Subskrypcja – słuszna decyzja
18 Oct 2019 08:47

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Czas przygotowania do druku niższy o ponad 21 proc., prędkość drukowania wyższa o około 5 proc., zaoszczędzone 10 palet papieru miesięcznie na makulaturze, wzrost wydajności o ok. 13 proc. czy dodatkowe 248 roboczogodzin miesięcznie na realizację innych zleceń – to tylko najbardziej wymierne korzyści, jakie austriacka drukarnia Klampfer Gruppe odniosła po nieco ponad roku, jaki minął od wdrożenia modelu subskrypcji firmy Heidelberg.

Austriacka drukarnia Klampfer Gruppe z siedzibą w St. Ruprecht an der Raab jako jeden z pierwszych klientów podpisała w kwietniu 2018 roku kompleksową umowę abonamentową z Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg). Umowa ta obejmuje całą produkcję drukowaną firmy Klampfer przez okres 5 lat. W ramach kontraktu niemiecki koncern zainstalował dwie nowe maszyny drukujące Speedmaster XL 106 oraz Speedmaster SX 52 i całe związane z nimi oprogramowanie oraz dostarcza wszystkie materiały eksploatacyjne i usługi konsultingowe. Ponadto drukarnia Klampfer zawarła z firmą Heidelberg umowę na dostawę materiałów eksploatacyjnych do maszyny Speedmaster XL 106-8P, która została dostarczona w 2016 roku. Po ponad roku współpracy opinia drukarni Klampfer jest bardzo pozytywna: Dzięki subskrypcji Heidelberga znacząco podnieśliśmy wydajność procesów w naszej drukarni – mówi Daniela Klampfer, dyrektor zarządzająca Klampfer Gruppe. – Nasze maszyny drukujące wykorzystywane są bardziej efektywnie, dzięki czemu dysponujemy dodatkowymi zasobami, które możemy wykorzystać do poszerzenia bazy klientów. Wybór modelu subskrypcji był z pewnością słuszną decyzją.

Wyższa wydajność i znaczące oszczędności

Jednym z elementów modelu subskrypcji są usługi doradcze, świadczone przez doświadczonych konsultantów firmy Heidelberg w celu usprawnienia procesów produkcyjnych. Dzięki nim maszyny w drukarni Klampfer usytuowane są w taki sposób, aby zapewnić optymalny przepływ materiałów, odległości pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy są krótsze, zaś oznaczenia pokazują dokładnie, gdzie należy odłożyć papier i inne materiały eksploatacyjne. Cały obszar produkcyjny został dzięki tym zabiegom uporządkowany. Wydajność maszyn w ciągu kilkunastu miesięcy od wdrożenia modelu subskrypcji wzrosła dzięki wielu czynnikom. Czasy przygotowania do druku spadły średnio o ponad 21 proc., prędkość drukowania wzrosła średnio o około 5 proc., a ilość odpadów papieru zmniejszyła się średnio o 19 proc. W efekcie drukarnia Klampfer oszczędza około 110 000 arkuszy makulatury miesięcznie, co odpowiada 10 paletom papieru. Wydajność jako całość wzrosła średnio o około 13 proc. Drukarnia zyskała dodatkowe 248 roboczogodzin miesięcznie na realizację innych zleceń.

Dzięki subskrypcji Heidelberga znaczny wzrost wydajności w drukarniach można uzyskać przede wszystkim poprzez osiągnięcie optymalnej interakcji pomiędzy różnymi elementami, obejmującymi maszyny drukujące, materiały eksploatacyjne, oprogramowanie, usługi i odpowiednie zmienne referencyjne zaczerpnięte z naszych danych – mówi prof. Ulrich Hermann, członek zarządu odpowiedzialny za rozwiązania w zakresie cyklu życia produktu i chief digital officer w firmie Heidelberg. – Aby to zadziałało, konieczne są kompleksowa analiza, przygotowanie szczegółowego scenariusza działań oraz współpraca z zespołem pracowników hali maszyn.

Kultura doskonalenia się, panująca w naszej firmie, była jednym z kluczowych czynników, które zadecydowały o sukcesie modelu subskrypcji – przyznaje Daniela Klampfer. – Wszyscy pracownicy zaangażowali się w realizację postawionych przed nimi celów. Co bardzo istotne, muszą to być cele realistyczne i możliwe do osiągnięcia w relatywnie krótkim czasie.

Firma Heidelberg w ramach usługi „Vendor Managed Inventory” przejęła również zarządzanie zapasami materiałów eksploatacyjnych w imieniu drukarni Klampfer, co pozwala na osiągnięcie dodatkowych korzyści związanych z optymalnym wykorzystaniem posiadanych zasobów oraz dostawami just-in-time. Drukarnia Klampfer zyskała dodatkową elastyczność, pozwalającą jej jeszcze bardziej skoncentrować się na potrzebach swoich klientów. Usługi „Vendor Managed Inventory” są dostarczane za pośrednictwem aplikacji opracowanej przez Heidelberga oraz poprzez współpracę w chmurze z Heidelberg Assistant, co zapewnia całkowitą przejrzystość przepływu towarów w firmie Klampfer.

Rosnący trend

Model subskrypcji Heidelberga podąża za rosnącym trendem „pay-per-use” w przemyśle i coraz bardziej oddala się od tradycyjnej sprzedaży maszyn. Globalny wolumen produkcji drukowanej rośnie znacznie wolniej od przyrostu mocy produkcyjnych, dlatego konsolidacja na rynku poligraficznym jest nieunikniona – mówi prof. Hermann. – Druk na skalę przemysłową wymaga doskonałości operacyjnej i efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów – to one zadecydują o być albo nie być wielu firm. Jeśli kierownictwo drukarni w ramach modelu subskrypcji zdecyduje się oddać optymalizację i dążenie do operacyjnej doskonałości w ręce naszych specjalistów, będzie mogło więcej czasu poświęcić swoim obecnym i przyszłym klientom. W ramach modelu subskrypcji drukarnie płacą tylko za liczbę arkuszy rzeczywiście wydrukowanych. W cenie arkusza skalkulowane są maszyny drukujące, materiały eksploatacyjne – takie jak płyty drukujące, farby, lakiery, roztwory do mycia i obciągi – oraz szeroki zakres usług doradczych i rozwiązania programowe Prinect. Do września 2019 niemiecki koncern podpisał już 56 kontraktów subskrypcyjnych w drukarniach komercyjnych i opakowaniowych, w tym jeden w Polsce. Do końca obecnego roku finansowego (czyli do końca marca 2020) Heidelberg planuje podpisać 100 umów, z czego 20 w drukarniach z regionu Europy Wschodniej. Celem średniookresowym koncernu jest uzyskiwanie 1/3 przychodów właśnie z usług kontraktowych. 

Subskrypcja dla (prawie) każdego

Aby więcej drukarń mogło skorzystać z zalet oferowanych przez model biznesowy subskrypcji, firma Heidelberg jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność i dostępność programu. Na przykład za miesięczną, opartą na kosztach użytkowania opłatą drukarnie z umową abonamentową mogą nabyć funkcje oprogramowania Prinect, których rzeczywiście potrzebują, bez konieczności zakupu indywidualnych licencji. To samo dotyczy konserwacji maszyn i zakupu materiałów eksploatacyjnych zarówno dla już działających maszyn, jak i nowych maszyn zakupionych w sposób konwencjonalny. Istnieją również oferty, z których klienci Heidelberga mogą korzystać bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów, takie jak niektóre podstawowe funkcje Heidelberg Assistant. Rozszerzając naszą ofertę subskrypcji chcemy sprawić, aby praktycznie wszystkie drukarnie mogły w ten czy inny sposób korzystać z zalet podejścia „pay-per-use” – wyjaśnia prof. Hermann. – Niezależnie od tego, na który pakiet zdecyduje się klient, zawsze płaci on za rzeczywiste korzyści, które odnosi. Dzięki takiemu podejściu chcemy znacząco poprawić wydajność naszych klientów – w przypadku modelu subskrypcji interesy klienta i naszej firmy są tożsame. Oczywiste staje się, że nowe cyfrowe modele biznesowe pomagają nam coraz skuteczniej kompensować wahania wolumenu zamówień, związane z rozwojem gospodarczym i cyfryzacją.

Firma Heidelberg zapowiedziała również dodatkowe innowacje w zakresie cyfrowych modeli subskrypcji na zbliżających się targach drupa 2020.  AN