Superetykieta
6 Dec 2016 14:55
Firma Skanem, uznany producent etykiet wspólnie ze swoim klientem, międzynarodową firmą kosmetyczną Oriflame opracowała nowe rozwiązanie – etykiety Superpeel. Ten innowacyjny koncept polega na zadrukowaniu strony adhezyjnej z przodu i na rewersie. Obecnie wymagana jest tylko jedna warstwa, dodatkowo pozwalająca na umieszczenie znacznie obszerniejszej informacji o produkcie. Firma Oriflame postrzega to rozwiązanie jako znaczącą innowację, która umożliwi jej dostarczanie niezbędnych informacji o produktach w sposób efektywny kosztowo.
Rozwiązanie Superpeel jest przeznaczone do umieszczania na butelkach z tworzyw sztucznych oraz na elastycznych tubkach, aerozolach i szklanych buteleczkach do np. lakierów do paznokci. Brian Olesen, kierownik ds. kluczowych klientów w firmie Skanem wyjaśnia, że jedną z przyczyn, dla których rozpoczęto prace nad nowym produktem, była konieczność umieszczania przez Oriflame informacji o produkcie w wielu językach: W większości przypadków wymagałoby to dwóch lub trzech warstw zawierających od 3 do 5 stron etykiety typu Peel’n’Read (oderwij i przeczytaj). Dzięki usunięciu niewielkiej ilości tekstu lub zmniejszeniu interlinii wspomniane 3 strony zmieszczą się na dwóch stronach rozwiązania Superpeel.
Partner w innowacjach
Według kierownika działu zaopatrzenia w komponenty w firmie Oriflame, Tony'ego Igoe, projekt ten powstał we współpracy z firmą Skanem jako strategicznym partnerem w związku z rosnącą liczbą regulacji dotyczących opakowań na rynkach, na których dostępne są produkty Oriflame: Nowe regulacje w prosty sposób prowadzą do konieczności umieszczania coraz większej ilości informacji prawnych na
opakowaniach. Aby być z nimi w zgodzie na wszystkich rynkach, Oriflame musiało wprowadzać nawet do 6 wersji tego samego produktu. Jednocześnie musimy być jak najbardziej elastyczni w łańcuchu dostaw, co wielowariantowość opakowań wyklucza. Od dwóch lat odczuwamy silną presję na dostarczanie rozwiązań efektywniejszych kosztowo niż różne wersje, czyli jednego wariantu we wszystkich rodzajach opakowań. Dodatkowe opakowanie np. kartonowe nie było brane pod uwagę ze względu na koszty, podobnie jak wielostronicowa etykieta typu booklet. Wpadliśmy na pomysł wykorzystania najnowszych technologii w produkcji etykiet, pozwalających na drukowanie dwustronne na jednowarstwowej etykiecie typu peel&reaseal (oderwij i przyklej) z obszarem przyklejonym na stałe do butelki lub elastycznej tubki. W teorii rozwiązanie to pozwalało na zużycie mniejszej ilości materiału zadrukowanego dwustronnie, co w przypadku większości produktów oznaczało jeden wariant etykiety i oszczędności. Problem polegał na tym, że taka etykieta nie istniała, dlatego podjęliśmy współpracę z poznańskim oddziałem firmy Skanem nad przekształceniem teorii w praktykę.
Otwarci na myślenie
Zapytany o przebieg procesu kreacji nowego produktu w firmie Skanem, Tony Igoe odpowiada: Zespół Skanem był zawsze bardzo otwarty na innowacje i zawsze starał się opracowywać nowe idee oraz dostarczać próbki rozwiązań. Na początku pracy nad tym projektem pojawiły się obawy o techniczne możliwości produkcji tego typu etykiety, ale po szczegółowym rozważeniu potencjalnych problemów i znalezieniu dla nich rozwiązań prace rozwojowe przebiegały już naprawdę gładko i szybko mogliśmy zobaczyć akceptowalną etykietę. Skanem testował wiele opcji, a każda kolejna zbliżała nas do ostatecznego rozwiązania. Po roku znaleźliśmy wspólne rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno na naszych butelkach, jak i tubkach.
Superkoncepcja
Nowy produkt jest także znacznie bardziej przyjazny środowisku – wyjaśnia Brian Olesen. – Wymaga zużycia mniejszej ilości materiału, ponieważ trzywarstwowa etykieta typu Peel’n’Read z 5 stronami może odpowiadać dwuwarstwowej z 4 stronami, jaką oferuje rozwiązanie Superpeel. Dwuwarstwowa etykieta Superpeel jest kolejnym etapem rozwoju produktu. Rozwiązanie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby mogło zostać z powrotem przyklejone do opakowania, kiedy konsument zapozna się z informacją. Można powiedzieć, że etykieta typu Peel’n’Read nie jest niczym nowym, ale według mojej wiedzy nie było jeszcze na rynku jednowarstwowego rozwiązania z drukiem dwustronnym, które umieszczane byłoby bezpośrednio na butelce lub tubce – dodaje Brian Olesen.
Projekt został już zaakceptowany przez firmę Oriflame, a następnym etapem była jego implementacja na dwa konkretne produkty, która miała miejsce w czerwcu br. Producent kosmetyków i Skanem pracują teraz nad zastosowaniem tego rozwiązania na każdym produkcie, który to umożliwia. AN