Świat czyta więcej 
7 Oct 2021 13:42

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez GfK Entertainment, a udostępnionej przez firmę Müller Martini, międzynarodowe rynki książki odnotowały znaczący wzrost sprzedaży w pierwszej połowie 2021 roku – zarówno w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, jak i z pierwszymi sześcioma miesiącami 2019 roku, kiedy nie było jeszcze ograniczeń w sprzedaży detalicznej książek.

Jak wynika z obejmującego dziewięć krajów badania GfK Entertainment, w niektórych przypadkach sprzedaż wzrosła w ciągu roku o ponad jedną trzecią – na przykład w Brazylii (plus 33,4 proc.) i w Hiszpanii (plus 38,3 proc.). W porównaniu dwuletnim wzrost wyniósł tu jeszcze odpowiednio 16,3 i 12,8 procent. We Włoszech wzrost w stosunku do roku 2020 wyniósł około 36,8 procent, a we Francji aż 43,4 procent.

Krzywa sprzedaży w pierwszej połowie 2021 roku była jak dotychczas nieco bardziej płaska w Holandii (plus 4,3 proc.). W Niemczech trend był również pozytywny – jednocyfrowy w porównaniu do pierwszego półrocza 2020 roku (plus 4,1 proc.), ale w porównaniu do 2019 r. spadł o 4,9 proc. Szwajcarski rynek książki w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku zanotował wzrost o 11,1 procent, natomiast Portugalia oraz regiony Flandrii i Walonii w Belgii odnotowały wzrosty odpowiednio o 18,9, 16,8 i 33,8 procent.

Wzrostowi sprzedaży w pierwszym półroczu 2021 roku towarzyszył wzrost średnich cen w prawie wszystkich krajach. W większości analizowanych krajów literatura faktu i poradniki rosły nawet silniej niż segment beletrystyki. Dużym popytem cieszyły się również książki kucharskie oraz tytuły feministyczne. Komiksy, w tym przede wszystkim mangi, były najszybciej rosnącą grupą produktów we Francji, Włoszech i w Hiszpanii.

Wpływ streamingu

Od początku XXI wieku hity kinowe, takie jak „Harry Potter” czy „Władca Pierścieni”, napędzały sprzedaż książek, na podstawie których powstały. Teraz, gdy kina musiały zostać zamknięte na długie miesiące, a serwisy streamingowe rozwijają się nieprzerwanie, wpływ hitowych seriali takich jak „Bridgerton” czy „Lupin” staje się coraz bardziej widoczny. Dzięki nim książki Julii Quinn i Maurice'a Leblanca zyskały większe zainteresowanie m.in. w Belgii, we Francji, Włoszech i w Hiszpanii. Miniserial „Gambit królowej”, również udostępniony na Netfliksie, spowodował we Włoszech gwałtowny wzrost sprzedaży podręczników szachowych.

Spada zainteresowanie e-bookami

Rozpatrywany oddzielnie kanał sprzedaży e-booków nie był w stanie w wielu regionach kontynuować pozytywnego rozwoju z poprzedniego roku. O ile na przykład we Flandrii (wzrost o 16,5 proc.) i Holandii (wzrost o 12,7 proc.) w całym roku 2020 książki cyfrowe były jeszcze na plusie, to w pierwszym półroczu 2021 spadły odpowiednio o 3,6 i 5,3 proc. Szwajcaria i Hiszpania również zanotowały spadek, natomiast według Gfk Entertainment w Niemczech nadal utrzymuje się wzrostowy trend e-booków (plus 9,6 proc.).

Opracowanie: AN