Supertempo Introzapu
6 Dec 2016 14:42
Po raz pierwszy firma Introzap publicznie zaistniała pod koniec kwietnia br. na międzynarodowych targach POLIGRAFIA 2001 w Poznaniu. Firma została zarejestrowana na poczštku kwietnia, a już w Poznaniu imponowała sporym stoiskiem z ăkawałkiemÓ linii do opraw klejonych Publica firmy Kolbus. Introzap jest oficjalnym przedstawicielem znanego producenta urzšdzeń i całych linii do opraw Kolbus GmbH & Co. KG i firmy Sigloch. Od targów POLIGRAFIA 2001 minšł zaledwie miesišc, a Introzap wspólnie z WSiP i firmš Kolbus zorganizował sympozjum ăOprawa bezszyciowa ksišżek Đ jakoć, technologia, materiałyÓ.
Sympozjum odbyło się w Centrum Kongresowym ăWarszawiankaÓ w Jachrance k. Serocka. Przybyło na nie ponad 60 uczestników z zainteresowanych drukarń, wydawców oraz dostawców materiałów.
Po powitaniu przybyłych na sympozjum przez prezesa Introzapu Jana Zimnola głos zabrał dyrektor WSiP Jerzy Nagórski. Jego wypowiedzi jako wprowadzenie do sympozjum i dyskusji były prowokujšce i kontrowersyjne.
Dyrektor Nagórski twierdził m.in., że nie widzi, żeby polskie drukarnie miały programy usprawnienia jakoci Đ nie szuka się nowych technologii i nowych materiałów.
Christian Pauck Đ dotychczasowy handlowiec firmy Kolbus, między innymi działajšcy w Polsce Đ przedstawił swojego następcę Paula Semrau, jako że sam przeszedł na emeryturę. Na dobrš jakoć oprawy wpływajš trzy podstawowe czynniki: człowiek, maszyna i materiały. Wydawca musi przyjšć do wiadomoci, że za wysokš jakoć musi odpowiednio zapłacić Đ ta dewiza dotyczy całego wiata Đ powiedział Ch. Pauck.
Jerzy Petriaszwili z Politechniki Łódzkiej przedstawił przyrzšdy do badania i oceny wytrzymałoci opraw klejonych oraz kryteria oceny. Oprawa klejona to szereg skomplikowanych operacji, a na jej trwałoć majš wpływ właciwoci zastosowanych materiałów, technologia i dowiadczenie operatorów maszyn.
Henryk Godlewski z Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej omówił rodzaje i jakoć obróbki grzbietu oraz wpływ na wytrzymałoć i trwałoć opraw łšczonych klejem.
Siegfried Strunk (firma Kolbus) przekazał praktyczne rady wynikajšce z dowiadczeń. Aby ustalić odpowiedni przebieg produkcji, należy go przedyskutować w gronie: drukarz, introligator i technik znajšcy technologię klejenia. Omówił rodzaje frezów, które majš podstawowe znaczenie dla przygotowania grzbietu ksišżki.
Mario Eckers (firma Henkel) omówił rodzaje klejów i ich stosowanie w zależnoci od przeznaczenia ksišżki oraz rodzaju papieru (matowy, powlekany, LC, z recyklingu). Najwyższš trwałoć i elastycznoć grzbietu uzyskuje się stosujšc topliwe kleje polimerowe, ale ich stosowanie nastręcza bardzo dużo problemów w czasie produkcji. Poza klejami dyspersyjnymi, które sš najprostsze w stosowaniu, na drugim miejscu sš kleje topliwe na bazie EVA lub inne termoplastyczne polimery.
Wacław Szeliga z Zespołu Szkół Poligraficznych w Katowicach szczegółowo omówił dyscyplinę technologicznš wykonania operacji jednostkowych i ich wpływ na jakoć opraw bezszwowych Đ klejonych.
Mathias Klotzer Đ kierownik introligatorni w drukarni ăThomas MntzerÓ przedstawił praktyczne uwagi i problemy, jakie mogš wynikać w oprawie klejonej. Wpływ na jakoć końcowš majš wszystkie etapy przygotowania i produkcji finalnej. Drukarnia powinna mieć własne zakładowe normy produkcji poczynajšc od doboru papieru poprzez krojenie, złamywanie, prasowanie składek, rodzaj kleju dostosowanego do papieru, kończšc na frezowaniu i klejeniu na maszynie. Zastosowanie okrelonych materiałów ma bezporedni wpływ na koszty (wyższa jakoć Đ wyższe koszty). Wyczucie obsługujšcego okrelony proces ma bardzo duże znaczenie dla ostateczne-go efektu.
Na zakończenie sympozjum ponownie zabrał głos prezes Introzapu dziękujšc referentom i uczestnikom. Poinformował też, że firma obecnie organizuje serwis, który będzie obsługiwał maszyny nowo zakupione oraz te, które sš eksploatowane w Polsce od lat. AO