Święto plakatu w Wilanowie
6 Dec 2016 14:48

7 czerwca br. miała miejsce uroczysta inauguracja Wystawy Konkursowej 21. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Impreza połączona była z obchodami 40. rocznicy powstania Muzeum (przypadającej 4 czerwca) oraz ogłoszeniem werdyktu jury 21. Międzynarodowego Biennale Plakatu w składzie: przewodniczący Uwe Loesch (Niemcy), Xavier Bermúdez (Meksyk), Tomasz Bogusławski (Polska), Jianping He (Niemcy), Annette Lenz (Francja) oraz Marcin Władyka (Polska). Wśród sponsorów tegorocznego Biennale znalazły się m.in. firmy Konica Minolta oraz Heidelberg Polska. Międzynarodowe Biennale Plakatu jest pierwszą, prestiżową i znaną grafikom z całego świata warszawską imprezą poświęconą tej dziedzinie sztuki. Powstanie Muzeum Plakatu związane było ściśle z zainicjowanym przez Józefa Mroszczaka I Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (1966 rok) oraz zainteresowaniem twórców i publiczności tym przedsięwzięciem. Początkowo Muzeum jedynie eksponowało plakaty laureatów i jurorów, a od 1994 w całości przejęło organizację imprezy. I tak co dwa lata podczas Biennale w Warszawie bawią światowe osobistości artystyczne, uznani graficy, ale także młodzi twórcy. Wśród sympatyków, uczestników, laureatów i jurorów nie brakuje wybitnych nazwisk projektantów takich jak: Andy Warhol, Paul Davis, Kazumasa Nagai, Grapus, Paula Scher czy André Fran˜ois. Do tegorocznego konkursu 1338 artystów z 58 krajów zgłosiło 3068 prac, z czego 700 plakatów (dwukrotny wzrost w stosunku do poprzedniej edycji) w kategorii „Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego”. Międzynarodowe jury 21. Międzynarodowego Biennale Plakatu wręczyło nagrody w trzech kategoriach: plakatów ideowych, promujących kulturę i reklamowych oraz nagrodę w kategorii „Debiuty”, nagrodę specjalną ICOGRADA (International Council of Graphic Design Associations – Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Grafików Projektantów) oraz nagrodę honorową im. Józefa Mroszczaka (przyznawaną przez rektora ASP w Warszawie). W konkursie po raz pierwszy przyznano także nagrodę Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) w kategorii „Debiut”. Wygrana umożliwia indywidualną wystawę prac w Galerii STGU. W kategorii tej zwyciężył Kleon Medugorac z plakatem „Anzeiga”. DA Werdykt Jury 21. Międzynarodowego Biennale Plakatu W kategorii plakatów ideowych: • Złoty medal: Mark Gowing, Australia: „Olej niszczy pokój” • Srebrny medal: Alain Le Quernec, Francja: „Oni są tylko ludźmi z zespołem Downa” • Brązowy medal: Christophe Gaudard, Francja: „Dzień przeciwko przemocy wobec kobiet” W kategorii plakatów promujących kulturę: • Złoty medal: Ronald Curchod, Francja: „Król Lear” • Srebrny medal: Andrey Logvin, Rosja: „10 lat Narodowego Centrum Sztuki Współczesnej Okręgu Kaliningradzkiego” • Brązowy medal: Sébastien Courtois, Nous Travaillons Ensemble, Francja: „Drzwi Otwarte Ginkgo 2007” W kategorii plakatów reklamowych: • Złoty medal: Yumiko Meya, Japonia: „Piękno Neo” • Srebrny medal: Gaku Ohsugi, Japonia: „Japońska tkanina Mesatex 2008” • Brązowy medal: Yukimi Sano, Japonia: „Niebieska kropka” W kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego: • Anita Wasik, Polska: „Wykorzystywanie przez korporację” Wyróżnienia honorowe: • Malte Reinish, Niemcy: „Żadnego dowodu tożsamości, tylko twarz” • Anna Szczepańska, Polska: „Ofiary mody” Nagroda specjalna – icograda excellence award: • Pierre Mendel, Niemcy: „Latający Holender” Nagroda honorowa im. Józefa Mroszczaka: • Joanna Górska i Jerzy Skakun, Polska: „Zamknij się i zastrzel mnie”