Targi trendów
6 Dec 2016 14:55

Latem i jesienią 2011 firma Messe Düsseldorf – organizator targów drupa – przeprowadziła ankietę wśród 1000 czytelników mediów branżowych z całego świata (również „Poligrafiki”), w której pytała o ich motywy zachęcające do odwiedzenia zbliżającej się edycji tej imprezy oraz o kwestie, które pragną oni lepiej poznać zwiedzając stoiska poszczególnych wystawców. Okazuje się, że wśród trzech najważniejszych powodów przyjazdu na drupę 2012 ankietowani wskazywali chęć poznania nowych możliwości rynkowych i trendów, a także uzyskania ogólnego przeglądu branży. Zwiedzający będą również poszukiwać nowych sposobów rozwoju ich biznesu, zwiększenia dochodów oraz promocji produktów z wartością dodaną. Najważniejszym zagadnieniem dla blisko 70 proc. ankietowanych, którzy będą zwiedzać tegoroczną edycję targów drupa, będzie druk cyfrowy. Automatyzacja/workflow (32 proc.) oraz systemy web-to-print (28 proc.) łącznie interesują ok. 60 proc. ankietowanych. Wyniki te wskazują, że automatyzacja stała się istotną kwestią dla firm poszukujących sposobów na redukcję kosztów materiałów oraz realizację zamówień dokładnie na czas. Zaraz za tymi technologiami znalazł się druk offsetowy (nim zainteresowana jest niewiele ponad połowa respondentów). Na drupę zwiedzających przyciągają także przedsięwzięcia stworzone przez organizatorów, przy czym największym zainteresowaniem cieszy się Drupa Innovation Park (DIP). Wiele osób, które odwiedzają targi drupa, działa w branży poligraficznej w charakterze konsultantów, nauczycieli, szkoleniowców oraz studentów. 87,3 proc. ankietowanych stanowili mężczyźni w większości w wieku 35-45 lat, natomiast 52,7 proc. zajmowało stanowiska dyrektorów wykonawczych oraz dyrektorów finansowych. Reprezentowali oni rynki druku offsetowego (62,2 proc.), cyfrowego (53,2 proc.), usług (38,2 proc.), prepressu (36,5 proc.) oraz produkcji i druku opakowań (26,5 proc.). Respondenci pochodzili z: Europy, Ameryki Południowej, Azji, Australii, Ameryki Północnej, Afryki, Środkowego Wschodu oraz Rosji. Najwięcej odpowiedzi napłynęło z: Brazylii, Turcji, Indii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Australii i Włoch. Przezwyciężyć wyzwania Działający na międzynarodowym rynku poligraficznym zdają sobie sprawę z wyzwań stojących przed branżą. Dlatego wśród kluczowych obszarów, którymi interesują się ankietowani i do nich dążą, znajdują się: dalsze prowadzenie biznesu (63,5 proc.), możliwość ekspansji (39,7 proc.) oraz utrzymanie dotychczasowych klientów (24,8 proc.). Kilku respondentów wskazało także na funkcjonowanie w „trybie przetrwania” („survival mode”) i poszukiwanie nowych sposobów odróżnienia się od konkurencji i urozmaicenia oferty. Aby sprostać tym wymaganiom, wielu ankietowanych bada, w jaki sposób mogą zwiększyć produktywność, rozszerzyć działalność o nowe obszary oraz wdrożyć najnowsze rozwiązania. Innowacje są kluczem, a najpopularniejszymi dostawcami sprzętu – zdaniem Messe Düsseldorf – będą ci, którzy zaoferują wysoki poziom automatyzacji. W ciągłej łączności Przedstawiciele branży chętnie korzystają z portali społecznościowych. W ob-szarze kontaktów profesjonalnych króluje Facebook (79 proc.), za nim LinkedIn (46 proc.). Popularnym portalem, zwłaszcza wśród ankietowanych z Niemiec, jest także Xing. Jednak respondenci nadal preferują komunikację za pośrednictwem telefonu czy poczty elektronicznej, a dopiero w następnej kolejności – mediów społecznościowych. Dla niektórych najważniejszy jest wciąż kontakt osobisty. Wśród najistotniejszych źródeł informacji, które ankietowani będą wykorzystywać podczas przygotowań do odwiedzenia drupy 2012, znajdują się: strona internetowa targów (67,4 proc.), prasa branżowa (60,1 proc.), internetowe strony przemysłu poligraficznego (36,6 proc.) oraz media społecznościowe (28,5 proc.). Jak wskazuje organizator drupy 2012 opierając się na wynikach przeprowadzonej ankiety, podczas gdy przemysł stoi w obliczu wyzwań, które dotyczą wszystkich niezależnie od miejsca pochodzenia i prowadzenia działalności, firmy ciężko pracują poszukując nowych rozwiązań, które będą pasować do ich obecnych i przyszłych modeli biznesowych. Na podstawie informacji Messe Düsseldorf opracowała DA