Sukces z kolorem
6 Dec 2016 14:45

Firma Canon Europe opublikowała raport dotyczący kolorów ubrań, które powinni zakładać pracownicy, aby osiągnąć sukces w miejscu pracy. Raport zatytułowany „Sukces z kolorem” doradza i udziela wskazówek dotyczących kolorów, jakie należy nosić w pewnych sytuacjach w pracy. Wspomniane kolory to: czerwony wspomagający asertywność, brązowy określający solidność i wsparcie, zielony wnoszący równowagę i przekazujący bezpieczeństwo oraz niebieski pobudzający koncentrację i uspokajający umysł. Daje też do zrozumienia, że osoba jest inteligentna i logiczna. Pozostałe kolory noszone zgodnie z typem osobowości, mieszczącym się w skali 1-4, które mogą mieć wpływ to: żółty poprawiający nastrój i zwiększający poczucie własnej wartości, fiolet chroniący przed bezmyślnymi wymogami, a biały oznacza skuteczność i klarowność. Różowy wysyła sygnał, że osoba troszczy się o innych. Szary, gdy zostanie odpowiednio wykorzystany, może stworzyć wrażenie osoby wytwornej, ale źle zrozumiany komunikuje brak pewności siebie względem kolegów, klientów czy przełożonych. Przykłady te można łatwo zaobserwować wśród znanych postaci takich jak Tony Blair, Angela Merkel i Jacques Chirac, którzy ubierają się w różne kolory stosownie do sytuacji. Tony Blair, premier Wielkiej Brytanii, choć ostatnio doświadczył niespokojnego okresu podejmując decyzję o rezygnacji z funkcji lidera partii, nosi ubrania w szerokiej gamie kolorów, aby dostosować się do swego środowiska. W przypadku spotkania w sytuacjach wymagających wykazania troskliwości, nosi ubrania w gamie kolorów od różowej koszuli i krawata do błękitnego i jasnobrązowego garnituru, aby zakomunikować, że jest opiekuńczy, godny zaufania i niezawodny. Psycholog koloru, Andrea Mountford wyjaśnia: Pierwsze wrażenia dotyczące osoby powstają zazwyczaj w ciągu zaledwie 3-7 sekund, w czasie których pracownik, przełożony lub przeprowadzający rozmowę kwalifikacyjną nieświadomie zinterpretował wiadomość komunikowaną przez kolory ubrań. Wywieranie dobrego wrażenia w pracy polega nie tylko na tym, jak dana osoba pracę wykonuje, ale także zależy od dobrania właściwych do sytuacji kolorów. Niezależnie od tego, czy jest to rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja dla nowego klienta czy spotkanie, noszenie ubrań w odpowiednich kolorach daje osobie pełną kontrolę. Jacques Chirac, prezydent Francji, posiada bardzo silne poczucie sprawiedliwości i jest świadomy zagrożeń dla środowiska naturalnego; kolory jego odzieży obejmują ciepłe tonacje ziemi i znajduje to odzwierciedlenie w krawatach i garniturach, które nosi, a które różnią się jasnymi i ciemnymi odcieniami kremu, brązu i niebieskiego w przeciwieństwie do prostszych konwencjonalnych schematów kolorów czarnego i szarego. Jako jedna z najsilniejszych kobiet na świecie, Angela Merkel przeszła radykalną przemianę wyglądu i jest kluczowym przykładem wykorzystania koloru w celu wywarcia wpływu. Pani kanclerz, która kiedyś ubierała się w brązy i szarości, nosi obecnie żywe, jasne kolory takie jak czerwień i odcienie brzoskwini, aby zakomunikować sukces i kontrolę. Podczas gdy większość kobiet odnoszących sukcesy nadal pozostaje wierna modzie korporacyjnej nosząc się na czarno, Angela Merkel sprzeciwia się temu preferując kolory, które oznaczają asertywność i bezpośredniość. Co ciekawe, kolorem, który według raportu powinien być rzadko noszony, jest czerń. Choć czerń, szczególnie w przypadku kobiet, jest najczęstszym kolorem w miejscu pracy, może powodować, że wygląda się na osobę chłodną i nieprzystępną oraz może tworzyć barierę emocjonalną, chyba że osoba go nosząca należy do rzadkiego czwartego typu osobowości. W ostatnim swoim przemówieniu przed odejściem na zjeździe Partii Pracy Blair wystąpił w czarnym garniturze, aby odzwierciedlić emocjonalny charakter sytuacji. Osobą, która zawsze nosi ubrania w czerni i stworzyła dzięki temu pozytywny wizerunek, jest Giorgio Armani, wskutek czego uczynił on z tego koloru styl charakteryzujący jego markę, co powoduje, że jest postacią rozpoznawalną na całym świecie. Paul Rowntree, European Marketing Manager, Canon Europe mówi: Jeśli prawidłowo zastosujemy kolor, może on mieć rzeczywisty wpływ na codzienną organizację pracy. Dokumenty w kolorze również mogą mieć wpływ, ponieważ może to zmniejszyć ilość błędów o 80%, pomaga w odnalezieniu informacji 70% szybciej i zwiększa umiejętność zapamiętywania o 80%. Biorąc to pod uwagę, należy przyjrzeć się całemu zestawowi kolorów, aby zyskać kontrolę i być pos-rzeganym jako wiodąca siła w biurze. Można to uzyskać poprzez inteligentne, kontrolowane wykorzystanie koloru w typowych drukowanych w biurze dokumentach, w przypadku których istotne jest, aby osoby nauczyły się, jak korzystnie stosować kolor w celu przekazania kluczowych pozytywnych aspektów swojej pracy kolegom i klientom. Kolor może zatem nie tylko pomóc w przekazaniu informacji o naszych najlepszych cechach i mocnych punktach całemu światu, ale może również pomóc w osiągnięciu większego sukcesu w prowadzeniu naszej codziennej działalności.