykładowców i 43 słuchaczy z trzech uczelni wyższych kształcących poligrafów oraz pięciu kierunkowych szkół średnich. Sponsorem głównym tegorocznej konferencji była firma Deu-tsche Leasing Polska, sponsorami wspierającymi – Heidelberg Polska, Kodak Polska, Michael Huber Polska oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie. Imprezę licznie wsparły też magazyny i portale branżowe. Mówi Ryszard Czekała, dyrektor biura Polskiej Izby Druku: Bardzo dziękujemy za przybycie wszystkim uczestnikom, a także osobom i firmom, które przyczyniły się do zorganizowania naszej tegorocznej Konferencji Poligraficznej. Jesteśmy zdania, że w obecnym, niełatwym dla branży okresie osiągniętą frekwencję możemy uznać za duży sukces. Z kolei ze strony uczestników słyszymy, że przypadła im do gustu nowa forma prezentacji referatów oraz prowadzenia konferencji i dyskusji. Już dziś zatem zapowiadamy kolejną jej edycję, o szczegółach której poinformujemy w stosownym czasie. Opracowano na podstawie informacji PID