W dniach 21-24 wrzenia na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich odbędzie się kolejna edycja targów Taropak.
Po raz pierwszy targi opakowaniowe zostały w Poznaniu zorganizowane w 1973 r. W tym roku już po raz 23. Międzynarodowe Targi Poznańskie organizujš w Poznaniu platformę porozumienia dla firm polskich i europejskich Đ miejsce spotkań nie tylko biznesowych, ale również forum wymiany dowiadczeń i informacji na temat oferowanych nowoci i tendencji rozwojowych dla branży. Znacznie tegorocznego Taropaku podkrela fakt, że targi te objšł patronatem premier Jerzy Hausner.
Swojš obecnoć potwierdził również prezydent wiatowej Organizacji Opakowań Đ Alexis Stassinopoulos.
Rola opakowania w gospodarce rynkowej ulega zmianie. Na poczštku spełniało głównie funkcję ochronnš; wraz z rozwojem rynku dostrzeżono również jego funkcję marketingowš. Opakowanie jest nonikiem informacji o produkcie, pozwala wyróżnić produkt sporód obfitoci dóbr na rynku, jest narzędziem komunikacji społecznej. Pełni również istotnš funkcję w logistyce towarów.
Rozwój opakowań jest cile zwišzany z rozwojem całej gospodarki. Wynika to z faktu, że branża ta jest dostawcš dóbr inwestycyjnych dla większoci gałęzi przemysłu. Branża opakowań tworzy około 2% polskiego PKB, a wartoć tego rynku można szacować na 10,8 mld złotych. Zdaniem ekspertów, wzrost PKB o 1 punkt procentowy wywołuje wzrost popytu na opakowania o 2 punkty. Notowane w tym roku ożywienie na rynku i prognozowany na poziomie 5% na ten rok wzrost PKB z pewnociš przyczyniš się do odczuwalnego wzrostu w sektorze opakowań. Jest to tym pewniejsze, że naszemu rynkowi daleko do nasycenia opakowaniami, jakie ma miejsce w krajach wysoko uprzemysłowionych. Pomimo wzrostu w ostatnich latach produkcji opakowań w Polsce nadal zużywamy ich dwukrotnie mniej (78,4 kg) niż mieszkańcy krajów Unii Europejskiej (140 kg).
W tegorocznej edycji Taropaku udział zapowiedziało 640 wystawców z 30 krajów. Swoje osišgnięcia przedstawi 387 firm z Polski i 253 z zagranicy. Wród wystawców zagranicznych najliczniej będš reprezentowane: Niemcy Đ 65 wystawców, Włochy Đ 61 wystawców, Turcja Đ 18 wystawców i Francja Đ 15 wystawców.
Poza wystawcami polskimi w Taropaku 2004 wezmš udział firmy z: Armenii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chorwacji, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Korei, Litwy, Niemiec, Portugalii, RPA, Rosji, Słowacji, Sri Lanki, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Zakres ekspozycji obejmuje najważniejsze obszary branży opakowaniowej zebrane w 4 blokach tematycznych:
Ľ Opakowania Đ opakowania i pomocnicze rodki opakowaniowe, materiały do pakowania i wyrobu opakowań, projektowanie opakowań.
Ľ Maszyny Đ maszyny i urzšdzenia pakujšce, maszyny do wyrobu opakowań, projektowanie maszyn pakujšcych.
Ľ Logistyka Đ sprzęt transportu wewnętrznego, urzšdzenia gospodarki magazynowej, usługi logistyczne.
Ľ Doradztwo techniczne.
Wród imprez towarzyszšcych warto zwrócić uwagę na następujšce wydarzenia:
I. POLSKI RYNEK OPAKOWANIOWY Đ wymiana dowiadczeń przedstawicieli branży logistycznej i opakowaniowej w Polsce. W jego ramach odbędš się:
Ľ ăSalon PromocyjnyÓ Krajowej Izby Opakowań
Ľ Sesja promocyjna członków Krajowej Izby Opakowań ăOrganizacja odzysku i recyklinguÓ
Ľ Sesja informacyjna Krajowej Izby Opakowań ăSystem HACCAP w odniesieniu do producentów opakowań żywnociÓ
Ľ Sesja informacyjna Krajowej Izby Opakowań ăMetody oceny ekologicznej opakowańÓ
Ľ Seminarium ăOpakowania a ekologiaÓ Đ Narodowy Program Zapewnienia Odzysku Opakowań (NPZOO)
Ľ Konferencja ăledzenie produktów w łańcuchu dostaw żywnoci, czyli jak spełnić wymagania Unii EuropejskiejÓ
II. EUROPEJSKI RYNEK OPAKOWANIOWY Đ w jego ramach odbędš się:
Ľ Regionalna Konferencja Izb Opakowaniowych z krajów Europy Centralnej i Wschodniej
Ľ Seminarium na temat ăWymagania Unii Europejskiej w odniesieniu do opakowańÓ
Ľ Polsko-Ukraińskie Forum Gospodarcze
III. FORUM POLIGRAFICZNE Đ spotkanie branży poligraficznej:
Ľ II Konferencja Poligraficzna ăPoligrafia w przemyle opakowaniowym Đ kierunki rozwoju, szanse i drogi do sukcesuÓ
Ľ Forum Etykietowe Đ spotkanie firm zwišzanych z rynkiem etykiet samoprzylepnych
Ľ Warsztaty ăOpakowanie od A do ZÓ
Forum Poligraficzne 2004 ma służyć całemu rodowisku poligraficznemu. Wiodšcym tematem będzie oferta przemysłu poligraficznego zwišzana z produkcjš opakowań zadrukowanych. W ramach targów wydzielona zostanie odrębna ekspozycja w hali 1 pt. ăOferta przemysłu poligraficznego dla producentów opakowańÓ. Organizatorzy majš nadzieję, że firmy zechcš zaprezentować także w Polsce urzšdzenia i materiały promowane w Dsseldorfie na targach drupa 2004.
IV. Prezentacja firm Đ laureatów
II Ogólnopolskiego Konkursu Opakowań PAKSTAR 2004
V. Wystawa prac młodych projektantów Đ wystawa nagrodzonych projektów opakowań wykonanych przez studentów Akademii Sztuk Pięknych.
VI. Spotkanie organizatorów targów opakowaniowych Đ członków Confederation of Organisers of Packaging Exhibitions.
Jak zwykle przyznane zostanš Złote Medale MTP Đ nagroda dla najnowoczeniejszych, innowacyjnych rozwišzań, produktów wysokiej jakoci, o doskonałych walorach estetycznych, ergonomicznych i użytkowych oraz nagrody Acantus Aureus Đ za najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy stoiska.
Równolegle z targami Taropak 2004 odbędš się Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego Polagra Food.
Targi Taropak 2004 można zwiedzać w dniach 21-24 wrzenia w godzinach od 9.00 do 17.00. Ceny biletów wstępu: dla publicznoci Đ 25 zł, dla profesjonalistów Đ 15 zł.
Opracowano na podstawie informacji organizatorów