Sztywne podłoża dziś i jutro
6 Dec 2016 14:55
Sztywne podłoża obejmują szeroką gamę materiałów poczynając od metali, poprzez płyty, kafelki, po panele PVC. Stosowanie ich w druku cyfrowym przynosi oszczędności i zwiększa wydajność punktów druku (PSP), oferuje też wyjątkowe możliwości dla klientów. W miarę jak rynek rośnie, wzrasta zapotrzebowanie na wyspecjalizowane niszowe zastosowania, które wymagają drukowania bezpośrednio na tych podłożach. Na ich popularność wpływa wiele czynników.
Bezpośrednie drukowanie na sztywnym podłożu zwiększa szybkość workflow. Skraca się czas realizacji zamówienia, pozwalając na druk i dostawę wykonanej pracy tego samego dnia. Podczas bezpośredniego druku na sztywnym materiale minimalizuje się także ilość odpadów. Druk bezpośredni pozwala również na drukowanie wielu obrazów – takich samych lub różnorodnych – na jednym podłożu, a następnie na ich przycinanie do odpowiednich rozmiarów.
Wzrost dzięki technologii UV
Popyt na sztywne materiały zmalał w ostatnich dwóch latach, ale ostatnio ulega poprawie wraz z sytuacją gospodarczą. Przed recesją sprzedaż sztywnych podłoży osiągnęła rekordowy poziom, mimo pojawiania się na rynku innych konkurencyjnych technologii. Przewiduje się, że w miarę wychodzenia gospodarki z kryzysu będzie wzrastał popyt na sztywne podłoża.
Wiele punktów druku zainwestowało w drukarki flatbed mimo recesji. Drukarze widzą korzyści wynikające z druku bezpośrednio na sztywnym podłożu, zwłaszcza przy użyciu tuszy UV. Technologia druku UV w dalszym ciągu rozwija się, a nowe rozwiązania powodują obniżkę cen sprzętu. Firma konsultingowa InfoTrends opierając się na badaniach ankietowych przewiduje, że dochód uzyskiwany z wielkoformatowego druku inkjet UV obejmującego sprzęt, tusze, media oraz wartość zamówień na usługi wyniesie 2,33 mld USD w 2013 roku. Tym samym druk inkjet UV stanie się najszybciej rozwijającą się technologią na rynku wielkoformatowego druku cyfrowego.
Bezpośrednie korzyści
Drukowanie bezpośrednio na sztywnych podłożach eliminuje czasochłonny montaż i proces wykańczania związany z drukowaniem na elastycznych mediach, a następnie instalacją na sztywnej płycie. Media te dzięki większej grubości są znacznie bardziej odporne na przedarcie i ekspozycję w warunkach zewnętrznych.
Możliwość drukowania bezpośredniego z pominięciem niektórych prac wykończeniowych prowadzi do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych przy projekcie i zwiększa wydajność punktów druku. Zaczynają one dostrzegać korzyści, jakie mogą uzyskać przez drukowanie bezpośrednio na sztywnych podłożach, w przeciwieństwie do laminowania zadrukowanej folii winylowej na sztywnym podłożu.
Oszczędność jest kluczem do przetrwania na rynku dostawców druku cyfrowego. Bezpośredni druk na sztywnych podłożach pozwala na znaczne zmniejszenie kapitału obrotowego dla danego poziomu produkcji nie obniżając jednocześnie jakości generowanej grafiki.
Samolot ze sztywnych paneli
Niektóre sztywne podłoża są używane do modelowania trójwymiarowego 3D, tworzenia makiet architektonicznych i innych projektów, które niekoniecznie wymagają drukowania. W tym ostatnim przypadku stosuje się zaawansowane pakiety oprogramowania CAD i routingu oraz urządzenia tnące w celu nadawania kształtu sztywnym materiałom.
Niedawno ze sztywnych paneli Gatorfoam firmy 3A Composites został zbudowany samolot załogowy, zgłoszony następnie do corocznego konkursu Red Bull Fly Day organizowanego w australijskim Sydney.
Samolot zaprojektowała i zbudowała firma Starleaton Digital Solutions, będąca producentem wyświetlanej grafiki. Płyty Gatorfoam i Enviroboard MR były cięte na maszynie firmy MultiCam, Inc. Panele Gatorfoam sprawiły, że samolot był lekki przy jednoczesnym zachowaniu sztywności.
Druk na sztywnym podłożu
Sztywne podłoża mogą być kosztowne i należy się z nimi obchodzić ostrożnie. Płyty spienione powinny być przechowywane w położeniu płaskim i w suchym środowisku; nigdy nie należy ustawiać ich na sztorc.
Ostrożność należy zachować zwłaszcza podczas drukowania na szczególnie sztywnych podłożach, dobierając właściwą drukarkę i zestaw tuszy. Warto dodać, że wielu producentów sztywnych materiałów zawiera partnerstwo z producentami drukarek i tuszy, aby zapewnić jak najlepszą jakość druku na ich materiałach. We wszystkich przypadkach zaleca się testowanie mediów w celu upewnienia się co do przydatności proponowanych technologii druku przed rozpoczęciem prac na pełną skalę.
Specjalne media z pewnością mogą znaleźć swoją niszę dzięki technologii UV. Na przykład amerykańska firma PermaLight oferuje specjalne sztywne media dla producentów znaków drogowych, świecące w ciemności.
Sztywne podłoża ze zwoju
Sztywne podłoża mają najczęściej postać ciężkich paneli lub innych płaskich materiałów, których nie można wygiąć ani zrolować. Niektórzy producenci klasyfikują materiał w roli jako sztywny w zależności od tego, jak udaje się go rozłożyć na płaskiej powierzchni. Materiał w roli uważa się za sztywny, jeśli dobrze się go odwija i rozkłada bez tworzenia fałd lub zmarszczek. Niektóre folie z poliwęglanu i poliestru uważane są za materiały sztywne.
Sztywne podłoża dziś i jutro
W sektorze druku wielkoformatowego nadal zwiększa się stosowanie sztywnych podłoży. Przyszłość wygląda szczególnie korzystnie dla podłoży, które są przyjazne dla środowiska, ponieważ redukują ilość odpadów komunalnych i zależność od podłoży na bazie ropy naftowej. Niewykluczone, że na rynku znajdą się wkrótce papierowe sztywne panele do grafiki eksponowanej w warunkach zewnętrznych. Nowe użyteczne technologie i zastosowania dają siłę napędową przemysłowi.
Na podstawie „Digital Output” nr 2/2011 opracował TG