Szwajcarska firma Hunkeler jest znana przede wszystkim jako partner firm drukujšcych formularze. Dzięki produkowanym przez siebie maszynom oraz elektronicznemu wyposażeniu spełnia ona wymagania stawiane przez nowe technologie.
W lutym bieżšcego roku firma ta zorganizowała po raz szósty w cišgu 10 lat własnš, firmowš wystawę (!), prezentujšc na niej swe produkty. Jest to szczególnie godne podkrelenia, gdyż wystawy organizowane przez jednš firmę sš, przynajmniej w przemyle poligraficznym, rzeczš bardzo rzadko spotykanš.
Firma Hunkeler, założona w 1927 roku, w 1950 rozpoczęła działanie w zakresie maszyn do druków ăbez końcaÓ, a następnie szybko weszła w dziedzinę komputeryzacji i wprowadzania urzšdzeń oraz technologii elektronicznych. Dzi to przedsiębiorstwo, zatrudniajšce 200 pracowników w macierzystej firmie i 100 osób za granicš, zaliczane jest do tych firm, które rozumiejš, że elektroniczne technologie cišgle tworzš nowe perspektywy dla producentów i użytkowników maszyn i urzšdzeń, szczególnie w dziedzinie przekazywania informacji.
Prezentowane nowoci do produkowania dokumentów, wyposażone w nowoczesne techniki drukowania i sterowania i ukierunkowane na stale zmieniajšce się wymagania w zakresie przekazywania informacji, sš dowodem kreatywnoci i kwalifikacji firmy Hunkeler.
Za pomocš wystawy Hunkeler przedstawia swój potencjał w zakresie racjonalizacji i tworzenia nowych wartoci w istniejšcych procesach produkcyjnych oraz pokazuje, jak wartoć drukowanego produktu może być podwyższona przez dodatkowe korzyci dla klienta. W epoce globalnej komunikacji linie produkowane przez Hunkelera odpowiadajš wymaganiom drukowanej informacji Đ pozwalajš na produkowanie wyrobów poligraficznych aktualnych, personalizowanych i odpowiadajšcych potrzebom.
Szczególnie interesujšce jest to, że Hunkeler rozumie potrzebę i celowoć łšczenia swych modułów z liniami produkcyjnymi we współpracy z innymi partnerami, np. z dziedziny budowy maszyn drukujšcych, elektroniki czy maszyn do obróbki końcowej.
Ponad 1800 zwiedzajšcych z całego wiata Đ z drukarń, centrów obliczeniowych oraz użytkowników z przemysłu lub administracji Đ zapoznało się z 21 nowymi rozwišzaniami, a szczególnie z 3 nowociami, które można było obejrzeć w czasie bieżšcej produkcji.
Przybyli na wystawę fachowcy z zainteresowaniem oglšdali linię produkcyjnš Variweb Đ nowš modułowš koncepcję do wszechstronnego zastosowania w uszlachetnianiu drukowanych wyrobów reklamowych o rednich nakładach od 50 000 do 100 000 egz. Pokazy zademonstrowały, jak krótki jest czas narzšdu tej maszyny i jak wysoki komfort jej obsługi.
Drugš wiatowš premierš była wysoko wydajna linia do oprawy klejonej on-line. Specjalnie do niej opracowane oprogramowanie sterujšce umożliwia zoptymalizowanie komponentów łšczšcych systemy drukowania z maszynš do oprawy klejonej Amigo digital firmy Mller Martini, wskutek czego powstaje nowy wymiar wydajnoci i jakoci. Jest to ukierunkowane głównie na zakres produkcji ksišżek ăna żšdanieÓ Đ nawet jednego egzemplarza!
Trzeciš nowociš była linia produkcyjna, która cišgle, przy możliwoci stałej zmiany, drukowała do wyboru różne gazety nie tylko regionalne, ale także znane w Europie dzienniki centralne z pełnš aktualnociš, w oryginalnym opracowaniu graficznym. Każdy mógł sobie wybrać nakład wybranej przez siebie, interesujšcej go gazety i obserwować jej drukowanie. Cyfrowa technika drukowania została tu połšczona z peryferyjnymi urzšdzeniami Hunkelera. W tym systemie informacje redakcyjne sš przekazywane Internetem do miejsca drukowania i tu wprowadzane do komputera systemu drukujšcego. Tworzenie formy drukowej następuje w procesie cišgłym i pozwala na zmianę tekstu, ogłoszeń czy gazet w partiach obejmujšcych 4 stronice.
W ten sposób dotychczasowa metoda: ănajpierw drukowanie, potem dystrybucja wydrukowanej informacjiÓ została zmieniona: ănajpierw dystrybucja informacji, potem zdecentralizowane drukowanie na żšdanieÓ. Oczywistymi zaletami takiego rozwišzania sš: dla wydawcy Đ znacznie niższe koszty transportu, a dla czytelnika znajdujšcego się w dowolnym miejscu na wiecie Đ większa aktualnoć.
To, co przedstawiono na przykładzie gazety, może być naturalnie przeniesione na inne dziedziny komunikowania się, jak przekazywanie wiadomoci, dokumentów itd., centralnie opracowywanych i zbieranych, a następnie przekazywanych do różnych kręgów odbiorców. Może to być interesujšce dla przedsiębiorstw, stowarzyszeń czy organizacji działajšcych na całym wiecie.
Dzięki przedstawionym przez firmę Hunkeler wiatowym nowociom ta firmowa wystawa spełniła stawiane jej wymagania, dajšc szerokiemu gronu zwiedzajšcych możliwoć zapoznania się z interesujšcymi rozwišzaniami, wytyczajšcymi ważne kierunki na przyszłoć.
Bob Bolding (USA), prezydent IBFI International oraz Alex Joss (z Belgii), prezydent IBFI Europa, uczestniczšcy w imprezie, skomentowali jš jednoznacznie: Wyzwania na przyszłoć znajdujš się w dobrych rękach, tak Hunkelera i jego partnerów, jak i całej załogi firmy.
Tego rodzaju komentarz uczestniczšcych w targach w Zofingen szefów wiatowej organizacji producentów druków ăbez końcaÓ, składanek komputerowych był całkowicie uzasadniony. Zademonstrowane nowoci o charakterze wiatowym w pełni na to zasługiwały. Nie przypadkiem na wszystkich drukach, zaproszeniach, programach i plakatach wydrukowano oko jako logo targów Đ ma ono symbolizować spojrzenie w przyszłoć! Tak to wyartykułowano w firmie Hunkeler, również graficznie: informacja drukowana na papierze pozostaje nadal Đ poprzez nasze innowacyjne rozwišzania Đ istotnym czynnikiem komunikacji.
Opracował ZZ