Studio Bell stawia na UVgel
19 May 2017 11:11

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zgodnie z przewidywaniami nowa technologia UVgel firmy Canon oraz pierwszy wykorzystujący ją system Océ Colorado były niekwestionowanymi hitami tegorocznych targów Fespa 2017, odbywających się w dniach 8-12 maja w Hamburgu. Jak wynika ze wstępnych informacji, podczas targów udało się sprzedać ponad 70 urządzeń, co przy uwzględnieniu zamówień 30 urządzeń w przedsprzedaży daje wynik ponad 100 urządzeń od czasu premiery systemu w marcu. Jedno z nich trafi do warszawskiego Studia Bell, które będzie pierwszym użytkownikiem systemu Océ Colorado 1640 w naszym kraju.

Entuzjastyczna reakcja rynku

Jeszcze przed targami Fespa, na których technologia UVgel oraz ploter Océ Colorado miały swoją komercyjną premierę, zainteresowanie nimi ze strony dostawców usług druku było ogromne i w samym regionie EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki) firma Canon przyjęła 30 wstępnych zamówień. Kontrakty te zostały zawarte głównie między bezpośrednią organizacją sprzedażową Canona a uznanymi producentami z obszaru sign&display, z których większość jest już użytkownikiem jednego lub kilku systemów Océ Arizona. Od 8 maja, pierwszego dnia targów Fespa, na których – wg wstępnych informacji – podpisano ponad 70 kontraktów, do gry włączyli się także partnerzy handlowi Canon. Jesteśmy przekonani, że technologia UVgel będzie miała ogromny wpływ na rynek graficzny i

reklamowy dzięki oferowanej produktywności, jakości, różnorodności obsługiwanych mediów oraz niskim kosztom eksploatacji – komentuje Mark Lawn, dyrektor ds. profesjonalnych rozwiązań druku na Europę w firmie Canon Europe. – Reakcja rynku na technologię UVgel jest więcej niż entuzjastyczna, o czym świadczy ilość przyjętych na urządzenie Océ Colorado zamówień. Dostawcy usług druku, którzy spontanicznie decydowali się na zakup tuż po marcowej premierze w Venlo, są absolutnie przekonani o unikalnych parametrach naszej technologii oraz o korzyściach, które przyniesie ona ich biznesom.

Pokaz druku na urządzeniu Océ Colorado, co godzinę odbywający się na stoisku firmy Canon podczas targów Fespa 2017, przyciągał niezmiennie liczną widownię. Drukowano różnorodne aplikacje do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych, takie jak banery reklamowe, plakaty, folie do roll-upów, oznakowania miękkie, grafikę podłogową, canvas oraz tapety strukturalne, a dla zainteresowanych klientów przygotowano specjalne wzorniki prezentujące możliwości technologii UVgel w różnych aplikacjach.

Pokonać ograniczenia

Zespół Canon Polska, licznie w tym roku reprezentowany na stoisku firmy Canon, również może pochwalić się sukcesem i pierwszą sprzedażą systemu Océ Colorado na polskim rynku. Premierowy model trafi do warszawskiego Studia Bell, działającego od 1998 r. i będącego klientem firmy Canon (wówczas Océ) od 14 lat. Współpraca rozpoczęła się od mediów; pierwszą maszyną był ploter Océ CS 6060, a kupiona w dalszej kolejności maszyna Océ Arizona 350 GT była pierwszą Arizoną 350 GT zainstalowaną na 

stołecznym rynku. W 2014 roku Studio Bell rozszerzyło swój park maszynowy o ploter Océ ColorWave 500.

Studio Bell obsługuje zarówno firmy, jak i klientów indywidualnych w zakresie takim jak drukowanie plakatów, grafik wystawienniczych, naklejek itp. (zleceniodawcami są m.in. studenci Akademii Sztuk Pięknych  i sama ASP). Druga gałąź działalności firmy to szeroko pojęte oznakowania wizualne, m.in. kompleksowa obsługa nowo powstających biur, które Studio Bell wyposaża w fototapety, folie na przeszklenia itp. 

Na park maszynowy firmy składa się – oprócz wymienionych systemów produkcyjnych firmy Canon – także system drukujący w technologii lateksowej, na którym do tej pory realizowana jest produkcja fototapet. Inwestycja w system Colorado była nie tyle podyktowana chęcią rozszerzenia oferty produktów, ile ograniczeniami, z którymi związane jest drukowanie lateksowe. Lateks, oparty na technologii termicznej, wciąż charakteryzuje się słabą powtarzalnością kolorystyczną wydruków, a wygrzewanie w wysokiej temperaturze powoduje deformację geometryczną podłoży – wyjaśnia Bartosz Świderski, właściciel Studia Bell. 

– Przy fototapetach bywa to wada dyskwalifikująca. Nauczyliśmy się pracować z technologią lateksową, nasi klienci są zadowoleni z jakości naszych usług, ale liczę, że z nową technologią UVgel firmy Canon osiągniemy lepsze efekty przy mniejszym nakładzie pracy. Najważniejsza jest dla mnie obecnie lepsza powtarzalność kolorystyczna – zazwyczaj drukujemy wzory składające się z wielu brytów: odcień od pierwszego do ostatniego bezwzględnie musi być taki sam. Technologia lateksowa jest pod tym względem problematyczna.

Co przekonało Bartosza Świderskiego do technologii UVgel, to przede wszystkim jej ekologiczność oraz jakość, powtarzalność i wydajność druku, choć właściciel Studia Bell obawia się również tzw. chorób wieku dziecięcego, nieuniknionych w przypadku pracy z nową technologią w warunkach typowo produkcyjnych. Czekaliśmy na technologię o podobnych parametrach ekologicznych jak lateks, bo to dla naszych klientów priorytet – zdradza Bartosz Świderski. 

– Nasze produkty instalujemy w budynkach zarządzanych przez światowe korporacje, w których świadomość ekologiczna jest na bardzo wysokim poziomie. Fototapety wydrukowanej w tradycyjnej technologii UV czy ekosolwentowej na pewno sprzedać im się nie da. Druk głowicami piezoelektrycznymi daje większą szansę na wyższą powtarzalność kolorystyczną. Po pierwszym zetknięciu z technologią UVgel mogę się o niej wypowiadać w samych pozytywach, ale jak będzie w produkcji – czas pokaże. Jest to jednak zupełnie nowa technologia, testowana przede wszystkim w laboratorium. Jednak zdaniem firmy Canon poza oczywistą innowacją, jaką jest UVgel, wiele rozwiązań zastosowanych w urządzeniu zostało dostosowanych do potrzeb nowej technologii i jest od wielu lat z powodzeniem stosowanych w innych systemach firmy Canon, co powoduje, że ryzyko wystąpienia „chorób wieku dziecięcego” zostało ograniczone do minimum.

Rozwinąć skrzydła z Océ Colorado

Proponowane przez firmę Canon warunki finansowe związane z zakupem systemu Océ Colorado (koszt zakupu maszyny, koszt atramentów itp.) Bartosz Świderski ocenia jako korzystne, ale to nie one przesądziły o decyzji zakupowej: Koszty atramentu w świadczonych przez nas usługach stanowią kilkanaście procent, więc obniżenie ich o kilka procent nie będzie bardzo odczuwalne. Co innego prędkość drukowania – ten aspekt jest dla nas bardzo istotny i z Océ Colorado mamy szansę na druk w trzykrotnie wyższej prędkości niż obecnie przy zachowaniu wysokiej, akceptowalnej dla wszystkich jakości. To duży skok wydajności, który – mam nadzieję – pozwoli nam rozwinąć skrzydła i realizować zlecenia z większym komfortem czasowym. Dotychczas proces drukowania znacząco ograniczał naszą produktywność. Nasza współpraca z firmą Océ/Canon trwa już 11 lat, poznaliśmy się dobrze, mamy do siebie zaufanie, więc z niecierpliwością czekam na instalację. Ta ma się odbyć pod koniec sierpnia br. i będzie pierwszym systemem Océ Colorado zainstalowanym w warunkach produkcyjnych w Polsce. W Polsce maszyna zostanie po raz pierwszy zaprezentowana szerszej publiczności na Festiwalu Druku i Marketingu, odbywającym się w dniach 13-14 września br. w Warszawie. AN